Guest oddev Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Har en kamerat som sliter sliter med å få gnist på sierran.. IS motor fra ett eller annet årstall... Det er 12V til coilen.. Noen som har noen lyntips om hva som kan være galt? -oddev
nitro2k6 Posted January 13, 2008 Posted January 13, 2008 Slitt fordelerlokk, rotor, pluggledninger. x:88 Ford Sierra IS-Turbox:86 Ford Sierra 2.0L98 VW Passat Sedan87 Volvo 240 Turbo
Guest oddev Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 Ja, for det bør komme gnist uansett åssen tenninga er stilt?
laerdh Posted January 14, 2008 Posted January 14, 2008 86? gåen fordeler/tenningsmodul 86 mod, ja. Vanlig problem med de det eller? '91 Sierra Sedan IST - Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map - Ny motor på gang
laerdh Posted January 16, 2008 Posted January 16, 2008 Hva er fargen på + / - til coilen? Jeg antar at grønn skal være plus, og svart minus, men i følge nettet mitt ser ikke det helt riktig ut. Ser den grønne ledningen går opp til turtelleren på instrumentpanelet, og den trodde jeg ble henta fra minuspolen på coilen.. Og hva slags farge er det på plus'en til hjernen? På forhånd, takk. '91 Sierra Sedan IST - Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map - Ny motor på gang
Knutte Posted January 17, 2008 Posted January 17, 2008 Hva er fargen på + / - til coilen? Jeg antar at grønn skal være plus, og svart minus, men i følge nettet mitt ser ikke det helt riktig ut. Ser den grønne ledningen går opp til turtelleren på instrumentpanelet, og den trodde jeg ble henta fra minuspolen på coilen.. Og hva slags farge er det på plus'en til hjernen? På forhånd, takk. Kan vel si det sånn at minus "fargene" er alltid svart eller brun. Og som ofte er en kabel som har litt "tjukkere" enn de andre. - 1989 Ford Sierra 2.0 CL - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt) - 1985 Volvo 240 GL (Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...) Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den! Nå kjent som Mskrinde
Guest n0kt Posted January 19, 2008 Posted January 19, 2008 (edited) Svart er pluss, og grønn er minus. Det er alltid brun som er minus, på sierra i alle fall (utenom på coilen da, der den er grønn). Svart er pluss som går fra ett rele eller bryter, mens rød på en måte er "hovedstrøm", en pluss som går direkte fra bateriet på en måte, eller noe i den dur, husker ikke helt. Men vet værtfall at svart er pluss. Edited January 19, 2008 by n0kt
laerdh Posted January 20, 2008 Posted January 20, 2008 Svart er pluss, og grønn er minus. Det er alltid brun som er minus, på sierra i alle fall (utenom på coilen da, der den er grønn). Svart er pluss som går fra ett rele eller bryter, mens rød på en måte er "hovedstrøm", en pluss som går direkte fra bateriet på en måte, eller noe i den dur, husker ikke helt. Men vet værtfall at svart er pluss. Da var det sånn jeg trodde det var, ja. Sliter litt med å få strøm på hjernen også. Fikk tips om at det var en av de brune/røde ledningene inn på hjernen som var plus, men jeg finner ikke ut av hvor de kommer ut hen på selve nettet. Det er en kontakt som jeg tror er til diagnose, men ellers er jeg blank. Jeg blir ikke særlig klokere av å lese koblingsskjemaene heller. Har prøvd å måle meg frem, men det ser dårlig ut. Vet ikke hvor den vanligvis er koblet til styrestrøm heller. Noen som vet? Skal minusen (grønn) til coil være "konstant" jordet? Eller er det hjernen som ligger å bryter jord? Får ikke noe utslag når jeg måler. '91 Sierra Sedan IST - Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map - Ny motor på gang
Guest n0kt Posted January 20, 2008 Posted January 20, 2008 Hm, innsprøytnings-hjernen har jeg ikke forsket så mye på, har mekket mest på forgasser, men går da ut fra at pluss inn på hjernen er rød eller svart, uten at jeg skal si det sikkert. Minusen på coilen er ikke samme minus(jording) som på bateriet/resten av bilen, dette fordi at coilen skal "aktiveres" akurat når fordeleren er i riktig posisjon. Vet iallefall at på forgasser modeller så går minusen inn på tenningsmodulen og evt. til turteller (grønn ledning). Gjør sikkert det på innsprøytning-modeller også, om den ikke går til hjernen da... er ikke helt sikker.
Recommended Posts