Jump to content

Hvordan koble opp 2 bassere?


nightking

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har 2 stk bassere jeg skal koble til bilen min. Og lurer på hvordan jeg skal koble.. Har tidligere hatt 1 stk 12" og brukt monoblokk forsterker, men skal nå ha 2 stk 8". Fungerer det å bruke monoblokk da? koble basserne på samme pluss og minus eller vil det bli feil??

 

Har også en 2 kanals forsterker som jeg tenkte å bruke. Hvordan bør jeg koble da? Fungerer det å bro koble da eller fungerer det dårlig??

Tenkte hvis jeg kobler basserne sammen inni kassa og ett uttak, og brokobler på forsterkern, vil det funke??

 

MVH bjørnar :)

Link to comment
Share on other sites

Huff....

En monoforsterker er laget hovedsaklig for å drive sub. Hvor mange suber du kobler på, kommer helt ann på hvordan du kobler dem...

 

Du skal selvfølgelig bruke monoforsterkeren til subene dine.

Du vet hva som skjer når du brokobler en 2kanals forsterker?? da får du 1 kanal (mono), så det er jo ingen vits når du allerede har en monoforsterker ;)

 

Når du kobler 2stk suber sammen i paralell (pluss på pluss, minus på minus) så halveres motstanden... Så 2stk suber med 4ohm motstand, vil da laste forsterkeren med 2ohm (dette gjelder monoforsterkeren, det blir noe annet med en brokoblet stereo-forsterker, men det ser vi bort fra nå)

 

Så hvis subene dine har enkel 4ohm spole, så kan du koble disse i paralell til forsterkeren, og kjører da i 2ohm.

 

Si hvilken forsterker du har, og hvilke suber, så blir det enklere å gi deg et korrekt svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...