Guest knixen Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Hei! Har akkurat kjøpt en Hvit 96 mod stv som er gått 156000 km, og synes bilen er fin og bra å kjøre. Men motoren blir ikke skikkelig varm og varierer endel, jeg skiftet termostat med det resultat at den blir varmere enn før. Men den varierer fortsatt endel, og kjærringa fryser lett... Noen som kan hjelpe meg? Jeg har også forsøkt å søke etter hvilke sikringer man skal ta ut for å nullstille ecu`en, men finner det ikke. Noen som kan fortelle meg dette? Har vibrasjon med mye pådrag, så antar det er lageret på mellomakselen og har bestilt den fra ford. Går utifra at det er en grei ting å skifte? Og at min antakelse på at det faktisk er det som er feilen er korrekt. Noen med synspunkter? Har byttet luftmengdemåler, og bilen går nå mye bedre. Er det fornuftig å plugge egr ventilen også? Jeg kjøpte bilen pga at kjærringa sin gamle Opel Kadet fikk seg et motorhavari og at jeg ønsker at min bil ikke skal være familiebil lengre. Er veldig fornøyd selv om den har noen småfeil. Betalte 35000 for bilen. Den har noen pakninger rundt vinduer som burde byttes. Ellers er den fin. Finnes det nettbutikker i utlandet som har deler til en rimelig penge? Noen deler som er vanskelig å få tak i? Takker for all hjelp... Min kompetanse er stort sett på toyota... og store 4wd biler...
96mondeo4x4 Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Hei.Gratulere med ny bil. Mondeo 4x4 går det desverre ikke mange av, og deletilgangnen kan være deretter.OG bilen er nesten bare solgt i norge. Bytt plugger og ledninger..Vannpumpa er forøvrig svakhet på disse motorene.Men trur ikke den har skyld i dine temp svingninger.ECU resetter du enklest med å ta av batteripolen din i en 10 min eller.no.Ellers husker jeg ikke nummeret på sikringen her fra jobb.... Har en slik bil selv, og den har vore trofast følgesvenn siden 2001. Lykke til 1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro, 2000 Audi A4 TQ Avant 2000 Audi A3 1.8T 2004 Audi A3 Latskap (samboerens) 2008 Renault Traffic arbeisbil
Guest knixen Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Hei.Gratulere med ny bil. Mondeo 4x4 går det desverre ikke mange av, og deletilgangnen kan være deretter.OG bilen er nesten bare solgt i norge. Bytt plugger og ledninger..Vannpumpa er forøvrig svakhet på disse motorene.Men trur ikke den har skyld i dine temp svingninger.ECU resetter du enklest med å ta av batteripolen din i en 10 min eller.no.Ellers husker jeg ikke nummeret på sikringen her fra jobb.... Har en slik bil selv, og den har vore trofast følgesvenn siden 2001. Lykke til Takk, hvis du har oversikt over sikringen hjemme er det fint. Da slipper jeg å stille radioen og det på nytt. Tror vannpumpa ble byttet for 1 år siden da den fikk ny motor, register og sånt ble byttet da. Samt clutch og eksos. Plugger og ledninger? Hvorfor skal jeg bytte de? Går den bedre? Virker som at alt tenner som den skal? Hva ligger forbruket på hos dere som kjenner denne? Knixen
96mondeo4x4 Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 (edited) hehe..jeg leste litt fort og svarte deretter...Men, man bør da bytte plugger og ledninger en gang i blandt... Kjørte fra Mosjøen til Tynset en gang med snitt 0.75. (les så pent har jeg aldri kjørt hverken før, eller etter) Tipper du skal ligge rundt 0.9 normalt. Skal se om jeg finner sikringsnummer til deg etterpå. NB: kom akkurtat på en "vesentlig detalj"Noen dager etter EU kontroll sist, hadde jeg en "nødbrems" og pedalen begynte å synke etterpå.Dette viste seg å være rusta bremseslanger på oversiden av bensintanken.(har hørt at tilsvarende har skjedd med flere, rundt 96" mod mondeo.) NB. ta en sjekk av dette! ikke noe du vil ha dersom du virkelig skal nødbremse i en reel situasjon!!!! Edited January 8, 2008 by 96mondeo4x4 1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro, 2000 Audi A4 TQ Avant 2000 Audi A3 1.8T 2004 Audi A3 Latskap (samboerens) 2008 Renault Traffic arbeisbil
Guest knixen Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Skal se om jeg finner sikringsnummer til deg etterpå. NB: kom akkurtat på en "vesentlig detalj"Noen dager etter EU kontroll sist, hadde jeg en "nødbrems" og pedalen begynte å synke etterpå.Dette viste seg å være rusta bremseslanger på oversiden av bensintanken.(har hørt at tilsvarende har skjedd med flere, rundt 96" mod mondeo.) NB. ta en sjekk av dette! ikke noe du vil ha dersom du virkelig skal nødbremse i en reel situasjon!!!! Takk Bare å poste sikringsnummer, sjekker her etterhvert. Hadde samme problemet på 4-runneren med bremserørene, men man klarer seg jo hjem å vel så det. Begger rørene tar neppe kveld samtidig... Men må jo under bilen å bytte lageret på mellomakselen til helgen, så det skader jo ikke å sjekke. Vet du hvilke deler som passer overens ifra 2wd? evt hva som ikke passer?
