Jump to content

how to: lyd dempning focus 2006


Javer

Recommended Posts

ja da var focusen parkert og arbeidet i gang

8608936637_0c693944e6_c.jpg

bestilte 16m2 med silent coat, 6 matter med sound absorber 7

 

først litt sårt tiltrengt service som forrige eier ikke utførte

skift av pollenfilter.....

fy f for en plassering av et pollenfilter, fulgte først haynes håndboka som sa skru ned og demonter på passasjer siden så fant jeg en blank fin stålplate der så kikket litt på førersiden pga. rhd manual så fant jeg ut at gass pedalen måtte skrus ned, så kom man til skruene for platen til pollen filteret og jeg er mindre og mindre imponert over forrige eiers løfte om at vedlikehold er utført

8610038054_073b5b2e3b_c.jpg

8608936539_ee9257596f_c.jpg

etter denne runden så tok jeg full service selv om dette vistnok var ordnet

det ble også skiftet diesel filter+olje og oljefilter samt luftfilter+fornyet bremsevesken

 

 

så var det tid for å begynne med demonteringen

lønner seg nok å starte bakerst for så å jobbe seg fremover var min tanke

bakluken var enkel å starte med, skru ut 2 skruer ved håndtakene for senking av luken.

etter dette så satt plastiken bare med klips, start i en ende og dra rett ut så klipsene løsner fra luken

ta så av listen øverst på bakluken før sidene demonteres, alt sitter med samme type karoseri klips

 

så vask luken innvendig og mellom platene med sterkt avfettenende såpe og vann, så når det er brukbart rent så ta en kjapp runde med bremserens for at mattene skal sitte godt fast

ved tilpasning for ytterblekket i bilen så kap mattene i 2-3 strimler så du får dem inn i bakluka, fortsett med dette til alle flater er dekket

8610041860_bee277ee78_c.jpg

 

monter nå plastikken tilbake midlertidig, legg maskering langs kanten på luken så det blir lettere å tilpasse sound absorber langs kanten av plastikken for å unngå den alltid irriterende plast skramlingen ved litt bass...

8610041114_f6e7ce153d_c.jpg

gjør dette rundt hele luken, demonter plastikken igjen når ferdig

 

sett nå på silent coat bak der plastikken hadde vært men la det være 2-3 cm til tapen så du ikke bygger for mye opp der hvor plasten møter luken, husk å merke hullene til klipsen+guide plugger for plastikken samt kabel føringene

skjær så til strimler av sound absorber og legg rundt alle kanter intill maskeringen, på side plasten inn mot ruten så bør absorber legges på plasten direkte ikke på luka :-)

heldekkende sound absorber er best for lyden, men prisen gjør at det ikke var aktuelt med 16kvm+...

bruk sound absorber til å "lime" fast ledningene til bak luken

monter så plastikken tilbake i motsatt rekkefølge

8608932611_7fd3a6108b_c.jpg

 

sprett nå passende belønning på boks B) din første del er ferdig isolert

Link to comment
Share on other sites

da var det del 2 da

bagasjerom...

da man jobber nær airbag deler på denne delen så anbefaler jeg at batteriet kobles fra, så ta noen minutter med støvsuger i bagasjerommet eller en pause så all strøm er borte om du drar litt hardt i feil kabel

 

ta ut bagasjeroms matten/reservedekket/jekk etc, så er det å skru ned hattehylle holderne de sitter bare med 2 skruer,

ta løs plastikken på siden av bakluka, så plastikken rundt låse bøylen for bakluken, siste plastikk bit som må ned er c-bjelken

ta alle ledninger løs fra karosseri festene, bruk litt tid så festene ikke ryker

 

så er de bare å starte, jeg anbefaler å kappe til silent coat for reserve hjul brønnen først

når brønnen er ferdig så begynn med å tilpasse opp mot bakluken, forsett så med å tilpasse deler ut til en side og opp mot toppen av demperen før man tar inn mot baksetet.

