Jump to content

Sleepy

Gjest
  • Posts

    14
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Nordland
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Sleepy's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Den fungerer akkurat som før... Det eneste RCP-CAN gjør er å skape en "link" mellom en fjernkontroll (DEFA smartstart, Ford-nøkkelen, Telestart ol.) og CANBUS. Når RCP-CAN får et signal fra en av disse fjernkontrollene så gir den "beskjed" til CANBUS i bilen om at den skal starte parkeringsvarmeren. Man kan fortsatt bruke parkeringsvarmeren og kjørevarmeren via menyene i bilen som før.
  2. Beklager sent svar, men har vært meget opptatt i det siste, så har rett og slett ikke hatt tid til å få installert RCP-CAN modulen før nå. Jeg brukte et lokalt bilelektroverksted til installasjonen, men alt gikk ikke etter planen... Etter installering fungerer det fint å bruke Ford nøkkelen til å skru av og på varmeren (3x låseknappen), men Smartstart fjernkontrollen ville ikke fungere sammen med enheten. Jeg misstenkte at det er installatøren som har koblet noe feil, siden det fungerer fint med nøkkelen. Ergo kommuniserer CANBUS fint med RCP CAN, men linken mellom RCP CAN og DEFA Smartstart er ikke i orden. Jeg har derfor kontaktet produsenten for å få et mere detaljert koblingsskjema, spesifikt for DEFA smart start, da manualen som følger med RCP CAN ikke er helt "idiotsikker". Dette skjemaet har jeg nå fått, så da bærer det tilbake til installatøren ved første anledning. (Blir nok ikke før om en uke eller to), så da skal jeg gi ny tilbakemelding på hvordan det fungerer. Så jeg har nå stor tro på at RCP CAN skal fungere, bare det blir koblet korrekt. Produsenten virket veldig seriøs og jeg fikk kjapt svar, så dette er nok ikke noe "humbug" hvis det var noen som lurte på det.
  3. Jeg har faktisk nettopp mottatt en slik RCP modul nå nettopp, så stay tuned for updates... Tipper jeg rekker å instalere den i løpet av uka eller neste uke. Koster forreesten "bare" 159 euro hvis du allerede har DEFA smartstart fjernkontrol i bilen, eller om du er happy med å kunne skru den av og på med Ford sin nøkkelfjernkontrol (reletivt begrenset rekkevidde kontra Smartstart dog...)
  4. Har en 2012 stasjonsvogn med det meste av ekstrautstyr. Regnsensoren fungerer greit, men som det ble sagt, ikke alltid den er 100% slik jeg ønsker den, men du kan regulere sensitiviteten på den så det er egentlig ikke noe problem. Automatiske lys har flere funksjoner. Er det mørkt så får du fjernlys. Kjører du inn i en belyst gate vil den normalt gi deg nærlys hvis det er nok lys fra gatelysene. Kommer det bil imot så blender den ned. Kjører du inn i en tunnel så gir den deg fjern/nærlys. Du kan også velge at bilen skal gi deg nærlys (og ikke bare LED kjørelysene) hvis det begynner å regne (koblet til regnsensoren regner jeg med). Lysene "svinger" også inn i svingen så du alltid har god dekning av lyset. Alt i alt, så kan du stort sett sette lysene i auto og ikke rører noen ting. Det fungerer bra synes jeg. Bakovervendt barnesete går greit, men det er ikke "god" plass. Er du lang (over 185 tipper jeg) og skal sitte i setet forran der barnesetet er, så kan det bli ubehagelig i lengden. Vi har et relativt stort barensete dog, så mulig det går bedre med andre modeller. Ellers ville jeg gått for førerassistenpakken med BLIS, active city stop, feltvarsler, skiltdisplay og de greiene der. Adaptiv cruisecontroll trodde jeg ikke at jeg kom til å bruke så mye, men tok det med alikevel, så jeg ville vurdert dette også. Nå har jeg hatt bilen en stund, og bruker den nesten på hver tur. Jeg syns den er vært pengene selv om jeg ikke kjører mye på motorvei. Også får man også advarsel om man nærmer seg en bil i for stor fart (den sier i fra om den regner ut at du må bruke mere en 30% bremsekraft for å unngå å kræsje med bilen forran. F.eks hvis bilen forran bremser ned uten at du merker det, så får du en "pling" og et display i dashbordet som gir deg beskjed om at då må slutte å dille med alle gadgetene, og heller konsentrerer deg om kjøringen ) Det kan høres ut som dette kan bli en plage, men 30% bremsekraft er faktisk ganske mye, så jeg har bare fått den en gang, og det var når jeg provoserte den fram. Dette fungerer også uavhengig av om cruisecontrollen er slått på. Auto lukeparkering fungerer bra, men det er ganskje skjelden jeg bruker den, da jeg ikke er i byen så ofte for å parkere. Men det er jo høy gadgetfakor, så nå blir det nesten til at jeg leiter etter den trangeste luke jeg kan finne for å se om bilen takler det Eneste jeg savner er ryggekamera, men det var ikke tilgjengelig når jeg bestilte. Det er tilgjengelig nå dog. Nøkkelfri adgang og start er praktisk, men det eneste som er irriterende er at du ikke kan låse bilen automatisk når du går vekk fra den. Du må enten berøre sensoren på dørhåndtaket eller bruke FOBen... Dieselvarmeren fungerer bra, men den har en knotete meny og komme inn til for å stille den inn, og det finnes heller ikke fjernkontroll for den, så hvis du er avhengig av å stille inn merer flexible tider for når den skal starte så er det litt knot... Det må planlegges for å si det sånn... Alt i alt så fungerer det meste av ekstrautstyr bra, med noen få irritasjonsmoment...
  5. Sleepy

