Jump to content

Spørsmål om Escort 4x4


Recommended Posts

Guest KjetilN
Posted

Heisann.

 

Mitt første innlegg i dette forum, men det kommer sikkert ikke til å bli det siste. :blush:

 

Jeg er (den lykkelige...?) eier av en 1996 Escort 4x4. Motoren er en 1,6 Zetec med 90 hester. Jeg har imidlertid et stort problem som gjør at bilen står stille - og har gjort det i noen måneder. Den berømte transferkassa har tatt kvelden, og det er klin umulig og få tak i en ny. Jeg ble visket i øret at transferkassen fra Mondeo 4x4 kanskje kunne passe, siden girkassen på begge er MTX75 (4x4 versjonen), men den gang ei. Jeg har også pratet med Schanke i Drøbak, men dessverre kunne ikke han heller komme med noen tips for hverken komplett transerkasse eller nye drev.

 

(Som en bivirkning av dette har jeg nå en fin transferkasse til en Mondeo 4x4 til salgs. Løp og kjøp...!)

 

Men, alt håp er ikke ute. Selv om det enkelte ganger har virket sånn. I England kan de nemlig skaffe en transferkasse om jeg har litt flaks, men de skal gjerne ha runt 1000 pund, hvorpå jeg må legge til frakt og moms. Jeg har imidlertid undersøkt litt på nettet via forum i Tyskland, og konkludert med at jeg istedet spytter inn noen ekstra tusenlapper, og reiser til Sveits og henter en komplett bil. Der går Escort 4x4 med 1,6 liters motor for rundt 15000,- mens RS2000 kan du få for rundt 25000,- Etter at bilen er kjørt hjem (via Svinesund for moms'ing) kan jeg også skru av en del andre deler jeg kunne tenkt meg. Frontrute med elvarme for eksempel.

 

Det jeg imidlertid har et spørsmål om er hva som skal til for å få min stakkarslige 1,6 liter godkjent med 2-literen fra RS2000? I følge samtaler med diverse folk som har "peiling", er det bremsene de vil ha i orden. Men de er jo i mine øyne i orden fra før av? På min 1,6 4x4 sitter jo nøyaktig det samme understellet som på RS2000 i følge Ford sin TIS (Technical Information System), som jeg har vært heldig og få tilsendt på cd.... Så det jeg lurer på er om jeg da bare kan dytte over komplett motor og drivverk fra RS2000, sørge for at alt funker og deretter vise kjerra hos biltilsynet.

 

Er det så enkelt? Eller har jeg oversett noe?

 

Hilsen en undrende Kjetil

 

PS; Fullstendig rapport - med bilder av hele prosjektet vil jeg selvsagt legge ut her etterhvert som det skrider fremover.

Posted

Ønsker deg velkommen hit :)

 

Godt å se det er noen som kan formulere spørsmålene sine godt her ;)

 

Jeg har ikke stor kjennskap til dette men jeg vil tro dette er alt som skal til men ta deg en til til spesialgruppen for ombygging av kjøretøy hos biltilsynet. Den gruppen holder til i Oslo.

 

Der treffer du "gamle gutta" som har god peiling og som ikke sier nei i det øyeblikket de hører om modifikasjoner :)

 

Lykke til videre.

-86 Escort XR3I Cab ombygningsprosjekt RS Turbo S2

-92 Escort XR3I Cab RS2000 Motor, konebil

 

Gud er ikke død.

Han er bare igang med et nytt og litt mindre ambisiøst prosjekt.

Guest KjetilN
Posted

Hei igjen, og takk for god tilbakemelding.

 

Da skal jeg ta kontakt med den nevnte gruppe hos biltilsynet som sysler med ombygging, så får vi se hva de sier. Jeg målte forøvrig bremsene på bilen i går kveld, og det er de samme skivene som sitter på RS2000. Ventilerte foran og solide skiver bak. Skivene bak har forøvrig trommel for park.brems integrert på skiven.

 

I følge Ford sin tekniske manual for Escort 4x4 er understellet, dvs. bremser, fjæring, bakaksel og hele drivverket helt likt på alle Escorter som har firehjulstrekk (Bortsett fra Cosworth som er en helt annen bil). Det som imidlertid er litt rart er at Ford skriver at denne Escorten kun kom som 1,8 liter i 5 dørs versjon, og 2,0 liter (RS2000) i 2 dørs versjon. En kar på Ford mente imidlertid at Norge fikk noen ytterst få biler med det han kallte "avgifts-motor". Dvs at hele bilen egentlig skulle vært en 1,8 men fikk en mindre motor grunnet avgiftssystemet her på berget. Teknisk sett var imidlertid alle 4x4 modellene helt like.

 

Jeg skal følge opp med en ny tråd her i forumet når arbeidet skrider frem, med bilder selvsagt. Jeg blir sikkert ikke den siste som lurer på det samme angående Escorten... :rolleyes:

 

Her er forøvrig et par linker til noen biler for salg i Sveits for øyeblikket. Husk at linkene må betegnes som "ferskvare", noe som betyr at de blir fjernet når bilene er solgt. Men så lenge annonsene finnes kan vi jo titte til øyet blir stort og vått.... Etter dagens kurs koster vel 1 Sveitserfranc rundt en femmer, så prisene er jo ikke så altfor gale.

 

1996 1,6 liter til 2900 Chf: http://www.autoscout24.ch/AS24Web/Detail.a...&id=4194938

1996 RS2000 til 4900 Chf: http://www.autoscout24.ch/AS24Web/Detail.a...&id=4132538

 

Hilsen Kjetil

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...