Jump to content

Round two: koke trøbbel,

Recommended Posts

Guest njalme
Posted (edited)

Problem 1 er fikset nå ser det ut til. Har fått bytta en potte og alle nevnverdige lyder ser ut til å ha forduftet. (Takk for hjelp ved forrige thread!). Så kommer da problem 2!. Etter mye søking ser det ut til at det kan være en million grunner til mitt problem og håper at kanskje noen kunnskapsrike kan hjelpe meg med å finne ut hva som er rett, eller galt, etter som hvordan du ser på det ;).

Litt historie først. For en måned siden ble radiator termostaten byttet etter at motoren kokte over ved tomgang og det viste seg at vifta ikke slo inn. Etter en uke og en lang kjøretur stoppet jeg for så å bli påminnet av en hyggelig mann som spiste is, at noe rant ut av bilen min. (Perfekt.. tenkte jeg -_-) Bilen hadde kokt over igjen. Etter en telefon til verkstedet og noen andre var det nok ikke noe å bry seg om ble jeg fortalt, de trodde det var luft i systemet som presset det ut etter at væske var byttet (og radiator ikke luftet?) eller at det var hellt på for mye væske som expanderte og rant over. (For meg så så det ut som det rant over ifra lokket på ekspansjonstanken). Væske nivået etterpå sank ned til minimum streken på tanken. Merket ikke noen ting etter dette. Temperaturmåleren holder seg stabil og går aldri over 3/4 av måleren. Altså godt med hvit klaring mot rødt.

Så i dag (ca en måned senere), etter at jeg har bytta eksospotta stoppet jeg hjemme og gikk forbi bilen da jeg hørte litt svak surkling. Når jeg åpnet så det ut som det kokte i tanken, nivået stod midt imellom max og min streken. (Nivået står på eller litt under min når motoren er kald.) Temperatur måleren i bilen viser normal (2/4). Om den kokte eller om det var luft bobler er jeg litt usikker på siden måleren viste som den gjorde. Jeg kunne ikke se at noe lakk ut under bilen men når jeg kjente på slangen som gikk ut av ekspansjonstanken så "kjente" jeg surklelyden, om du skjønner hva jeg mener.

Spør om det er noe mer jeg kan sjekke!. Er totalt amøbe når det kommer til bil og vil helst slippe å ned på verkstedet en tur til allerede..

Takker for svar.

Edited by njalme
Posted

Mulig gåen toppakning, som slipper luft inn til kjølesystem fra en sylinder... Eller slitt vannpumpe som ikke gir nok sirkulasjon i vannet, så det koker...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Guest njalme
Posted
Mulig gåen toppakning, som slipper luft inn til kjølesystem fra en sylinder... Eller slitt vannpumpe som ikke gir nok sirkulasjon i vannet, så det koker...

Er det mulig for meg å gjøre sjekke dette selv? Altså utelukke det ene fra det andre?

Guest njalme
Posted

Jeg tenkte på noe, om det er topppakningen, skal det da fortsette å boble etter at motoren er slått av? Er vel ingen luft som blir presset ut da når sylinderene ikke går? Kan det være at radiatoren ikke er luftet og at det er luft og evt dårlig sirkulasjon i tillegg? Jeg ble fortalt at topplokk var nylig byttet da jeg overtok bilen pga at når verkstedet byttet registerreim så gjorde de noe feil så ventilene blåste istykker noe og hele driten måtte byttes. Regner med at pakning er byttet da også. Reg reim ble byttet for kort tid siden.

Posted
Jeg tenkte på noe, om det er topppakningen, skal det da fortsette å boble etter at motoren er slått av? Er vel ingen luft som blir presset ut da når sylinderene ikke går? Kan det være at radiatoren ikke er luftet og at det er luft og evt dårlig sirkulasjon i tillegg? Jeg ble fortalt at topplokk var nylig byttet da jeg overtok bilen pga at når verkstedet byttet registerreim så gjorde de noe feil så ventilene blåste istykker noe og hele driten måtte byttes. Regner med at pakning er byttet da også. Reg reim ble byttet for kort tid siden.

Hmmm, da ville jeg kjøpt ny vannpumpe i første omgang... koster ikke mange hundrelappene... Kjøpte 2 lepper til frontfanger og en vannpumpe, alt på Ford, for rett over 1500kr... Trur vannpumpa kostet 850 ca...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Guest njalme
Posted
Hmmm, da ville jeg kjøpt ny vannpumpe i første omgang... koster ikke mange hundrelappene... Kjøpte 2 lepper til frontfanger og en vannpumpe, alt på Ford, for rett over 1500kr... Trur vannpumpa kostet 850 ca...

hehe denne bilen gjør meg sprø, nå ser det ut til at væskenivået på mystisk vis har funnet veien tilbake på normalt nivå og har ikke hatt noe problem med koking/bobling de siste dagene. Temperaturen på de to slangene fra ekspansjonsbeholderen ser ut til å holde lik temperatur og..