Robox Posted August 10, 2005 Posted August 10, 2005 lurer litt på om denne tråden kanskje skulle være under teknisk, men siden den bare er om cvh motoren la jeg den her... under her kommer det noen tips om å demontere en cvh maskin.. tenkte denne tråden kunne hjelpe de som vil prøve seg på å demontere cvh maskinen sin selv... hvis noen ser noe feil eller noe de vil legge til må de gjerne gjøre det, men ikke begynn å prat om været eller noe sånt her så det kan forholdes som en ryddig tråd å finne frem i for de som er interesert..
Robox Posted August 10, 2005 Author Posted August 10, 2005 (edited) et "par" tips som jeg merket meg mens jeg demonterte min motor... dette gjelder mest bunndelen.. hvis dere ser noen feil så si fra så ikke noen gjør noe ekstra feil på grunn av denne.. kun ment som en liten ekstra hjelp.. ingen komplett guide eller noe sånt.. for det første burde du skru av drivhjulet nede fra veiva før du tar av toppen... den er noe drit å ta av uten kompresjon! fikk merke det selv... hehe samme med svinghjulet.. det henger som **** så det jeg gjorde var å sette på en fastnøkkel med forlengerarm på skruene og presset den innpå mens slo til forlengerarmen med en gummiklubbe... ta av toppen: husk at motoren må være helt kald for å ta av toppen ellers kan den slå seg så fort toppen kommer av.. klipp/ta av registerreima og strammehjulet.. for å ta av toppen må du ta av toppdekselet og under der sitter det 10 skruer ned i blokka, disse må du skru ut i kryss, begynn ytterst og jobb deg innover.. bare såvidt løsne de først alle sammen og så skrur du alle sammen ut.. når du skal ta av toppen må du huske å løfte den rett opp, dette fordi det er et par guider som står opp av toppen... disse hindrer sidelengs bevegelse... så ikke prøv å knekke den til siden, ta heller å skru inn et par skruer i hullene til eksos og innsugsmanifoldene(eller sett de på igjen) og løft dette rett opp... dette kan sitte noe jæævlig, men såfremt du har tatt alle ti boltene skal det ikke være noe mer som holder igjen så bare kjør på.. guidene kan du greit dra ut med en tang etterpå for å få blokka helt glatt på toppen... etter at toppen har kommet av satte jeg den til side for å begynne på den etterpå.. så har ingen tips å komme med der enda.. kanskje noen andre kan skrive litt om det.. så tok jeg og begynte på bunndelen.. det første jeg gjorde var å maskere toppen så det ikke skulle komme noe dritt ned i oljekanalene... så vippet jeg motoren rundt og skrudde av bunnpanna... deretter skrudde jeg ut alle skruene jeg så og puttet de i en boks(toppbolter, rådebolter og svinghjulsboltene må nye!).. så tok jeg av alt av oljepumper og alt annet dritt nedi der og så begynte jeg å demontere veiva.. alle tingene går TÅLIG greit av hvis du tenker litt før du bruker makt.. holderne til rådene og veiva sitter som regel litt i olja og gammel vane så bare kakk FORSIKTIG til de med en GUMMIHAMMER hvis de sitter.. hvis du bruker noe annet enn en gummihammer nedi der kan du bare hive hele dritten omtrent.. så merket jeg posisjonen til alle de halvmånene som holder veiv og råder med nøyaktig hvor de sto, hengte på sånne små merkelapper med strips og skrev sylinder 1 osv.. så la jeg alt i rekkefølge på et håndle på gulvet i et hjørne.. da er det bare å løfte ut veiva.. vær forsiktig med å kakke den inntil noe eller miste den.. til slutt drar du ut stemplene nedover, gjennom bunnpanna for å si det sånn.. hvis de er vanskelige kan du sette skaftet på en hammer eller skralle eller no mot toppen på stempelet og dytte de ut.. da skal bunnen være demontert.. vask så delene grundig! det er veldig viktig for å kunne dømme tilstanden på de.. jeg tok alt med på jobben til far min og kjørte blokka 4 ganger i en delekoker med sinnsykt steerkt industrivaskemiddel... så nytt ut når det kom ut... men den ruster fort som **** så du må sprøyte den med olje med en gang for at det ikke skal skje.. jeg sto i flere timer med stålbørste og pusset ned utsiden av blokka til jeg kunne speile meg i den og så lakket jeg den.. sinnsykt fint oxo.. må bare skryte litt.. hehe når det gjelder hva som må byttes og slipes og sånt må du se hva du SER må byttes og så må du tenke litt på hvor mye du skal trimme maskinen... regelen som gjelder her er at hvis du ser hakk eller skrap eller skader i de roterende delene må det slipes/byttes.. veiva må også måles for å sjekke dim!!! sylindrene må uansett hones opp, men hvis det er noen skrap der må den borres opp.. den må også borres hvis den er mye slitt.. det kan du som regel få en ide om ved å se på den lille tynne kanten på toppen av sylinderen på toppen av stempelvandringen.. er den mer enn at kjenner den med fingerneglen må blokka borres opp.. (mål dimen nedenfor ringen for sikkerhets skyld) Edited August 10, 2005 by Robox
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now