Jump to content

Hvilket sandblåsingsutstyr bør jeg velge?


Recommended Posts

Hei!

 

Har i kveld plukket ned bakstillingen på Fiestan og har planer om å overhale hele ramlet.

 

Sitter i den sammenheng og kikker på sandblåsepistoler osv men lurer litt på om det er noen som har erfaringer på hva som funker til hvilken jobb?

 

Hvilken av disse to?

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=34&products_id=207

 

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=34&products_id=11505

 

Og kan noen forklare akkurat hva denne er til? Funker denne som en pistol, eller er det kun som en sikkerhetsløsning?

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=34&products_id=615

 

Ang. blåsemiddel så er jeg også relativt blank.

Ser de har disse to:

 

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=34&products_id=616

 

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=34&products_id=454

 

Og det som står om de er greit nok forsåvidt, men har dere erfaringer som sier noe annet?

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Og kan noen forklare akkurat hva denne er til? Funker denne som en pistol, eller er det kun som en sikkerhetsløsning?

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=34&products_id=615

 

 

 

Den der hører til denne

 

Velding kurant til større ting kontra de to andre. Spørs jo hvor mye penger du vil bruke på det.

Edited by 86Sierra

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

Blir større og dyrere en jeg tenker den der!

Har kompressor, så trenger bare pistol og blåsemiddel :)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Ingen råd?!

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

denne her bruker jeg.. men ser det har kommet en ny type hos Biltema.

 

jeg har prøvet sånn "tønne på hjul" som ligner oppi her. pluss noe annet. ingen har virket noe bedre enn den pistolen jeg har fra biltema. så jeg er også int. å høre hva andre har brukt. for den biltema`n virker bra på flekker og ikke alt for store deler osv. men en hel bil er den ikke noe særling.

 

når det gjelder blåsemiddel så bruk fin korna blåsesand eller denne alu-sand`n. glass er fine greier, men unødvendig dyrt og ikke minst ikke bra å få i øya osv. glass bør kun brukes i tette kabinett.

 

Deler som er små nok eller du lager deg stort kar å dyppe deler i. så kan du vurdere å kjøpe stripall. får kjøpt hos sarpsborg motor blant annet. og det står en del info på sida dems.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den store tønna fra gasoline. Veldig finn når den først virker. Men kvaliteten er helt elending(som så mye annet gasoline) Og kommer det fuktighet i sanda er den tett med en gang.

 

Men dette er jo alt etter hva stort det du skal blåse er. Mindre ting= pistol Større ting= trykktank

 

Evt sende det bort vis det er veldig mye.

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

denne her bruker jeg.. men ser det har kommet en ny type hos Biltema.

 

jeg har prøvet sånn "tønne på hjul" som ligner oppi her. pluss noe annet. ingen har virket noe bedre enn den pistolen jeg har fra biltema. så jeg er også int. å høre hva andre har brukt. for den biltema`n virker bra på flekker og ikke alt for store deler osv. men en hel bil er den ikke noe særling.

 

når det gjelder blåsemiddel så bruk fin korna blåsesand eller denne alu-sand`n. glass er fine greier, men unødvendig dyrt og ikke minst ikke bra å få i øya osv. glass bør kun brukes i tette kabinett.

 

Deler som er små nok eller du lager deg stort kar å dyppe deler i. så kan du vurdere å kjøpe stripall. får kjøpt hos sarpsborg motor blant annet. og det står en del info på sida dems.

 

Hvor stor kompressor bruker du sammen med pistolen fra Biltema da? Leverer en mye l\min?

 

StripAll har jeg hørt snakk om ja. Men fjerner det virkelig alt like effektivt som sandblåsing? Rust, olje, skitt, mm?

 

 

Jeg har den store tønna fra gasoline. Veldig finn når den først virker. Men kvaliteten er helt elending(som så mye annet gasoline) Og kommer det fuktighet i sanda er den tett med en gang.

 

Men dette er jo alt etter hva stort det du skal blåse er. Mindre ting= pistol Større ting= trykktank

 

Evt sende det bort vis det er veldig mye.

 

Er akkurat dette jeg har vært i tvil om når det kommer til Gasolin sine produkter. Det ser litt Jula\Biltema ut men til høyere priser.

Kunne tenkt meg en mellomstor trykktank av kvalitet, men vet ikke hvor slikt utstyr kan kjøpes.

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

1.Hvor stor kompressor bruker du sammen med pistolen fra Biltema da? Leverer en mye l\min?

 

2.StripAll har jeg hørt snakk om ja. Men fjerner det virkelig alt like effektivt som sandblåsing? Rust, olje, skitt, mm?

 

3.Er akkurat dette jeg har vært i tvil om når det kommer til Gasolin sine produkter. Det ser litt Jula\Biltema ut men til høyere priser.

Kunne tenkt meg en mellomstor trykktank av kvalitet, men vet ikke hvor slikt utstyr kan kjøpes.