    Focus 2012

    Nei. Ikke noe jeg vil prøve på heller da den er rimelig integrert. Er ikke en standard DIN/dobble DIN spiller. (hvis ikke det skjuler seg bak plasten...) Men er man nevenyttig og har peiling så er det sikkert mulig
  6. Sleepy

    Focus 2012

    Har Sony spilleren i min 2012. Vet ikke hvor stor høytaler og sub er, men spiller hvertfall bra nok for min del... Men, er klart, du vil nok måtte se deg slått av diverse 19-åringer med Volvo 240 på "stripa" 8" touch skjerm er en del av Fords Myford Touch sync system. Dette har ikke Ford klart å fått på det norske markedet enda. Ryktene jeg har lest er at dette kommer i slutten av 2012. Men MyFord touch har fått en del kritikk på mange utenlandske forum (vært tilgjengelig i USA i over ett år.) så jeg gadd ikke vente på det. Men det ser jo litt mere fancy ut da en den lille 4.3" / 5.0" man har i dag... Stereoen har så vidt jeg har funnet ingen phono/sub utgang. Eneste jeg har funnet er en vanlig mini-jack line-in og en USB port.
  7. Svarer på denne selv i tilfelle det er folk som lurer på det samme som meg... Har fått bilen nå, og Garmin festet fungerte fint. Man bruker garmin sitt feste til å koble GPSen på ford sin a-stolpe holder. Så det er ikke noe problem med andre GPSer en de som er på kopabilitetslista. Et problem er det dog, og det er at mini-usb kabelen som kommer fra Ford sin a-stolpe holder er vinklet "feil vei", så den passer ikke i gpsen når den er festet til holderen. Jeg kappet USB kabelen og koblet heller på en ny mini-usb plugg (garmin sin orginalplugg). Da fungerte det helt fint! Har også koblet til Garmin sin Ecoroute HD. Ganske artig å se hvor mye diesel som ble brukt på hver tur, og hvor mye det kostet. Også dekoder den alle OBD 2 koder i klartekst på GPSen i tilfelle det skulle komme noen feilkoder.
  8. Jeg har en Ford Focus 2012 i bestilling. (ca en uke unna levering! ) Denne er bestillt med GPS holder på a-stolpen. Jeg ser i Fords delekatalog at den er kompatibel med en rekke eldre Garmin modeller (for det meste 3-4 år gamle), men ingen av de nyere modellene. Det får meg til å tro at denne listen kanskje ikke er oppdatert på en stund... Jeg kunne tenke meg å bruke den sammen med en Garmin nuLink 2390. Den er ikke på listen over kompatible enheter. Det er dog Garmin nuvi 1390, som har identiske ytre mål som 2390. Den eneste forskjellen jeg kan se eksternt, er at 2390 har en dataport under og en micro usb tilkobling ved siden av. 1390 har ingen dataport, og har en mini usb tilkobling bak på enheten. Garmin 1390T (kompatibel i følge Ford): Bak: Bunn: Garmin 2390 (ikke på kompabilitetslisten): Bunn/bak: Ellers er jo Garmin 3790 ganske så lik som 2390 også. (3790 er ifg min forhandler kompatibel med a-stolpeholderen) 3790 er dog ca halve tykkelsen, men dataporten og usb kontakte ser ut som er like. (USBen er vel på motsatt side, så mulig det er et problem...) Er det noen her som har denne holderen med Garmin brakett, som kan svare meg på hvordan strøm via usb er lagt opp? Er det en "løs" plugg som man kan plassere der det trengs for å få strøm til gpsen, eller er alt støpt inn i hardplast slik at det kunn fungerer med de kompatible gpsene? Hvis noen hadde kunnet tatt et bilde av holderen uten gpsen tilkoblet hadde jeg blitt glad for det!