8608931995_ffbdbc1691_c.jpg

jobb systematisk, start i en ende og gjør dette ferdig før man begynner med "neste lette område" dette gir en tregere fremdrift men du slipper å gå tilbake til et område flere ganger for å flikke litt

 

da denne bilen er plaget med mye hjul/veistøy så hadde jeg tenkt til å bruke armacell som et billig alternativ til noise isolator, men etter å ha testet en bit av hver så er nok resultatet så dårlig med armacell at jeg må krype til korset og bestille noise isolator også, et annet problem var brann egenskapene det brant desverre lett og godt, armacell er ikke anbefalt å bruke

 

bestilling sendt ut på 16x noise isolator 12mm+8x noise isolator 4mm(til bruk rundt hjul og dører)

 

del 3:

gulv

jeg valgte å rense bilen for alt av seter/tepper og parkere for en langhelg mens jeg tok denne delen

1: skru ut batteriet av bilen, du kommer til å måtte løsne på tilkoblinger til airbagens hjerne, så sørg for at du ikke kan få spenning på annlegget

2: få fatt på et sett med torx tilpasset for 1/2" verktøy eller tilsvarende, mange bolter sitter meget godt fast, du vil og trenge locktight type blå til remontering

 

3: skru løs fører/passasjer setet, ta disse ut av bilen

4: skru av passasjer setet,ta singel modulen først, ta så den dobble modulen

5: brett nå ned ryggen på baksetet, begynn med single modulen, på høyre siden så er det en sikkerhets funksjon som hindrer setet fra å bli løftet opp, press denne bakover med en skrutrekker løft så settet opp og ut til siden for å få det løs fra tappen som holder det på andre siden, det er den samme patenten på andre siden skru og løs belte festene

6: ta løs dekkselene som dekker brekket+giret, skru av girkulen, det er vanlige gjenger

7: plukk av side panelene på konsolen foran de sitter med 2 skruer pr side

8: skru løs skruene som holder konsolen på plass, disse er ved girspaken og bakerst skjult av askebegeret for baksetet

9: skru løs festene for belter foran

10: teppet på min bil lå under airbagens hjerne i center konsolen , så ta ut tilkoblingene og skru hjernen løs

11: sjekk at teppet er løst og ingen ting er glemt som feks holder til gulvmatter, spreder for baksete luft, ta teppet så ut av bilen

12: vask grundig og ta løs alle kabler før spraying med bremserens

13: begynn bakerst, jobb fremover med en side av gangen legg silent coat etterfulgt av noise isolator 12, feks under setene så trengs det ikke :-)

14: løft opp så mye som du klarer av den grå matten foran og snik silent coat+noise isolator 4 inn så lang som du klarer oppover

15: sett teppet med mer tilbake i motsatt rekkefølge

 

når dette er ferdig så ta deg en tur med bilen du vil merke en klar forskjell uten å ha tatt sidene eller taket :-)

Link to comment
Share on other sites

minner litt om det Mr. Spock gjorde på sin. Er rett og slett skikkelig imponert over hva enkelte ( dette tilfelle deg Javer) legger igjen av innsats på sin egen bil. Jeg må si at jeg er ganske frustrert over kupestøyen i min MK 2 også (se forøvrig egen tråd- Kupestøy) men har ikke fått gjort noe som helst foreløpig.

 

Jeg har verken tid, ferdigheter, tilstrekkelig med pågangsmot for å gå løs på et slikt prosjekt. Og så koster det vel en del også.

Link to comment
Share on other sites

tiden er hovedkostnaden hvis man regner prisen på en slik jobb

totalt så er lydempningen som jeg gjør en kostnad på 7295,- du kan sikkert korte ned den kostanden betydelig men da med litt mindre gjenomført resultat.

tror 3500-4000kr vil gi 80-90% av efekten, 8m2 silent coat matter+16x noise isolator 4mm vil gjøre en betydelig jobb ved å ta dører+hjulbuer/motor-rom kun. Dette trenger heller ikke noe særlig langvarige arbeids perioder en dør er ordnet på 2-3 timer, så er det bare å ta neste en annen kveld, hjulbuer er en lørdag/søndags jobb

 

ja jeg tok mye av det spock gjorde på sin som utgangspunkt :-)

bestemte meg for å gå litt lenger med sandwich demping istedenfor flere lag med silent coat (bitumen plater)

 

det kreves veldig lite teknisk innsikt for denne jobben, ta deg bare tid så er det fult ut mulig å gjenomføre over 3-4 uker med bilen i kjørbar stand hver kveld/morgen.

