Jump to content

kjakan2005

Gjest
  • Posts

    22
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Oslo
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

kjakan2005's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. var disse skruene du beskriver her som var problemet ja. RElativt vanskelig å komme til, og selv om jeg kjører anti-rustmiddel (for lettere å kunne skru dem opp), har de rustet såpass mye slik at gjengene er ødelagt. Vet ikke hvilket verktøy som er best for å få brukket disse skruene slik at hele dekselet går av? Ingen som har noe tips til om det går an å kjøpe dette dekselet til en billig penge noe sted (er jo så mange ting på ebay osv, så er litt overrasket hvis det ikke går an å få denne kjøpt noe sted - utenom dyre Ford-verksted selvsagt).
  2. Hei. Sliter med noe rust som jeg ønsker å fjerne på min Ford Focus stv 07modell. Må fjerne det ca 60cm lange dekselet over håndtaket til bagasjeromsdøren bak for å komme ordentlig til. For det første sliter jeg veldig med å fjerne dette dekselet pga rust på skruene. Usikker på hvordan verktøy jeg kan bruke for å få løs dette dekselet. Noen tips til hvordan jeg kan fjerne dette dekselet? Hvis jeg skulle klare å få av dette dekselet, kan jeg klare å fjerne rusten ordentlig på bakluken. I så fall er det kanskje en idé for meg å skaffe et nytt deksel (ligner litt på det her, http://www.ebay.co.uk/itm/New-Genuine-Ford-Focus-Estate-Tailgate-Handle-1255382-/181087356276#ht_1264wt_1199). skulle hatt noe slikt i svart plastikk som passet til en Focus stv 06 eller nyere. Skulle tro dette var greit å få tak i rimelig på ebay osv, men jeg finner ingenting som passer min 07 stv. Noen som kan hjelpe meg med dette??
  3. Har en Ford Focus 2006-7 st.vogn som har gått rett under 120 000km, og skal visstnok inn på 120k-service snart. I tillegg har jeg fått brev om EU-kontroll, så da må jeg jo ha den på service. Noen som vet hva vi snakker om ved 120k service? Oljefilter, olje og tennplugger er nylig skiftet, så håper verkstedet ikke insisterer på å skifte disse (fordi dette sikkert er normal del av 120k service). Jeg har aldri skiftet reg.reim, så må nok skifte denne nå. Noen som vet hva 120k innbefatter og hva ca pris (grovt overslag) inkl reg.reim kan være? Må jo også vurdere om jeg skal ta den her i Norge eller i Sverige (noen som i så fall har gode tips på steder ikke så langt over grensen?)
  4. mye gode tips for meg i denne tråden. Har nå fått skiftet tennpluggene og hadde en 5min kort kjøretur igår. Virket veldig mye bedre, så ser ikke bortifra at problemet er løst nå. Ingen sak å lære seg hvordan man skal gjøre ting på en bil med svært gode svar på dette forumet (selv om kanskje ikke tennpluggeskifting kan defineres som veldig krevende akkurat...). Takker for tips =)
  5. Nå har jeg kjørt en del småturer og sjekker nedi rundt tennpluggene hyppig. Ser ikke ut som det kommer mer vann nedi rundt tennpluggene, men bilen hakker fremdeles veldig i lav hastighet (ved akselerasjon) og spesielt når man kjører i bratte oppoverbakker. Jeg er ikke sikker på hva coil er for noe, en på en bilbutikk (bil xtra) påsto at coil var de fire greiene over tennpluggene, jeg trodde dette var tennplugghettene jeg (som vi har snakket om tidligere i denne tråden). Kjøpte meg nye tennplugger og verktøy for å skifte dem, tenkte at det ikke skader å skifte dem (og det er ikke gjort noen gang tror jeg, bilen har kjørt nesten 120k km). Noe spesielt jeg burde tenke på når jeg skal skifte tennplugger? Noen tanker rundt hvorfor bilen hakker framdeles (selv om rustvannet er fjernet)?
  6. har ikke fått kjørt bilen etter silikonjobben. Etter at jeg hadde fjernet et par dl med rustvann i helgen kjørte jeg en liten tur, og da hakket bilen i bratt oppoverbakke (jeg tenkte at dette kanskje handlet om at det var noe vann igjen og når hellingen ble stor i oppoverbakke kunne kanskje dette påvirke tennpluggene?). Har ikke fått prøvd noe mer nå, men har jo regnet litt siste døgnet, så får følge med under plugghettene for å sjekke om det kommer vann inn. Kommer med oppdatering om en stund når jeg har fått kjørt bilen litt mer... fikk forøvrig ingen feilmeldinger i dashbordet nei
