Jump to content

1600 topp på sierra is motor


Recommended Posts

Posted

Hei.

Jeg har hørt at 1600toppen skal gi en is motor litt mer hester. Noen som har prøvd dette? 8)

Hvilke motorer er det som har 1600topp? Er det 1.6 litern det er snakk om? er den lik på escort og sierra?

Guest Ford Gnomen
Posted

Sats på IS toppen du. Fordelen med 1600 topp er at du får litt større kompresjon, men IS toppen er desidert bedre(porting og slikt).

Den er forskjellig fra sierra og escort ja.

Det du kan gjøre er å slipe av IS toppen ca. 0.5mm for å få litt høyere kompresjon. Men da trenger du kanskje justerbare kamdrev.

Posted

Det er is motor, og det er vel is topp på den regner jeg med. :?

Jeg snakket med en som sa at det funket veldig bra med 1600toppen på 2L eller is blokka.

  • 1 year later...
Posted

Om det funker så bra kan jeg ikke si... men kompresjonen blir i hvert fall ganske høy mener jeg. Står en Sierra "rallybil" med 1600-topp rett borti her, og der er kompen så høy at starteren såvidt klarer å på snurr på motoren. Den motoren er det gjort litt andre saker med også.

  • 2 months later...
Guest H.M.Kongen
Posted

åssen blir det med tenningsbank og sånt med 1600 topp?har en jeg tenkte jeg skulle montere på den gode gamle 2 litærn serru men jeg hørte det var fare for at det ville bli tenningsbank av det.har en trimkam og som jeg tenkte jeg skulle montere i samme slengen.

Guest ROSENVOLD
Posted

må kjøre på 98 okt.. går det... passer dårlig på is pga dysene.. må eventuelt porte ut plass der da..

Guest Ole Jonny Rogne
Posted

De er ikke lik på sierra og escort...

 

Du får som sagt høyere komp ja..Når det gjelder trimming av ford er det kun to ting som gjelder (syns jeg) det er turbo eller trimmforgassere, da gjerne doble 48mm webere..

 

forskjellen er en lavkomp turbomotor, eller høgkomp gasser..

du kan trimme med innsprøytning, men jeg lover deg at du kommer ike til å presse mer enn 150hk ut av en is, UTEN TURBO! promlemet er innsprøyten..greier ikke å suge nok luft, dessverre dessverre :(

 

men viss du er fornøyd med det, ville jeg gjort dette:

 

1)

trimming skal alltid starte med eksos..hestene må ut,samme hvilken bil du har....anbefaler grenrør og 2" effektanlegg..(syns det blir bedre sug med 2" enn 2,5"..har prøvt begge)Men mange gjør feil med å trykke på eit ALT for stort effektanlegg!! 3" anlegg hører kun heime på turbobiler, deriblannt min..hehe.. motoren skal ha rette suget i eksosen for best effekt, og mi erfaring sier 2" på en noen lunde std is! får heller sleng på en stuss på 3,5" på enden slik det ser like rått ut!!

 

 

2) Luftfilter

Spesielt på is-en har dette merkbar effekt...som sagt har innsuget nok problem me luft fra før, og dette vil nok kanskje hjelp deg 3-5 hester på veg + fin lyd da!! kjører Green selv..men tror det går ut på det samme hvilket filter du bruker...med mindre du satser på ett til flere tusen t.d pipercross...bortkasta på is-en, mener jeg...

 

3)chip- mere effekt=> mer drivstoff...vanskelig å forstå for mange...for alle vil ha hester, men ingen vil fylle tanken oftere...

 

alt dette er jo plug and play, men dette vil garantert merkes på effekten...neste steg er porting og planing av topp..her trenges tilgang til rett verktøy og folk med peiling, elles er det håpløst..

 

4) porting- for å unnga tap av bensinfløde til motoren/best mulig respons er det jo fint med bedre plass og mindre friksjon/glattere overflate...dette gjelder samme for eksosen...den skal jo ut og vekk, mest mulig smertefritt...her er det fint med luftverktøy!! (fres)

 

5) planing- her er det usannsynlig mange meninger. Jeg vet ikke 100% sikkert hva å anbefale, for jeg har ikke testa det på is selv.. men jeg siterer fra Ford Tuning bok fra england når det gjelder planing: "consider 1,5mm to be the SAFE maximum amount material that can be remowed from the cylinder head without there beeing any possibility of problems!"

Med andre ord, ikke no problem å plane 1.5mm!! Har du ikke mulighet til planing, kjøp felpro toppakning...tilsvarer planing på 0.63 mm

 

planing eller ei, du MÅ ha justerbart kamdrev for å få nytte av effekten med planing!!

 

har mere på lager...pip viss du har sp.mål!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...