Jump to content

KHalvorsen

Gjest
  • Posts

    21
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Lørenskog
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

KHalvorsen's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Ikke noe problem. Akkurat ferdig med jobben selv, og opplevde de samme problemene. Fikk løs 2 stk. med varme og Torx, de 2 siste måtte taes med en spesialtang som en bekjent i båtbransjen har. Den graver seg ned i boltehodet når det slipper, helt rått! Tror det er de originale lagerne som sitter der, og boltene var satt inn med den limtypen som er permanent (ikke blå). Da gjør ikke Ford det noe enklere for folk... Torx på slike bolter er idiotisk!!!!
  2. Med ikke så nøye mener jeg egentlig at de ikke behøver å leve så alt for lenge. Planen er å ha bilen en EU periode till, og deretter selges "slik den er". Kan ikke tenke meg at det er så store forskjeller på bremseeffekten med den ene aller andre bremseskiven til normal bruk (<100 km/t) Biltema skiver og klosser koster ca kr. 2700.- totalt, så selv med mva og frakt blir det vel fortsatt endel billigere på ebay vil jeg tro...?
  3. Det er tid for Eu kontroll, og jeg må bytte alle skivene. Har tittet på ebay, og finner komplette sett med klosser for rundt 70 pund. Sikkert ikke beste kvalitet, men burde duge. Mitt spørsmål er; det står på alle annonsene jeg finner at skivene passer til sedan og hatchback. Finner ikke stationwagon eller estate. Er det noen som vet om det er forskjell på skivene fra en sedan til stasjonsvogn (med samme motor) bilen er en MK3 2001 TDDI
  4. Har begynt å få en ulyd som minner om høyre hjul lager bak. Jekket opp bilen, men fant ikke noe slakk. Dog hørtes en liten raslelyd /løs kule? Det flotte er at hele navet my byttes, hos Røhne er det kr. 4,744.- Sjekket Ebay, der selges det som virker å være det samme for 30-50 pund. Kan dette virkelig stemme, tar de 10 gangeren? Nå er vel kanskje ikke de på ebay original del, men dog... Kommentarer mottas med takk, er det noen grunn til å ikke velge ebay varen? Så lenge det ikke slarker, holder det er stund till?
  5. KHalvorsen

    Service TDDI

    Har en 2001 Mondeo TDDI som har gått noe over 200' km. Tar enkle service på den selv, byttet motorolje og filter, samt luftfilter. Er det noe som bør sjekkes hos Ford med jevne mellomrom? Regner med at det er registerkjede på denne? Takker for tips,
  6. Kjørte bilen inn i varmen en natt, etter det har den startet uten problemer. Satser på at det var fuktighet eller noe annet tilfeldig....
  7. Som skrevet så starter den stort sett (starteren er byttet for ikke så lenge siden), derfor tror jeg ikke det er den.
  8. 2001 Monde tddi. Fikk akkurat byttet glødeplugger som gjorde underverker på kaldstart. Nå har et annet problem dukket opp. Når det var som kaldest her om dagen (-20), tenkte jeg å prøve å starte uten motorvarmer. Det bare klikket i starter (releet). Tenkte at det var batteriet, og ladet dette. Prøvde så senere å starte når det var blitt mildere og med batteribooster for å være sikker. Fortsatt klikket det bare. Fikk etterhvert trill-startet bilen. Når jeg da stoppet den, startet den igjen uten problemer. Så, etter 3-4 ganger den starter som normalt, skjer det igjen at den klikker. Trillstarter igjen, og den har startet som normalt noen ganger igjen. Batteri er sjekket og er ok. Regner med at det er en løs ledning eller et rele', men tenkte jeg skulle høre her om noen har tips?
  9. He-he, ja skal nok det. Jeg tenkte mer i om man man burde se på glødeplugger eller andre ting. Pleier ikke å bruke motorvarmer før det har blitt noen minusgrader...
  10. Vi har en 2001 tddi som vi går inn i vår første vinter med. Mener jeg har lest et sted at disse kan være litt tungstartet om vinteren. Syntes allerede når det går under 0 grader at vi merker det. Starter greit etter et sekunde eller 2 med "kinning", men går også litt tregt på starteren syntes jeg. Har ikke begynt å bruke motorvarmer ennå. Batteri, dynamo og starter skal være byttet. Tips vedr dette?
  11. KHalvorsen

    Deler

    Til dere som gjør litt selv på bilene deres, hvor kjøper dere deler? Ford? Mekonomen? eller finnes det andre steder med god og rimelig deletilgang? Vår andre bil er en Mercedes, og der har man Autotrio som selger originaldeler 10-30 prosent lavere enn hos forhandler.....
  12. Takk for info, da prøver jeg det. Regner med at det er hovedlysbryteren du mener, den du skrur på alle lysene med? Derfor jeg spør er at min bil ikke har noen dimmebryter for instrumentbelysningen, selv om instruksjonsboken min viser en slik (ekstrautstyr?)
  13. På den nye bruktbilen vår (2001 Mondeo tddi) virker hverken kjørelys eller instrumentbelysning. Bilen er importert så jeg tenkte først at den ikke hadde kjørelys, men så fant jeg en (hel) sikring med "tagfahrlicht". I istrumentet er det ingen lamper som lyser, dermed regner jeg med at det er tilførsel og ikke alle pærene som har gått. Jeg mener jeg har sett en post et sted på nettet som beskriver en sammenheng mellom manglende kjørelys og instrumentbelysning, men finner den ikke igjen. Noen som vet?
  14. Har nå hatt den første langturen med vår nyinnkjøpte 2001 Mondeo tddi. Tempmåleren står stort sett rett opp i midten av temp registeret, men hvis man bremser på gearet ned lange bakker, synker temperaturen ganske mye. Jeg stoppet etter å ha kjørt ca 15 mil, og skrudde opp lokket til kjølevannstanken. Ikke noe trykk, og vannet der var kaldt. Bør nevne at bilen er bruktimportert en gang i tiden, så den har sikkert ikke ekstra dieselvarmer. Temperaturen i lufta var rundt 15 grader. Det første jeg tenker er termostaten, så jeg skal bytte kjølevann og termostat uansett. Noen som har noe kjennskap til dette? På forhånd takk for tips! En annen ting; denne motoren (tddi) skal ha register kjede, men har en (åpen) reim på hver side av motoren. Den ene driver vel dynamo, men den andre?
  15. Har sjekket på dette selv og funnet det samme selv. Ny duratorq motor kom i 2001 med direkte innsprøytning DI, hvor de endret innsprut systemet høsten 2001 til commonrail (CI). Ellers er motorene mye like. Siden jeg kjøpte bil med det jeg trodde hadde commonrailmotor så har jeg lest meg opp på saken og om erfaringer, virker ikke som krise at det er en TDDI - ihvertfall ikke når det begynner å bli såpass gammel....
×
×
  • Create New...