  7. Har lagt godt med gjennomsiktig silikon under (tok opp dem opp fra panseret) og litt rundt spylerdysene. Skal gått gjøres at det lekker mye regnvann inn fra oversiden nå. Litt redd for å klæsje for mye silikon på undersiden osv, i tilfelle jeg må ha disse løs en gang. Har også fått renset plugghettene ganske bra og fjernet så og si det meste av vannet rundt plugghettene (ligger bittelitt rundt selve tennpluggene som er veldig vanskelig å få opp, men skulle tro dette skulle fordampe etterhvert). Får vel følge med om bilen vil hakke i framtiden nå da. Vanskelig å si om "skaden allerede har skjedd", eller om det nå blir bra bare det ikke kommer nytt vann inn...
  8. Spock, veldig god og nyttig input her. Ser du har skrevet noe om disse spylerdysene i en annen tråd her på forumet. Var ganske mye rustvann i begge kamrene, og fikk mest mesteparten av vannet. Skal nå prøve å få vekk den siste fuktigheten. Deretter må jeg prøve å finne ut hvordan dette vannet kommer inn. Slik jeg leser det som blir skrevet er det like greit å gå igang med silikonsprøyten istendenfor å betale Ford 5000kr for å gjøre denne "paknings-jobben". Spylervæsken går fra beholderen via slanger til spylerdysene. Ut i fra hva du sier er det her det lekker vann ned i motorrommet og ned mot plugghettene? Hvis dette skal stemme må det jo lekke ganske store mengder spylervæske? Og hva med regnvann? Regnvann på frontruten og panseret går kanskje også samme veien? (eller hvorfor skulle regnvann komme ned i motorrommet og rundt plugghettene via spylerdysene?) Hvordan fant du ut hvordan denne "silikon-jobben" skulle gjøres på spylderdysene? Hva er det som skal fylles med silikon egentlig? (redd for å tette feil ting her)
  9. nå har jeg endelig fått sjekket opp dette. Tok av tennplugghettene, og helt riktig, så var det en god del brunt rustvann nede rundt tennpluggene. Jeg fikk fjernet mesteparten av dette vannet med en stor sprøyte. Vet ikke hvor viktig det er å få fjernet hver eneste dråpe. Tipper det siste kommer til å fjernes pga av varme, men spørsmålet er også om det kommer påfyll av vann framover. Jeg skjønner at dette å skifte tennplugger kan være noe som må gjøres regelmessig (eks hver 60000km / 3år), men virker litt voldsomt å skifte tennplugghetteledninger, tennpluggene og coil for dette her?? Har som sagt fjernet mesteparten av rustvannet nå, og får se hvordan bilen nå oppfører seg. Ser ikke bortifra at det ikke blir noen endring...
  10. Muligens dumt spørsmål, men antar det sitter plugghetter over tennpluggene, og antar jeg må ta av plugghettene og deretter ta ut tennpluggene for å sjekke om det er fuktighet (rustvann) der nede)? Hvor sånn ca i motoren sitter tennpluggene hen? Noen andre grunner til at denne hakkingen i akselerasjonen kan ha startet?
  11. Har en 07 bensin 1,6 stv som hakker litt i (litt) kraftig akselerasjon. Dette kan typisk i 3,4 og 5 gir. Er akkurat som om bilen ikke får nok drivstoff eller luft når man trykker på gasspedalen, og da hakker som sagt bilen en del når man akselererer. Man kommer opp i riktig hastighet, men lurer jo selvsagt på hva som kan være galt her... Noen ting som er relativt enkelt for meg å sjekke, eller burde man ta det med på service med en gang?
  12. ble til at jeg fikk fjernet dekselet rundt girspaken (ingen skruer, bare å dra litt i trekket), og så fiske ledningen på plass bakover i konsollen. Meget godt fornøyd med resultatet =)
  13. Har søkt og søkt, og finner noe for Mondeo, men ikke noe som svarer mitt spørsmål for 07 Ford Focus (mk2)...
  14. Jeg skal legge en aux-kabel fra bakpå stereoanlegget videre nedover, under giret og ledningen (pluggen til iphone etc) skal komme opp helt bakerst i midtkonsollen (mellom de to frontsetene). Det er åpenbart forskjellig fra bilmerke til bilmerke hvordan midtkonsollen, girspaken (manuelt) og all plastikken er festet. Er jo så og si ingen synlige skruefester. Er det noen som kan gi meg noen tips til hvordan jeg skal fjerne de ulike komponentene i midtkonsollen (mellom setene) slik at jeg kan få lagt ledningen på plass før jeg setter plastikken på plass igjen? Har en 07 ford focus st.vogn, med cd6000 stereo (denne har jeg tatt ut og ledningen fungerer som den skal, må bare få lagt den på plass som beskrevet). Er kanskje noen som har link til noe informasjon på nettet, eller kanskje en video etc som viser dette grafisk? (hjelper veldig å vite hvor festene er hen, så man ikke "famler i blinde")
  15. har vært på Ford nå, og må nok gjøre noe av lakkjobben selv. Hvilke spesifkke produkter skal jeg bruke når jeg har sandblåst karrosseriet hvor lakken var prelt av? Kan jeg bruke epoksygrunning eller zinkgrunning og må jeg bruke primer ved bruk av noen av disse produktene? Hva heter i så fall de epoksy/zink produktene jeg burde gå for?
×
×
  • Create New...