Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Siden jeg nå endelig hadde fått skilt så måtte jo problemene komme <_<

Var ute og kjørte litt i dag, altså en kjøretur som varte 1 - 2 timer. Ingen problemer med bilen, ingen fusking, ingen lamper som lyste, kjørte heller ikke bilen hardt, kun roligt og fint. MEN, da jeg kom hjem og parkerte var det olje på bakhjulet og på eksosen. Dette såg han som parkerte bak meg. Bilen oppførte seg helt normalt, så kan vel si at det var flaks jeg fikk besøk :P

Vel, fant fram lommelykt og krøp under bilen, og der var det mye olje, men ingenting kom fra diffen, lyste litt lengre fremover, og såg det måtte komme fra motoren eller girkassa. Åpnet panseret og finner da olje på selve panseret!! :ph34r:

Peilepinne står fint og fast, så har ikke kommet opp fra den. Lyser og ser over hele motoren, men siden det er litt trangt så ser vi ikke hvor det kommer fra, men det er jo tydelig det er på insugs siden av motoren. Slangen til veihusventilasjonen er ikke på, så jeg anser det som en muliget at oljen er kommet derfra. Starter bilen og lyser og ser, men kan fortsatt ikke se noen ting.

Men visst det kommer fra veihusventilasjonen så må det vel turbotrykk til for at oljen skal komme opp der ?? Og er det det så er det jo gjennom slag i motoren!

Men er det noen andre plasser det kan ha kommet fra?? Noen plasser jeg kan søke i morgen?

Skal på et kurs, så får ikke sett etter før på ettermiddagen, så setter stor pris på alle råd!!

På forhånd takk!

Mvh

Hans Christian

Edited by 86cosworth

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Posted

Det er nok veivhusventilasjonen din ja. Vil anbefale deg et oil separator kit.

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Posted

hvis du ser hvor den slangen skal hen, setter den på og tar deg en kjøretur, helst etter en motorvask eller hvertfall å ha rengjort littegrann, så kan du kanskje finne ut om det er derfra det kommer....

Mange motorer har den slangen ut i friluft...ikke farlig, men "ulovlig"

Peder

Posted (edited)

cbp : fikser det problemet mitt da ??

peder'n : Ja, ser hvor slangen skal være. Takk for tipset! :)

Edited by 86cosworth

Posted

Normalt så blir jo veivhusventilasjonen ventilert tilbake til luftfilterboksen, når oljen spruter ut i motorrummet så regner jeg med at det ikke gjør det på din bil. Det oil separator kittet gjør er og separere olje og luft som kommer ut av veivhusventilasjonshullet, fange dette i en tank hvor da oljen renner tilbake i bunnpanna og luften ventileres ut fra tanken. En av fordelene er jo at oljeforbruket reduseres noe.

Så svaret på spørsmålet ditt er ja.

Minuset med og rute denne tilbake til luftfilterboksen er oljefilmen man får i slanger, intercooler og innsug.

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Posted

Spørs jo om den slangen til veivhusventilasjonen har stått på i de hele tatt når du kjørte.. Kansje bare å sette på og kjøre "videre"?... Men er vel en grunn til at den er av nå da..

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Posted

Hadde bilen på banen i England i fjor. De tok en pre-race check på bilen og jeg fikk beskjed bilen kunne ikke kjøres på banen inntil slangen var koblet til noe (den stå bare åpent i enden) Sprang ut og kjøpte en aluminum sykkel drikkeflaske til 2 pund 50 pence med feste. Boret 3 x 5mm hull i flasken, koblet til slangen og skrudde den fast ved luftfilteret. Bilen ble godkjent og det ble en fantastisk dag på banen :) Ikke så veldig proft eller langtids løsning men da får du kjapt se om det spruter olje uten å få det over hele motorrommet....

Posted

men er da slettes ikke normalt og ha så mye trykk i bunn at oljen spruter opp ??

Posted

min erfaring er att det ikke "spruter" olje men det er en olje damp som kommer . Men derimot er det stor lekasje forbi stempel ringene eller gjennom slag i turboen vill det komme mye mere damp ....

Posted

kan det ha vært for mye olje som har gjort at det har sprutet opp veivhus ventilasjonen?? Noen som vet ? For fylte litt for mye før jeg kjørte tur på søndagen, men brydde meg ikke med å tappe av igjen! :blush:

Posted

Er du sikker på at peilepinnen sitter stramt, altså at o-ringen på pinnen tetter skikkelig?

På min forrige cosworth hadde jeg samme problem og skjønte ikke en dritt, inntil hafsengen ba meg sjekke o-ringen, eller sette en fjær på peilepinnen, så den ikke flyr opp når du får ladetrykk...

Jeg byttet o-ring og alt var ok... Sjekk at peilepinnen må presses litt nedi, og ikke bare glir uten motstand...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Posted

fylte en gang for mye olje på ene bilen var ute å gassa skikkelig på svingete veier i stor hastighet og mye bremsing. Stoppa på statoil, åpna panseret hele driten av et motorom var fult av olje! Sjekket peile pinnen var da på max. Dette var med orginala veivhusventilasjonen med et lite kn filter på. Ikke noe problem med olje forbruk eller noe etter det. Så min konklusjon er at det må ha skjedd noe lignende med deg i og med at du ikke har noe slange der...

Mvh Escossie

Posted
fylte en gang for mye olje på ene bilen var ute å gassa skikkelig på svingete veier i stor hastighet og mye bremsing. Stoppa på statoil, åpna panseret hele driten av et motorom var fult av olje! Sjekket peile pinnen var da på max. Dette var med orginala veivhusventilasjonen med et lite kn filter på. Ikke noe problem med olje forbruk eller noe etter det. Så min konklusjon er at det må ha skjedd noe lignende med deg i og med at du ikke har noe slange der...

Mvh Escossie

Dette stemmer ja. Godt ikke bare er meg :P Når er olje nivået mitt også på max nemlig. Forskjelle på min å din historie er at jeg bare var ute og crusa, men ja, på svingete veier...

Hadde ikke tid til å se på det før idag, men viste seg jo at alt er helt tipp topp alikevel :) men må ha bilen på bukk nå å få skrubba den under så jeg får bort all oljen....

Er du sikker på at peilepinnen sitter stramt, altså at o-ringen på pinnen tetter skikkelig?

På min forrige cosworth hadde jeg samme problem og skjønte ikke en dritt, inntil hafsengen ba meg sjekke o-ringen, eller sette en fjær på peilepinnen, så den ikke flyr opp når du får ladetrykk...

Jeg byttet o-ring og alt var ok... Sjekk at peilepinnen må presses litt nedi, og ikke bare glir uten motstand...

det var d en første jeg sjekka.. sitter godt den :)

Posted
Dette stemmer ja. Godt ikke bare er meg :P Når er olje nivået mitt også på max nemlig. Forskjelle på min å din historie er at jeg bare var ute og crusa, men ja, på svingete veier...

Hadde ikke tid til å se på det før idag, men viste seg jo at alt er helt tipp topp alikevel :) men må ha bilen på bukk nå å få skrubba den under så jeg får bort all oljen....

det var d en første jeg sjekka.. sitter godt den :)

hehe, ble ****** redd jeg også til og bynne med men roa meg etterhvert... hehe :P