Jump to content

Temp sensor tatt kvelden?

Recommended Posts

Posted

Hei!

Kjørte bilen litt hardt her for et par dager siden og skvetter til da jeg ser nåla på vanntempen står LANGT over det rød, den står faktisk nesten rett opp.

Går ut, åpner panseret og lar den kjøle seg ned men ingenting skjer. Venter til dagen etter og den står fortsatt sånn.

Tegn på at tempsensoren har tatt kvelden? Eller noe annet?

Posted (edited)
Hei!

Kjørte bilen litt hardt her for et par dager siden og skvetter til da jeg ser nåla på vanntempen står LANGT over det rød, den står faktisk nesten rett opp.

Går ut, åpner panseret og lar den kjøle seg ned men ingenting skjer. Venter til dagen etter og den står fortsatt sånn.

Tegn på at tempsensoren har tatt kvelden? Eller noe annet?

Sjekk etter brudd på isolasjonen på ledningen inn til føleren. Om denne ligger inntil gods vil nåla gå rett opp. Om det ikke finnes brudd i isolasjonen er det nok mest sannsynlig føleren som har kvella...

Edited by zanor
  • 3 weeks later...
Guest Lars
Posted

Hei igjen!

Nesten et litt flaut spørsmål men; Hvor sitter denne sensoren? :blush:

Guest Michal
Posted
Hei igjen!

Nesten et litt flaut spørsmål men; Hvor sitter denne sensoren? :blush:

tempsensoren på cosworthen sitter i toppen helt bakerst på førersiden. (ved peilepinnen)

Der du ser det går inn en vannslange i toppen ved peilepinen så sitter det en iso kontakt (klips kontakt) under vannslangen og under den igejnn sitter temp føleren.

SÅ ta av vann slangen, kontakten rett under den slangen.

så vil du se tempføleren. hvis du drar den ut av den hetta som sitter på så er det nesen umulig å få den inn igjenn. så vær forsiktig med den.

Guest dadda rst
Posted

når vi først er inne på denne temp sensoren.en kompis kjøpte sist helg en 2wd cossie som vi ikkje får til å gå normalt,den får alt for fet blanding.har nesten prøvd alt uten held.byttet map,chip,hjerne osv.så da lurte jeg på om denne vanntemp føleren kan få motoren til å gå så fet vist den er gåen??det er normal temp på motor å måler..

Guest Michal
Posted
når vi først er inne på denne temp sensoren.en kompis kjøpte sist helg en 2wd cossie som vi ikkje får til å gå normalt,den får alt for fet blanding.har nesten prøvd alt uten held.byttet map,chip,hjerne osv.så da lurte jeg på om denne vanntemp føleren kan få motoren til å gå så fet vist den er gåen??det er normal temp på motor å måler..

kan ikke være noe så enkelt som tett luftfilter da?

pappen i konfiltrene har en tendens til å tette igjenn så motoren får for lite luft. spessielt hvis du har panserriller så det renner vann rett på filteret.

Måleren det er snakk om her har kun 1 funksjon og det er å vise tempen på spedoeteret ditt.

Guest dadda rst
Posted

der sa du noe interesant,for det er en litt merkeli lyd av filtret under gasspådrag men tenkte ikkje noe mere over det.men det skal jeg sjekke idag.ellers så opførte bilen seg akkurat likens når vi byttet mellom 4 forskjellige chipper å tre forskjellige map sensorer + ny hjerne.den nektet å gå når vi skrudde opp bensin trykket til over 1,5 bar..men jeg skal sjekke luftfiltret jeg.

Guest Erik Braseth
Posted

Når det gjelder tempmåleren og instrumentet så opplevde jeg at nåla spratt i været tvert man starta motoren pga defekt føler. Etter noen uker (gadd ikke bytte) hoppa nåla i instrumentet over topp og datt ned på motsatt side. Da hjalp det ikke å bare bytte tempsensoren lenger, måtte bytte instrumentet.

Dette var riktignok ingen cosworth, men likevel ford, så jeg tror nok at dersom instrumentet viser langt over toppen så er det defekt.

Posted

riktig det , kjent problem . det er to vann tempratur givere på cosw . en til måleren og en til ECU og det er den som sansynlig vis er gåen hos kompisen din .

Sitter samme stedet på 2wd og 4x4 nerme torpedo veggen på fører siden , som forklart av andre . Giveren til instrumentet på 2wd sitter forran turboen ved termostaten og 4x4 under den giveren til ECU .

Guest dadda rst
Posted

fant ut hva som var feilen i går.den tidliere eier har byttet kontakten inn på map sensoren å rotet med hvilken ledning som skulle hvor,men dette fikk vi ordnet.Da funket bilen normalt på tomgang å fullgass,men i mellomregistret ville den bare så vidt gå,den putret å skyter...bensintrykket stilte jeg inn på 3 bar uten vakum.hvirker nesten som att det er tenningen som kutter på et vis.ladetrykket er foresten 0,7bar å original chip er montert for å byne på skratc for bilen ville ikkje starte engang når vi hentet den.

Guest dadda rst
Posted

ja mistenker dem jeg å ja, så derfor blir det satt inn nye idag.