Guest sveinerix Posted March 5, 2008 Share Posted March 5, 2008 Hva må til for å konvertere en xr3i til rs 2000 turbo??? Understell,motor og ??????????????? Og er det mye jobb??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPL Posted March 6, 2008 Share Posted March 6, 2008 Å konvertere en XR3i til RS2000 er ikke allverden med arbeid. Det er lett, men det går noen timer. Regn med en helg.Du må bytte motor, gir, drivaksel, bremser foran/bak, hjerne, ledningsnett fra hjerne og (kanskje) sikringsboks.RS2000 med turbo ville jeg ikke tenkt for mye på. Du har for det første alt for høy komp. i motor. Bygg heller om motor med vassere kam'er, chip, dyser, åpent luftfilter med god tilgang til kald luft, bra eksosanlegg og kanskje et bedre plenum og større spjeld. Der ligger en del tråder her på forumet som omtaler nettopp en slik (XR3i -> RS2000) konversjon. Bl.a min (som forøvrig ikke er ferdig enda). 1998 Volvo S80 - 231hk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sveinerix Posted March 6, 2008 Share Posted March 6, 2008 Noen vits med intercooler???Eller funker det bare i kombo med turbo?? Eller er det noen annen måte å kjøle ned motor/luft på?? rs motor og deler til denne, noen fete internettsites jeg kan sjekke? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPL Posted March 6, 2008 Share Posted March 6, 2008 Jeg tror, med det svaret der, at du kanskje bør vente litt med et slik prosjekt. Bruk internett mye, les på prosjektene her på forumet, og lær deg mest mulig før du setter igang. Der er mye bra på sidene våre her. En intercooler er en luft til luft radiator( en vanlig radiator er vann til vann), som brukes til å kjøle luften til turbo/kompressor motor.Kald luft tar mindre plass en varm luft, og dermed vil turboen gi mer kald luft inn i motor. Turboen suger også varm eksos raskere ut av motoren. En RS2000 har ikke turbo, om det er det du mener. 1998 Volvo S80 - 231hk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sveinerix Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Jeg tror, med det svaret der, at du kanskje bør vente litt med et slik prosjekt. Bruk internett mye, les på prosjektene her på forumet, og lær deg mest mulig før du setter igang. Der er mye bra på sidene våre her. En intercooler er en luft til luft radiator( en vanlig radiator er vann til vann), som brukes til å kjøle luften til turbo/kompressor motor.Kald luft tar mindre plass en varm luft, og dermed vil turboen gi mer kald luft inn i motor. Turboen suger også varm eksos raskere ut av motoren. En RS2000 har ikke turbo, om det er det du mener. Nøyaktig hvorfor jeg er her... For å lære. Derfor de teite spørsmålene... Shiner opp en xr3i cab nå, men motorprosjektet kommer seinere. Men det koster ingenting å være forberedt. Blir nok mere teite spørsmål etterhvert, men det er vel dere vant til i en viss grad?? Skal få tak i en 2000 motor som skal plukkes helt ned, og bygges helt opp igjen. Både som et interressant prosjekt og for å lære mer om det tekniske i praksis. Det er bare så mye man kan lese seg til, og jeg har dessuten tro på at man lærer mere av å skru og feile selv. Og takk for oppklaringen, men teoretisk sett vill ikke en intercooler kunne kjøle ned luften som skal inn i motoren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsTurboTaule Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Nøyaktig hvorfor jeg er her... For å lære. Derfor de teite spørsmålene... Shiner opp en xr3i cab nå, men motorprosjektet kommer seinere. Men det koster ingenting å være forberedt. Blir nok mere teite spørsmål etterhvert, men det er vel dere vant til i en viss grad?? Skal få tak i en 2000 motor som skal plukkes helt ned, og bygges helt opp igjen. Både som et interressant prosjekt og for å lære mer om det tekniske i praksis. Det er bare så mye man kan lese seg til, og jeg har dessuten tro på at man lærer mere av å skru og feile selv. Og takk for oppklaringen, men teoretisk sett vill ikke en intercooler kunne kjøle ned luften som skal inn i motoren?luften som skal inn i motoren kommer fra luftfilteret ditt.. har du f.eks. ett K&N filter så hjelper det på ,men man må passe på at det ikke ligger for nærmt varme deler. En slange fra fronten og mot filteret er en bra løsning som hjelper. En intercooler kjøler kun ned ladetrykket som går igjennom turboen og inn i motoren.. funker i praksis som en radiator bare det er som sagt luft som blir kjølt ned av luft.. Jo kaldere luft=mer hk. 88 Escort RSTurbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPL Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Nøyaktig hvorfor jeg er her... For å lære. Derfor de teite spørsmålene... Shiner opp en xr3i cab nå, men motorprosjektet kommer seinere. Men det koster ingenting å være forberedt. Blir nok mere teite spørsmål etterhvert, men det er vel dere vant til i en viss grad?? Skal få tak i en 2000 motor som skal plukkes helt ned, og bygges helt opp igjen. Både som et interressant prosjekt og for å lære mer om det tekniske i praksis. Det er bare så mye man kan lese seg til, og jeg har dessuten tro på at man lærer mere av å skru og feile selv. Og takk for oppklaringen, men teoretisk sett vill ikke en intercooler kunne kjøle ned luften som skal inn i motoren? Neida, teite spørsmål er det ikke. Det er slik som du sier man lærer. Jeg selv har lært masse av å skru selv. Men det er viktig å begynne i det små, og tilegne seg mer og mer for så å kunne prøve seg på større prosjekter. Lykke til uansett, og jeg håper du lærer masse av oss her på FMCN. 1998 Volvo S80 - 231hk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sveinerix Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Neida, teite spørsmål er det ikke. Det er slik som du sier man lærer. Jeg selv har lært masse av å skru selv. Men det er viktig å begynne i det små, og tilegne seg mer og mer for så å kunne prøve seg på større prosjekter. Lykke til uansett, og jeg håper du lærer masse av oss her på FMCN. Takker og bukker. Skal nok bli en god mekaniker etterhvert, selvom jeg begynner sent. Skal nok ta det bit for bit, bilde for bilde. Men cluet med luftinntaket må da bli å få det lengst unna varme deler?? Noe som blir vanskelig nok i et motorrom som nesten utelukkende består av varme deler....Men vi får få snekra sammen kjerra før vi begynner å bekymre oss for det... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPL Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 Et tips for å redusere tempraturen i motorrommet, er å bruke eksosbandasje fra grenrøret og ned til katalystor. 1998 Volvo S80 - 231hk Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted March 7, 2008 Share Posted March 7, 2008 zetec 2.o liter er masse muligheter med, rs2000motor hadde jeg alldrig valgt, for høy comp osv, zetec er det rette valget, masse info om zetec motorer på nettet Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsTurboTaule Posted March 8, 2008 Share Posted March 8, 2008 zetec 2.o liter er masse muligheter med, rs2000motor hadde jeg alldrig valgt, for høy comp osv, zetec er det rette valget, masse info om zetec motorer på netteter jo bare å senke kompen med nye stempler og det som må til da 88 Escort RSTurbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now