ja det gir endel extra arbeid med vasking innvendig og skruing frem og tilbake...

men en helg med å ta bakluke/bagasjerom er ikke umulig, så er det en kveld med å demontere seter med mer for å kunne ta ut teppet, sett setene tilbake og bilen kan kjøres dagen etter, ja det vil se ribbet ut, og "onkel blå" vil spørre om hva du gjør hvis de stopper deg men bilen er fortsatt trygg, så er det bare å jobbe med et og et område. Må man kjøre så legg et håndkle eller annet inn å kjør i vei silentcoat tåler at du tråkker oppe på den men jobben er å holde det rent der du skal jobbe med å legge mattene etterpå

 

 

min totall kostnad har nok kjapt gått litt høyere en jeg hadde håpet på:

med stereo bygging inkludert så øker kostnaden fort....

dempematter=7295

forsterker+kabler=6000

2x høytaler sett=3500

div tilbehør til høytalere/montasje med mer=2000

verktøy som ikke er standard vare i garasjen(lydmatte-rulle/sprøyte for understells masse= 495

total= 19290 men da er bilen og en helt annen komfort klasse etterpå, dette vil du og se delvis via salgsprisen.

 

endel av utstyret er egnet for flytting til neste bil feks høytalere/forsterker, ta vare på det orginale så er det 4timer med å dytte rælet tilbake før salg, la kabler sitte så kan kjøper montere sitt eget eller kjøpe det oppgraderte av deg som et side salg

Link to comment
Share on other sites

okies da ser man slutten på all jobben som er startet og det føles svært ok

biltema kan brenne for div strips/gjennomføringer dette er søppel av verste sort, skulle ha raidet grossisten med en gang(onninen/elektroskandia)

 

er ikke mye å si om dette bortsett fra, skaff himlings hansker for å unngå sorte flekker på hvit/grått tak...

 

taket til bilen på vei ned ,det er ingen godt skjulte skruer eller overraskelser her, fjern all plasten fra a-b-c-d stolpene, skru ned alle håndtakene, fjern kupe lyset løsne på skruer som er under disse

8634985083_d6b8f22381_c.jpg

 

 

8634985193_8c7d79929f_c.jpg

er her lagt på silentcoat over det hele, og startet med tilpasninger av noise isolator 12, triks for å få dette til å sitte på ford sine stumper med smeltet plast er sterkt spraylim vent 2min og så dytt silentcoat på og det sitter som bare fy, du har en sjanse til å få det riktig for når det er kontakt så slipper den ikke igjen

 

isolering av panser

ta av skumplasten som dekker panser, denne sitter med plastklips

vask og rengjør og start med tilpasning av silent coat, det tar tid pga mye detaljer som må tilpasses, jeg anbefaler rulle+baksiden av en skrutrekker for å dytte den intill i profilene

8634986449_8cba5cecdf_c.jpg

legg på skumplasten som du fjernet og sett klipsene tilbake.

panser er nå ferdig, om du syntes det støyer mye enda så vurder om et lag noise isolator er verdt pengene

 

dashbordet, da det er grei tilgang til øverste del av dashbordet fra motor rommet så ble det til å isolere dette på motorsiden, jeg starter ikke frivillig med å demontere dashen+vifter/ac med mer

skru løs vindusvisker armene, avtrekker kan være greit å ha for denne jobben

 

løsne på ytre tildekning ved vindu ved å fjerne klipsene som holder denne sammen med under skjoldet i motoren, under skjoldet er festet med 2 skruer og dyttet inn i noen stålprofiler, trekk det fremover etter at skruene er løs så vil du se stål profilene, sett de som løsner tilbake på plass:-)

 

skru så ut vindusvisker enheten, den sitter med 3 skruer og et guidespor, du bør løsne på kablen først som et godt tips

 

vask/rens området

tilpass silent coat til hulrommet du nå ser inkludert under frontruten!, hvis du trenger føringsvei for en tilførsel til bakre del av bilen så er dette stedet å legge den opp, du vil og måtte ta ut hanskerommet for å komme til på andre siden

 