 

1. har brukt litt forskjellig. har lånt meg noen forskjellig kompressore. en gammel brun kompressor(med tralle, sånn byggekompressor) med kun 18liter tank av en kompis. den virker som bare det. men skiltet er borte. og har lånt en på 50liter tank av gammel årgang. den måtte jeg vente på trykket bygde seg opp igjen. sto ikke noe på den heller. men nå så bruker jeg 2stk 24liter tank kompressore. kjøpt på obs. dem levere 210liter pr.min hver seg. det virker greit nok. men skulle helst hatt en til å koble til. eller aller helst en stk ny stor kompressor.

 

Hvor mye levere din kompressor?

 

2. det virker vist veldig bra på jern osv. men alu kan du ikke ha oppi der. Snakka med en jeg kjenner som jobber på sarpsborg motor. det virker virkelig bra etter han. men har ikke prøvet det selv. men du bør vist fjerne mest mulig av olje og møkk for at stripall skal holde lenge før du må skifte ut denne guffa.

 

3. ser ingen grunn til å kjøpe den pistolen som gasolin framfor biltema sin. jeg har hatt min biltema pistol i ca.10år. den virker ennå. men har byttet ut gummislangen en gang på dem åra. da den ble morken etter en del år.

Link to comment
Share on other sites

1. har brukt litt forskjellig. har lånt meg noen forskjellig kompressore. en gammel brun kompressor(med tralle, sånn byggekompressor) med kun 18liter tank av en kompis. den virker som bare det. men skiltet er borte. og har lånt en på 50liter tank av gammel årgang. den måtte jeg vente på trykket bygde seg opp igjen. sto ikke noe på den heller. men nå så bruker jeg 2stk 24liter tank kompressore. kjøpt på obs. dem levere 210liter pr.min hver seg. det virker greit nok. men skulle helst hatt en til å koble til. eller aller helst en stk ny stor kompressor.

 

Hvor mye levere din kompressor?

 

2. det virker vist veldig bra på jern osv. men alu kan du ikke ha oppi der. Snakka med en jeg kjenner som jobber på sarpsborg motor. det virker virkelig bra etter han. men har ikke prøvet det selv. men du bør vist fjerne mest mulig av olje og møkk for at stripall skal holde lenge før du må skifte ut denne guffa.

 

3. ser ingen grunn til å kjøpe den pistolen som gasolin framfor biltema sin. jeg har hatt min biltema pistol i ca.10år. den virker ennå. men har byttet ut gummislangen en gang på dem åra. da den ble morken etter en del år.

 

1. Min kompressor leverer også 210 l\min, men jeg har bare en. Har prøvd Biltemas pistol før, og føltes som jeg trengte minst tre ganger så mye luft den gangen.

Går det greit å bruke to sammen? Har tenkt på å bruke disse som er oppgitt til 340 l\min.

Blir jo fortsatt mye billigere enn å kjøpe en som er stor nok til å levere like mye. Har heller ikke mulighet for 3-fas der jeg bor nå.

 

2. Alu forsvant visst hvis det ble liggende for lenge oppi der :P Men tok et raskt søk, og det blir jo noen kroner for og få til et bad som kan ta litt større deler da.

Spesielt siden badet må væra varmt for og fungere slik det skal.

 

3. Tenkte mer på trykktanken deres i forhold til Jula sin :)

Fant en 10L trykktank fra en seriøs leverandør, og den kostet 8700,- (!). Men hadde sikkert fungert som bare det. Den krevde vel litt over 500 l\min, men det kom litt an på dysestørrelse og arbeidstrykk.

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

1. Min kompressor leverer også 210 l\min, men jeg har bare en. Har prøvd Biltemas pistol før, og føltes som jeg trengte minst tre ganger så mye luft den gangen.

Går det greit å bruke to sammen? Har tenkt på å bruke disse som er oppgitt til 340 l\min.

Blir jo fortsatt mye billigere enn å kjøpe en som er stor nok til å levere like mye. Har heller ikke mulighet for 3-fas der jeg bor nå.

 

2. Alu forsvant visst hvis det ble liggende for lenge oppi der :P Men tok et raskt søk, og det blir jo noen kroner for og få til et bad som kan ta litt større deler da.

Spesielt siden badet må væra varmt for og fungere slik det skal.

 

3. Tenkte mer på trykktanken deres i forhold til Jula sin :)

Fant en 10L trykktank fra en seriøs leverandør, og den kostet 8700,- (!). Men hadde sikkert fungert som bare det. Den krevde vel litt over 500 l\min, men det kom litt an på dysestørrelse og arbeidstrykk.

 

1. kompressoren der leverte unormalt mye til den prisen der. 2stk av den vil nok virke greit. så det er bare å prøve.

 

2. koster litt i starten, men å bytte/skifte ut stripall`n er ikke så dyrt.

 

3. gasolin og jula selger varer fra kina. så det blir hva du selv trur.

Link to comment
Share on other sites

1. kompressoren der leverte unormalt mye til den prisen der. 2stk av den vil nok virke greit. så det er bare å prøve.

 

2. koster litt i starten, men å bytte/skifte ut stripall`n er ikke så dyrt.

 

3. gasolin og jula selger varer fra kina. så det blir hva du selv trur.

 

1. Ja, reagerte på det jeg også. Virker shabby når man får så mye for pengene.

 

2. Ok, får sjekke litt videre om jeg kan rettferdiggjøre det med tanke på fremtidige prosjekter.

 

3. Skjønner tegninga ja.

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...