Guest tux Posted January 21, 2008 Posted January 21, 2008 Hei!På sierran min så er varmeapparatet så å si udugelig ! Og temperaturmåleren viser at motoren er kald, uansett hvor lenge og hvor hardt jeg kjører Noen som har peiling på hva dette kan være ? Er det termostaten som er gåen ?
Knutte Posted January 21, 2008 Posted January 21, 2008 Har du sjekket vannet i kjølevæskebeholderen? Ryker det hvit røyk av eksosen? Kan være tett register, og da er det fare for at toppen ryker snart. - 1989 Ford Sierra 2.0 CL - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt) - 1985 Volvo 240 GL (Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...) Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den! Nå kjent som Mskrinde
Guest andersw Posted January 21, 2008 Posted January 21, 2008 Uten vann i kjølevæskebeholderen virker hverken temp.måleren eller varmeapparatet. Jeg ville ikke kjørt en meter før jeg hadde fylt mer vann på (pass på så du har på frysevæske før natta, så det ikke blir til is). Hvis det er lekkasje i kjølesystemet er det sannsynligvis vannpumpa. 2000-2500 på verksted.
Peder`n Posted January 21, 2008 Posted January 21, 2008 Hei!På sierran min så er varmeapparatet så å si udugelig ! Og temperaturmåleren viser at motoren er kald, uansett hvor lenge og hvor hardt jeg kjører Noen som har peiling på hva dette kan være ? Er det termostaten som er gåen ? Rører tempmåler på seg i det hele tatt?...kan være defekt termostat i kombinasjon av defekt tempsensor....eller bare termostat....(åpen hele tiden) Peder
Guest HinkY Posted January 21, 2008 Posted January 21, 2008 Jeg skiftet termostat om her om dagen pga motoren ikke ble ordentlig varm og temp måleren gikk så vidt mot normal. Og det røyk hvit av eksosen, pga lite varme. Og når ny termostat ble satt inn så ble motoren varm, og ingen hvit eksos lengre. Så endelig er bilen go og varm inni, sånn som den var før;)
Guest tux Posted January 21, 2008 Posted January 21, 2008 (edited) Har du sjekket vannet i kjølevæskebeholderen? Ryker det hvit røyk av eksosen? Kan være tett register, og da er det fare for at toppen ryker snart. Der er vann i kjølevæskebeholderen ja. Nja, ryker ikke noe særlig, kommer røyk visst jeg ruser den litt da. Men det er vell normalt i minusgrader? Rører tempmåler på seg i det hele tatt?...kan være defekt termostat i kombinasjon av defekt tempsensor....eller bare termostat....(åpen hele tiden) Peder Den ligger heelt nede når jeg slår av tenninga, men når jeg skrur på stiger den opp til det hvite feltet på måleren. Ligger aldri på "norm" feltet. Men den beveger seg minimalt av og til på det hvite feltet. Så jeg tror ikke det er noe feil i dashbordet Edited January 21, 2008 by tux
Peder`n Posted January 21, 2008 Posted January 21, 2008 Skift termostat. til å begynne med....så ser du om målern forandrer seg.... hvis du skal prøve å spyle gjennom systemet prøv først i motsatt retning av det vannet vanligvis går... tenker det enkleste er å først fjerne termostaten, så spyle inn i radiatoren fra en av endene...prøv å simulere litt sirkulasjon, tett igjen rundt vannslangen med hånda eller noe...(med det samme jeg nevner det....går vannet inn i bunn av radiatoren?...eller fra toppen?...anyone?) trodde det kom inn i bunn jeg...men neimen ikke sikker... så tar du det derfra... Peder
Guest tux Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Skift termostat. til å begynne med....så ser du om målern forandrer seg.... hvis du skal prøve å spyle gjennom systemet prøv først i motsatt retning av det vannet vanligvis går... tenker det enkleste er å først fjerne termostaten, så spyle inn i radiatoren fra en av endene...prøv å simulere litt sirkulasjon, tett igjen rundt vannslangen med hånda eller noe...(med det samme jeg nevner det....går vannet inn i bunn av radiatoren?...eller fra toppen?...anyone?) trodde det kom inn i bunn jeg...men neimen ikke sikker... så tar du det derfra... Peder Takker for svaret!Da får jeg prøve det da Men dersom jeg tar ut termostaten, renner det mye kjølevann ut da ?
Knutte Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Renner en del ut ja. Men er du smart så tar du den ut når bilen står i oppoverbakke med snuta først. Da renner det ikke så mye ut, men du må regne med å etterfylle - 1989 Ford Sierra 2.0 CL - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt) - 1985 Volvo 240 GL (Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...) Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den! Nå kjent som Mskrinde
Guest tux Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Renner en del ut ja. Men er du smart så tar du den ut når bilen står i oppoverbakke med snuta først. Da renner det ikke så mye ut, men du må regne med å etterfylle Oki! Takker for tipset !
Knutte Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Ps: Etterfyller så klart på flatmark - 1989 Ford Sierra 2.0 CL - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt) - 1985 Volvo 240 GL (Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...) Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den! Nå kjent som Mskrinde
Guest tux Posted January 28, 2008 Posted January 28, 2008 (edited) Skifta termostaten i dag, å nå fungerer varmeapparatet som aldri før ! Viste seg at den gamle termostaten var konstant open Men temperaturmåleren inne i bilen ligger fortsatt bare på cold Skal prøve å skifte måleren en annen dag Edited January 28, 2008 by tux
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now