Jump to content

Kompresjon

Recommended Posts

Guest Hovden Racing
Posted

Hvor mye er normalt i en frisk motor med JE lavkomp stempler? i bar altså..

Guest Hovden Racing
Posted

sylindertrykk asså, noen som har testet? er forholdsvis milde kammer. bd 10 og 12 i følge forrige eier..

Guest dadda rst
Posted

kompresjons trykket måles i bar å har ingen ting med hva slags kammer man har.men hvor høyt trykk du har med lavkomp stempler er vel vanskelig å si hvis ingen har samme stempel å har målt.å hvor slitt stempel ringer du har spiller vel også en rolle.

Posted (edited)

kompresjon måles ikke i bar. kunn tall uten måleenhet.foreksempel 8:1 . ekspanderingen måles i bar, men da blir det noe annet en det er prat om her. (HØYE TALL, og kan vel vankelig måles av oss hehe:) ) hvis du begynner å prate om slitte stempelringer, kommer du inn på sylinderlekkasje, dette måles med annet apperat, da måles samtidig, eventuell lekkasje på ventiler og toppakning, ved varm motor, med stempel stående i ØD. her brukes trykkluft. men vi har utganspunktet i en frisk motor. komp måles med tenningsløs/bensinløs motor, med kjør på starter. og fåes kun opp i tall. for foreksempel 8:1 i kompresjon!

Edited by Samatron
Guest dadda rst
Posted

kompresjons trykket det var snakk om her så vidt jeg forsto.å den kompresjons trykktesteren jeg har,har en skala i bar.

Posted

kompresjons trykk og kompresjons forhold er vidt to forskjellige ting! Og jo kompresjonstrykk kan variere med hvilke kammer som sitter i. hvor lenge de står oppe osv............

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

Guest Hovden Racing
Posted

ferdig med den diskusjonen.. Skal dere diskutere mer, skaff dere en egen topic. Jeg er ute etter kompresjonstrykket i bar eller psi.

Noen som har målt sin Cosworth her?

Guest dadda rst
Posted

når jeg målte min så hadde den stabilt på alle 4 rundt 8,5 bar.å det var med original bunndel å standar kammer.vil nåkk bli litt andre tall vist du har andre stempler å kammer,men det er ikkje verre en å skru ut plugger å stikke komp tester i hullet å kjøre startern det..husk full gass

Guest Hovden Racing
Posted

Men ****, jeg målte 10,7 på alle :S Var bare no sånn billig piss til komptester men. Var nå iallfall likt på hver sylinder. Skal låne meg noe bedre i dag å måle med.

Guest Hovden Racing
Posted
Hadde du dysene tillkobla da eller?, skal måles uten bensin trur jeg det var. Fint at det var lik komp på sylinderne da.

Utløste knappen i reservehjulsbrønnen bak så den fikk ikke bensin når jeg testet den. Men kan hende d var fuktig i sylindrene. Glemte meg å kjørte den på startern et par sek før jeg kom på det.. :) Virket iallfall frisk motoren :) Tenkte jeg skulle skifte stempelringer, for har vært litt plaget med noe blårøyk. Turboen er ny, da vil jeg tro det er ventiltetningene. Eller hva tror dere? Oljeringene kan kanskje være dårlige fordi om jeg har bra komptrykk?

Guest Hovden Racing
Posted

Jeg skal ha av toppen min nå, er det noen måte jeg kan sjekke om den har dårlige oljeringer uten å demontere hele bånndelen? F.eks tømme litt sprit i hver sylinder? Bensin?