Guest DrAlban Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Hei! Jeg vurderer å kjøpe meg en Sierra til vinter`n men jeg skjønner ikke en pøkk av modellbetegnelsene. Noen som kan gi meg en innføring i modellbetegnelsene på Sierra? Hva er IS, CL, CLX, GLS m.fl? Hvor mange Hk i de forskjellige? Vet om en Sierra 2.0 GLS som jeg kanskje er interessert i. Er det sant at GLS har sportsunderstell? Eller er jeg forsøkt lurt. Hva med 130hk? Syns dette hørtes litt i meste laget ut... Hva bør jeg i så fall betale for en 5-dørs, 91mod GLS gått ca. 180.000km? DrAlban
Guest mfafa Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Hei! Jeg vurderer å kjøpe meg en Sierra til vinter`n men jeg skjønner ikke en pøkk av modellbetegnelsene. Noen som kan gi meg en innføring i modellbetegnelsene på Sierra? Hva er IS, CL, CLX, GLS m.fl? Hvor mange Hk i de forskjellige? Vet om en Sierra 2.0 GLS som jeg kanskje er interessert i. Er det sant at GLS har sportsunderstell? Eller er jeg forsøkt lurt. Hva med 130hk? Syns dette hørtes litt i meste laget ut... Hva bør jeg i så fall betale for en 5-dørs, 91mod GLS gått ca. 180.000km? DrAlban2.0iS (injection Sport) er en sportsligere utgave av den vanlige Sierra 2.0i. Bilen er noe senket originalt og har ofte den karakteristiske svarte dørsidene. 2.0iS har er OHC-motor med 115hk uten katalysator, 105hk med katalysator (styr unna denne problemmotoren!). CL er en betegnelse som kan være om flere modeller. Mener det kan være både OHC og DOHC (dobble kamaksler) med denne betegnelsen. CL har minst utstyr, men kan gjerne ha soltak (manuelt). 2.0i DOHC til og med 1990 har oppgitt 118hk, mens de sist (til og med 93) hadde 120hk. Finnes ikke 130hk i 2-liter. Jeg har en 2.0i CL som har DOHC-motor. CLX er lik, bare at de er 91,92,93-modell (kanskje sen 90) og har DOHC-motor hvis det er 2-liter. Har inntrykk av at alle CLX har nye typen dashbord. CLX har også andre fangere (mindre pene spør du meg, og store lister langs siden). I Norge har 99,9% av DOHC-motoren injection, men det finnes 2.0 DOHC forgasser-motorer! GLS er en utgave med en anelse mer utstyr enn CL. GLS = Grande Luxury Sport? Den har litt annerledes seter med en smule mer sidestøtte, men langt fra sportslige og "fine".
Recommended Posts