Jump to content

Felger til Scorpio

Recommended Posts

Posted

Jeg trenger litt hjelp. Skal kjøpe nye felger til Scorpio'n min, men er litt usikker på hva som passer.

Bilen min er en 94' mod. Info jeg har klart å lete opp er:

Orginalt Inpress 38

Boltsirkel 5-112

Men er det mulighet for å gå utenom disse verdiene? Må du kjøpe felger som har akkurat 38 i innpress, eller kan du strekke deg litt utenfor disse verdiene, f.eks kan du sette opp felger som har innpress fra 35-40? eller noe i den duren? Må du ha felger som har akkurat den boltsirkelen eller kan du bruke noen andre som har tilnærmet lik boltsirkel? i så fall hvilke?

En annen ting er hva jeg må ta hensyn til når jeg skal ha dekk til felgene. Hvis jeg f.eks kjøper felger med 7,5 i bredde, er det noen dekkdimensjoner jeg må holde meg innenfor hvis de skal passe på felgen. Eller hvis jeg hadde kjøpt felger med 7 i bredde.. eller 8?

Har lite peiling på dekk og felg foreløpig, men de gamle stålfelgene skal bort for å si det sånn. Dekk og felg er somregel en investering som koster litt, så jeg er jo "litt" intr i at det jeg kjøper faktisk passer.

På forånd takk for all hjelp :)

Guest Erik Braseth
Posted

Det meste passer på. Til og med gamle mercedes stålfelger fra 190e.

Sporvidde kan bare forandres med 15mm pr aksel, dvs 7,5mm forskjell i innpress pr felg fra originalt. Ut over dette må du ha spesiell godkjenning.

5x112 er en kurant bolsirkel som brukes av blant annet vw og mercedes. Så felger finnes det i massevis. Det kjekke er jo at ford har såpass lite senterhull at stort sett alle 5x112 felger passer med rett senterring (for å kompansere slik at senter i felg er like stort som navet på bilen.

På bilen min er det 8x18" felger med 36 i innpress og 225/40-18 dekk. Det passer fint på, men skulle jeg valgt på nytt hadde det blitt 17"