Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jeg har en lignende post på et annet forum men ville bare gjerne dele erfaringen jeg fikk med andre Escort brukere i tilfelle de får noen liknende problemer.

 

Jeg kjøpte for ca 1 år siden en Ford Escort -94 modell, 1,8 DOHC Si 16v.

 

Men etter en stund startet den virkelig å bruke olje. Det var på det værste nesten snakk om mer olje enn bensin på mila, og tro det eller ei men jeg overdriver ikke. Folk som kjørte bak meg fikk reine oljeflekker på ruta og eksosen var så blå som man får den.

 

Da det var umulig å holde oljenivået oppe etter hvert gikk motoren mer og mer til helvete og til slutt brukte den bensin som pokker og det lukta bensin i hele bilen så fort motoren ble startet.

 

Det var da jeg bestemte meg for å overhale motoren! Jeg hadde ikke så mye teknisk bakgrund når det kom til mekking men startet likevell å demontere motoren. Jeg fikk alt fra hverandre og når jeg tok toppen av så så jeg at 2 av ventilene (1 innsug og 1 eksos ventil) hadde et stort hull i hver av dem på 1x1 cm ca.

 

Mens jeg hadde det oppe så prøvde jeg også å bevege litt på stemplene for å se om jeg kunne se noe spesiell slitasje på stempel/stempelringer osv. men det så fint ut. Derfor sendte jeg bare toppen til overhaling hvor de skiftet 3 ventiler og alle ventiltettningene. Når jeg kom for å hente toppen sa de at så godt som alle ventil tettningene var veldig slitte og i dårlig stand. Derfor tenkte jeg at jeg hadde funnet problemet.

 

Jeg satte det sammen med et nytt komplett slipesett, motoren startet og så helt grei ut. Jeg testet olja og bensin forbruket hyppig de neste 2 dagene. Bensinforbruket så helt greit ut men olja sank fortsatt fort!

 

Kun 4 dager etter at bilen var "ferdig" så sto jeg igjen og demonterte motoren. Denne gangen gjorde jeg følgende:

 

Sendte toppen til overhaling hvor de igjen måtte skifte diverse ventil tettninger og 1 ventil.

Planslipte både topp og blokk.

Satte på helt nytt slipesett.

Rådelagre og nye rådebolter.

Topplokks bolter.

Stempelringer.

Bunnpanne pakkning.

 

Etter at jeg satte dette samnen så har den ikke brukt en dråpe olje så vidt jeg vet og bensinforbruket er ufattelig lavt! Må si jeg ble utrolig fornøyd med resultatet. Jeg må også si at jeg aldri i hele mitt liv har lært så mye spennende som jeg gjorde de ukene i hele mitt liv!

 

Har noen bilder hjemme av skadene på toppen/ventilene som jeg kan legge ut om noen er interessert.

Edited by EEH
Posted

Ja, legg gjerne ut bilder! :D

 

Kan jeg spørre hvor mye du måtte ut med for en komplett overhaling?

1998 Volvo S80 - 231hk

Posted

Tar ca tall som jeg husker:

 

Jeg ga 800 kroner for overhaling av toppen, da skiftet de de slitte ventilene og alle ventil tettningene.

Så kosta det vell 4-500 spenn for topplokkbolter

tusenlapp for slipesett

Så var det stempelringer, rådelagre og rådeskruer som jeg ikke helt husker prisen på.

 

Tror jeg totalt brukte litt over 4000 med at jeg kjøpte noe verktøy jeg ikke hadde.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...