8634986085_835ce9fda3_c.jpg

dette er til venstre(sett fra fronten) for kupeinntaket til friskluft, sjekk baksiden for kabler under den grå vinylen før du borer, jeg fant ingen på min men hva som det er på andre biler aner ikke jeg

bruk en gjennomføring!! jeg gikk for et juletre med gummi tet 10-14(Ø ca 24mm) og tet nippelen er limt fast/forseglet med tec7

hva en som du gjør ikke bruk plast gjennomføringer det er noen ting som rett og slett ikke er verdt å spare 10 kroner på. Det kan komme vann inn her!

biltemas strips er skrot av første rang, det ble en utsettelse for å hente litt bedre strips fra grossisten da biltemas sorte definitivt ikke tåler kulde eller vibrasjoner særlig godt

 

tilpass nå noise isolator 12 i hulrommet, viktigst er under vinduet og ned på torpedoveggen, pass på sporet til vindusviskeren dette er akkurat til høyre for inntaket til friskluft

8636091622_3b7eb4c740_c.jpg

monter tilbake vindusvisker enheten sørg for å treffe med vindusviskeren, og eller så er det nøyaktig omvendt av som du demonterte det

 

litt ombygning av kupe belysningen

8634984987_0fa386dabb_c.jpg

dette er eagle eye 2x 3w/150lumen med farge temp ca 4000 kelvin

skjøting av kabler via scotchlock for en enkel å permanent løsning

 

bildet tatt i en mørk garasje uten bruk av blitz, det kan være litt mye lys, blir kansje en resistor/varistor eller 2 til justering av lyset, muligens montert så det bare er å vri om på kupelyset

8636280286_3bc7497323_c.jpg

Link to comment
Share on other sites

veldig bra alt dette her. men når man er så hardcore som du og Mr. Spock, og kanskje også andre er, så lurer jeg på om dere faktisk også målte db'en i kupeen før dere satte igang? Og så en måling etter alt arbeidet var gjort. Hadde vært veldig interessant. En db-måler får man som gratis app. til de fleste smarttelefoner. Dette er jo ikke akkurat et godt vitenskapelig og kalibrert instrument, men en viss pekepinn gir det vel.

Link to comment
Share on other sites

skal du ha best effekt gå for dynabel. mye dyrere men sykt bra. :) har selv hørt på forskjelige typer lyd demping.. kan si at det meste gir deg en mye mere stille bil innvendig :P

 

vurderer og legge dynabel i meste parten av bilen, men usikker på om jeg orker demontere hele bilen innvendig. pluss at jeg har en 2 dørs ST xD

 

Btw sykt bra tråd du har her :)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

er ikke i dørene som det er mest å hente, tror nok at tak/hjul buer er hovedstøyen på disse bilene

 

dynabel??(dynamat tror jeg du mener) vs silentcoat er nok best egnet for diskusjon etter en kontrollert testing ved plate bit på 30x30cm hvor begge dekker denne med sitt bitumen baserte medium+feks en tredjeparts 10mm lukket celle struktur dermed så får du noen konkrete tall på hva de faktisk gjør, du vil da trenge 2x plater,lyd tunnel, div dempe materialer+kalibrert db måler.

intill dette er ordnet så er denne dette er best etc relativt plukket ut av luften og lite egnet for annet en fri synsing

 

dynamat extreme=2mm bitumen, glatt folie på toppen

silent coat=2mm bitumen, rutet folie

vekt per 10x10cm er innenfor 0,1 gram mellom begge så jeg tror at forskjellen er hvor lett lommeboken blir til slutt :-)

 

harruz:

nei jeg har ikke noe db målinger utført før installasjon men det er mulig at jeg får lånt meg en stock 2006 ford focus hatchback for prøvekjøring da vil jeg prøve dette. problemet med div apps på telefon er kalibrering og om 1db angitt er 1 db i virkelig lydnivå så enhver test tar jeg med en trillebår salt så lenge det ikke brukes ordentlig db utstyr

Link to comment
Share on other sites

harruz:

nei jeg har ikke noe db målinger utført før installasjon men det er mulig at jeg får lånt meg en stock 2006 ford focus hatchback for prøvekjøring da vil jeg prøve dette. problemet med div apps på telefon er kalibrering og om 1db angitt er 1 db i virkelig lydnivå så enhver test tar jeg med en trillebår salt så lenge det ikke brukes ordentlig db utstyr

