Jump to content

S: Ford Sierra Cosworth 520hk+


Recommended Posts

Guest putte78
Posted (edited)

Nu var det daxs för mig att sälja min cosworth, har haft den här bilen i lite mer än två år nu..

Har varit supernöjd med den, den är så pass välbyggd att jag knappt haft några problem alls med den.

Bilen är importerad och byggd av Erik från falun, totalt rostfri och fin i under-redet.

Den är även nylackad år 2006 och under-reds behandlad.

Bilen har bänkats 526hk/650nm på Elmia förra året, film finns i länk nedan.

Den har gått 11.16s på 402m än så länge med dåligt fäste, gör garanterat en 10:a med rätt däck..

Här följer lite fakta om bilen..

 

 

inredning:

fin svart recaro inredning

nyklädda dörrsidor

unik mätarkonsol med 4st autometer mätare

olje temp

olje tryck

vatten temp

volt

 

VDO laddtrycks mätare

Turbosmart laddtrycks styrning

 

 

 

Utvändigt:

Orginal fast med kolfiber huv och dubbel lysen

alla domkraft luckor och sånt sitter kvar

mycket fin i lack och skick

18" Ace Dino fälgar med fina däck

ferrita 3" system under bilen

Nya bussningar under hela bilen, röda powerflex.

Avo coilovers runt om

camberplator bak

EBC skivor och belägg fram

 

FIXIT låda med kortare växellägen

Sachs 4puckars lamell med hårdare tryckplatta

juserbar kopplingspedal

förstärkt difflock fram

Alla oljor är bytta med jämna mellanrum

 

 

 

Och så till sist motorn då:

Det är balanserad vevaxel med tillbehör, slipade kulpeenade vevstakar,

Mahle std kolvar med lägre komp och ventilurtag samt Total Seal kolvringar.

Nya lager, ny oljepump med högtryckskit. ny vattenpump.

ARP bultat, Grp A packningar i hela motorn

 

Det är 16 st inre ventilfjädrar med standardfjädrarna i toppen.

Portat av Musen till 500 hk spec.

BD 14 insugningskamaxel.

justerbara kamdrev.

Nya ventilstyrningar med tätningar.

 

Rostfritt 38mm grenrör av PeterG med Tial 44mm wastegate och en Garrett GT30R BB turbo,

5mm plenumdistans. Alla tryckrör i rostfritt svetsade av Robban A, Tial blowoff ventil.

Turbosmart laddtrycks styrning, stålomspuna slangar till allt vakum och laddtrycks styrningen

Pro Aloy Rs500 IC, samtliga samco slangar till kylare och intercooler.

Ombyggd AC så den får plats med stor intercooler, super nice på sommaren när det är varmt.

 

Bosch 044 bränslepump med MSD 750 cc spridare.

MSD 6A tändförstärkare med MSD blaster tändspole, magnecor 8,5mm tändkablar

 

Bilen är mappad av claus på Turbocenter, mappad upp till 2.2bar.

Men kör den på bara 2bar för att vara safe

 

maila vid eventuela frågor på Putte78@bredband.net

 

 

lite bilder finns på http://www.garaget.org/?car=47392

 

filmer på bromsbänkpå Elmia och körning på Lunda

 

http://www.garaget.org/video/6on18p5qhnlp

 

http://www.garaget.org/video/e25anm593m4m

 

Priset för bilen är 160000:-sek

+46707584348

Edited by putte78
  • 2 weeks later...
Guest putte78
Posted

jag har den kvar, och när den säljs kommer det sitta en helt ny turbo i då den gamla pajat..

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...