Guest Compom Posted March 2, 2008 Posted March 2, 2008 Jeg vil gjerne ha noen synspunkter og erfaringer på dette med å lease bil privat. Går og snuser litt på dette om dagen, og har kikket mest på Toyota sin løsning. Dette ser oversiktlig og greit ut. Men vil gjerne høre erfaringer rundt dette, så kjør på.
Guest mazdafun Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 Jeg vil gjerne ha noen synspunkter og erfaringer på dette med å lease bil privat. Går og snuser litt på dette om dagen, og har kikket mest på Toyota sin løsning. Dette ser oversiktlig og greit ut. Men vil gjerne høre erfaringer rundt dette, så kjør på. litt mer info rundt dette? har ikke satt meg inn i det.. betaler man en kontantsum ved "kjøp" , så en fast månedsutgift i feks 3 år? taper man da innskuddet sitt ved innbytte? får man tilbud å kjøpe ut bilen for en fastsatt sum fra begynnelsen? om man ikke velger da å kjøpe den, står man da uten bil og uten egenkapital etter disse 3 årene?
tuszi Posted March 5, 2008 Posted March 5, 2008 vår passelat er leasa. men ikke at jeg veit så mye rundt emne men roy du kan jo dra og prate med kai som er selger på møller og få han til å forklare litt bedre.
Guest Compom Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Vet forsåvidt alt som er å vite rundt det rent økonomiske ved leasing. Fungerer som følgende: Man betaler en forskuddleie som i mitt tilfelle er ca 40.000 pluss et etableringsgebyr på rundt 3000. Deretter er det 2000/mnd i 36 mnd.I Toyota-dealen er det fri service, noe som virker greit. Utenom dette kommer forsikring som normalt og årsavgift (som man ved leasing må betale moms på.) Man får ikke noe fast avtalt sum på forhånd som man får kjøpt den ut for, alt er rett og slett leie. Det jeg lurer på er om noen har gått inn på en liknende deal og evt angrer/syns det er en kjempedeal e.l. og vil fortelle litt!!
Guest jolle Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Heisann.Jeg er inne i min andre privatleasing.Når man skal lease, og eventuellt se på kostnaden av dette, må man ta et par ting i betraktning:En forhandler har i utgangspunktet ikke lov til å avtale utkjøp etter endt kontrakt(ved kontraktsinngåelse) Det skal dog sies at her praktiseres det noe ulikt rundt om i landet. Noen steder får man kjøpe ut bilen, andre steder ikke.Dette gjør at i de fleste regnestykker man ser hos diverse økonomifagblader ol. lønner det seg IKKE å privatlease bil..pga at man ikke får kjøpe bilen, og da taper alt som er innbetalt.Men: om man får leaset bil med en utkjøpsavtale(som oftest muntlig) er det etter min mening lønnsomt på bakgrunn av følgende:I mitt tilfelle, en Volvo V70 2,4d Summum(nybilpris 5300000) har jeg betalt innskudd på kr. 39000.- ikke noe etablering eller gebyrer utover dette. Ingen registreringsavgifter, som normalt utgjør ca 19000 på en slik bil(rett meg om det er feil) Jeg betaler 4300 pr måned, og skal ut med en viss sum om tre år.Når jeg regnet på denne bilen, brukte jeg 8 år som nedbetalingstid. Dvs 3 år leasing, så 5 år lånefinansiering, kontra åtte år lånefinansiering.I mitt tillfelle sparer jeg ca 70000 på kombinasjonen leasing/lån. Dette kommer av flere faktorer, herunder lavere registrering(9000) etter tre år, mindre innbetalte renter ol.Min konklusjon er da at privatleasing lønner seg absolutt, men bare så lenge du får kjøpe ut bilen etter endt leasing(og ja, det går an å prute på utkjøpsprisen) Håper dette var til hjelp.
Guest Compom Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Hjalp absolutt! Som sagt ute etter erfaringer folk har gjort seg, da jeg foreløpig er totalt ukjent med dette. Og du er tydeligvis fornøyd! Takk for tilbakemelding!
Recommended Posts