 

Du må gjerne prøve min en dag (har riktignok en 2005 hatchback, men det er MKll, så da skal det være ganske likt) Og jeg er enig med deg om at det er nok en del misvisning på db-apper, men så lenge man kjører samme strekke (bør være et ellers trafikkstille område) og måler med samme app'en og samme telefonen, så bør det absolutt gi en indikasjon på faktisk lydredusering (om ikke noe annet, så i %)

Link to comment
Share on other sites

jo det er jeg enig i men 3db dempning må fortsatt være en halvering av lydens energi eller så har db verdien du får gitt ingen verdi som sammenligning engang. hmm kan være at jeg kan få fatt på et db meter via jobb når jeg tenker meg om

Link to comment
Share on other sites

er ikke i dørene som det er mest å hente, tror nok at tak/hjul buer er hovedstøyen på disse bilene

 

dynabel??(dynamat tror jeg du mener) vs silentcoat er nok best egnet for diskusjon etter en kontrollert testing ved plate bit på 30x30cm hvor begge dekker denne med sitt bitumen baserte medium+feks en tredjeparts 10mm lukket celle struktur dermed så får du noen konkrete tall på hva de faktisk gjør, du vil da trenge 2x plater,lyd tunnel, div dempe materialer+kalibrert db måler.

intill dette er ordnet så er denne dette er best etc relativt plukket ut av luften og lite egnet for annet en fri synsing

 

dynamat extreme=2mm bitumen, glatt folie på toppen

silent coat=2mm bitumen, rutet folie

vekt per 10x10cm er innenfor 0,1 gram mellom begge så jeg tror at forskjellen er hvor lett lommeboken blir til slutt :-)

 

harruz:

nei jeg har ikke noe db målinger utført før installasjon men det er mulig at jeg får lånt meg en stock 2006 ford focus hatchback for prøvekjøring da vil jeg prøve dette. problemet med div apps på telefon er kalibrering og om 1db angitt er 1 db i virkelig lydnivå så enhver test tar jeg med en trillebår salt så lenge det ikke brukes ordentlig db utstyr

 

Mente dynamat ja xD ja lommeboken merker god forsjel :P hjulbuene mine er det lite vits og gjøre noe med.. hører mindre støy i min bilen en min kompis sin focus..

torpedo veggen min er litt annerledes etter om jeg har ST utgaven :)

 

men vurdert bak for der er det null isolasjon/lyd demping. bare for og få bedre lydbilde av høytallerne :)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

fikk somlet meg til å bestille en ny dab antenne da de søte glass antennene ikke er verdt plastikken de består av....

www.worlddab.org/public_document/file/246/CRA_-_Car_antenna_placement_research_findings_June_2011.pdf

dette viser hvor elendig glass antenner virkelig er

 

 

Hello Jan.

Thankyou for your Enquiry.

Here is the information requested:

Focus MK2 Roof Aerial Mast+DAB

Part Number: 1559265

Retail Price: £12.19

You Pay: £10.97

Focus MK2 Roof Aerial Base+DAB

Part Number: 1559268

Retail Price: £12.88

You Pay: £11.59

Focus MK2 Aerial Extension Cable+DAB

Part Number: 1671739

Retail Price: £18.22

You Pay: £16.40

Focus MK2 Aerial Cable+DAB

Part Number: 1543284

Retail Price: £18.22

You Pay: £16.40

Postage & Packing

Parcel Force Euro Priority Business Service to Norway £32.00 (This is a Fully Trackable/Insured Service)

 

VAT is Not Applicable

Total Cost: £87.36

 

bestilte fra fordpartsuk, ser dønn originalt ut å mottaket er definitivt bedre en glass antennena som leveres av sony/blaupunkt

 

monteringen tar ca 1.5time med å skru ut hanskerommet, ta av plasten på a-stolpe, løsne fester i tak langs passasjerside, ta ned kupe lys, demonter orginal antenne, la orginale fm kabler sitte men isoler endene med tape så kan du ta ut radio med mer ved salg lett, følg kablene som sitter der orginalt til spilleren, remontering er motsatt av demonteringen, ingen spesielle ting å ta hensyn til

Edited by Javer
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...