Guest tovik Posted October 11, 2007 Posted October 11, 2007 Hei.Har en 89 XR4x4 2,9 som går på rundt 1500 omdreininger på tomgang.. Er det noen måte man kan justere ned tomgangsturtallet på disse motorene?
Guest tovik Posted October 16, 2007 Posted October 16, 2007 har du lmm eller map? ikke helt sikker på va du tenkte på? Motoren er helt standard
Fresh| Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 Om du har luftmengde målere som sitter mellom luftfilteret og innsugs slangene. Eller map sensor, da har du innsugsslangene rett på luftfilterboksen. Har du lmm så skal det være en tomgangsjustering under på den ene måleren. På map sensor tror jeg ikke det er så mye du kan justere, der har du en egen tomgangs ventil som styrer.
Guest Erik Braseth Posted October 17, 2007 Posted October 17, 2007 (edited) 89mod motor skal (bør) være med map sensor. Tomgangsventilen kan bli full av sot og drit, så å skru av denne og dynke den i forgasserrens bruker å virke. Blåste tørr min med trykkluft etterpå og det ser ut til å ha fungert fint. Hvis turtelleren din ikke er helt rett (ikke uvanlig) så kan det være at motoren har et turtall nærmere 2500, som er ganske vanlig hvis TPS'n begynner å lage krøll. Hvis du da trekker ut kontakten til tomgangsventilen vil ikke motoren dø ut slik den vanligvis gjør, men fortsatt suse i beste velgående på samme turtall. Edited October 17, 2007 by Erik Braseth
Guest tovik Posted October 18, 2007 Posted October 18, 2007 (edited) Om du har luftmengde målere som sitter mellom luftfilteret og innsugs slangene. Eller map sensor, da har du innsugsslangene rett på luftfilterboksen. Har du lmm så skal det være en tomgangsjustering under på den ene måleren. På map sensor tror jeg ikke det er så mye du kan justere, der har du en egen tomgangs ventil som styrer.Har map sensor da ja:) 89mod motor skal (bør) være med map sensor. Tomgangsventilen kan bli full av sot og drit, så å skru av denne og dynke den i forgasserrens bruker å virke. Blåste tørr min med trykkluft etterpå og det ser ut til å ha fungert fint. Hvis turtelleren din ikke er helt rett (ikke uvanlig) så kan det være at motoren har et turtall nærmere 2500, som er ganske vanlig hvis TPS'n begynner å lage krøll. Hvis du da trekker ut kontakten til tomgangsventilen vil ikke motoren dø ut slik den vanligvis gjør, men fortsatt suse i beste velgående på samme turtall. leste litt rundt på internett å fant ut dette me tomgangsventilen.. gjorde den ren, å nå går bilen like under 1000 rpm på tomgang, så dette hjalp:) takk for svarene iallefall:) MvhTor-Arne Edited October 18, 2007 by tovik
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now