96mondeo4x4 Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Minne til motorstyringa er en 3 amp sikring. (finner nok ikke mange av de inni boksen)Trur det er nr 11. Men står det ikke i lokket hva som er hva? Ellers er det på oversiden av tanken bremserørene røyk hos meg...og du kan da ta ned tanken med det samme du har tatt ned mellomakselen?'Forskjellene på 4x4 og vanlig mondeo? Calipere bak, bensintank, div i forstilling og bakstilling.Eksosanlegget, vær glad du har nytt... jeg måtte lage selv, da svendsen egentlig ikke ville ta i bilen.Kunne overveie det, dersom jeg la minst 10K på bordet. (dog er mye likt)Trur ABS enheten er forskjellig, da en mekaniker på ford i harstad eller.nordpå lurte på å kjøpe hele 4x4 delebilen min, kun for den enheten. Calipere framme er like st200 eller 220 (husker ikke hvilken) men pga bremsene, kunne Andre på Face godkjenne 4x4 mondeo'en med turbo, uten videre ombygning. 1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro, 2000 Audi A4 TQ Avant 2000 Audi A3 1.8T 2004 Audi A3 Latskap (samboerens) 2008 Renault Traffic arbeisbil
Guest knixen Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Minne til motorstyringa er en 3 amp sikring. (finner nok ikke mange av de inni boksen)Trur det er nr 11. Men står det ikke i lokket hva som er hva? Ellers er det på oversiden av tanken bremserørene røyk hos meg...og du kan da ta ned tanken med det samme du har tatt ned mellomakselen?' Helt rett, det var nr 11! Har ikke testet etterpå, men den er nå resatt ihvertfall! TAKK! Får se hva jeg orker når jeg tar ned mellom-akselen... Takk uansett!
Guest knixen Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 Har fortsatt problemer med at motoren ikke blir skikkelig varm! Hva skal jeg gjøre? skifte kjøleveske? Legge papp foran radiatoren?
Guest Surf Posted January 12, 2008 Posted January 12, 2008 kommer ikke varm luft gjennom varmeapparatet mener du ?
Guest knixen Posted January 12, 2008 Posted January 12, 2008 kommer ikke varm luft gjennom varmeapparatet mener du ? Nei, varmeapparatet blir ikke skikkelig varmt og temp måler ligger konstant til venstre for "NORMAL"
Guest Surf Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 bytt temp sensoren som sitter på siden av temphus, funket for meg
Guest knixen Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 bytt temp sensoren som sitter på siden av temphus, funket for meg ok, takk! Finnes disse kun som original del?
Guest Surf Posted January 15, 2008 Posted January 15, 2008 vetikke, kjøpte ny på ford for litt over 200spenn
Guest knixen Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 har kjøpt sensor nå og skal montere den i kveld, men ser at noen av ledningene som går i kontakten har tatt kveld. Noen som her denne ledningen til overs så jeg kan bytte den ut?
96mondeo4x4 Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Sitter ikke denne kontakten på "øvre ledningsnett"?enten må du bytte den delen av ledningsnettet, som dyser, og div andre sensorer sitter på, ellers blir nok det rimligste og enkleste kanskje å prøve å lodde? 1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro, 2000 Audi A4 TQ Avant 2000 Audi A3 1.8T 2004 Audi A3 Latskap (samboerens) 2008 Renault Traffic arbeisbil
Guest knixen Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Sitter ikke denne kontakten på "øvre ledningsnett"?enten må du bytte den delen av ledningsnettet, som dyser, og div andre sensorer sitter på, ellers blir nok det rimligste og enkleste kanskje å prøve å lodde? Jo, den gjør nok det. Men ledningene har tatt kveld inni kontakten. Dvs at jeg neppe får loddet disse, så hvis noen har kontakten liggende med ihvertfall 5cm ledning på. Så er jeg intr i den for å bytte ut. Det er den runde med 2 hull.
Guest knixen Posted January 25, 2008 Posted January 25, 2008 Jeg var nok litt ivrig med å poste at ledningene hadde tatt kveld, kjærringa som hadde vært å sett på kontakten og det var heldigvis bare isolasjonen rundt som var løs. Teipet og limt så ble den i orden. Jeg har også fått fikset problemet med motoren, byttet først termostat så temp sensoren til motorstyre enheten uten at motortemp måleren ble korrekt. Men byttet temp giveren til instrumentet og alt ble i orden. Veldig fornøyd!!! Takk for hjelpen folkens! Noen som vet om jeg må ha presse for å bytte lageret på mellomakselen???
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now