  9. Jeg vet, var også derfor jeg spurte selgeren spesifikt på mail om den hadde Webasto eller Eberspaecher, og da fikk jeg til svar at den hadde Webasto. Men er jo ikke første gang i såfall at en bilselger ikke har kontoll på produktet han selger... Kan du si litt mere om "løsningen som kan konvertere analogt til digitalt"? Er det noe man kan kjøpe over disk og montere, eller må man finne en lokal "Petter Smart" som kan ordne det for seg? Jeg legger forresten ikke skylda på hverken Ford eller Volvo, jeg ønsket bare å påpeke at Ford og Volvo (og sikkert 99% av andre bilmerker i dag) sine kunder sliter med samme problemet. Jeg snakket med Defa, og de sa at de ikke hadde noen planer om å legge til CanBus styring til sine Warmup systemer da de "konsentrerte seg om å lage fjernkontroll til sine egene system"...
  10. OK... Da jeg spurte forhandleren spesifikt om merket, fikk jeg beskjed om at det var en Webasto... Hrmf... Sikker på det ikke er en Hydronic 5? Finner ingen info om hydrostatic på hjemmesiden dems... Hydronic D5WS står det om her og virker som en helt vanlig Eber varmer: Hydronic D5WS
  11. Jeg har bestilt 2012 Ford Focus med diesel parkeringsvarmer (Webasto) Denne er styrt av CanBus i bilen. Jeg ønsker samtidig og ha Defa Warmup Smartstart i denne bilen. Smartstart kan også fjernstyre Webastoer, så sant de IKKE er styrt via CanBus. Så det ser ut som jeg kan glemme å ha begge varmerene på samme fjernkontroll, og må enten ta til takke med ingen fjernkontroll til Webastoen, eller to fjernkontoller... (dyrt...) Surfet litt rundt på nettet og det ser ut som det ikke bare er Ford som har denne problematikken. Volvo eiere har samme problem, men der kan det se ut som de har funnet en løsning. I Volvo så finnes det på enkelte modeller en "AEM" modul (Accessories Electronic Module). Dette er slik jeg har forstått "inngangsporten" til CanBus for div. ekstrautstyr. På denne AEM modulen kan man så koble Defa Smartstart som igjen starter Webastoen via Canbus. Så da blir spørsmålet, har Ford Focus en lignenede modul? Har leita litt på nettet og funnet ut at Ford har noe som heter en GEM (Generic Electronic Module) som div utstyr er koblet til. Er denne GEM modulen i Ford det samme som AEM modulen i Volvo? Kan man koble inn Defa Smartstart her tro?
  12. 13 er jo "ingenting"... Min forhandler skulle ha 15.500,- for 16"!!
  13. Takk for svar! Da ble jeg litt klokere. Sten Andrè i den linkede tråden skrev riktignok: "De er IKKE identiske! Monteret du andre typer felger mister du garantien hvis det skal skje noe med understell osv! OBSOBS!" Men mulig dette er en skrivefeil Forhandlerdekkene var dyre ja, derfor jeg vil skaffe dem selv. Fikk tilbud på 16" med uspesifisert merke på dekkene for 50% dyrere pris en det man kan få 4x felger + Hakka 7 for på nett... Forresten, noen som vet om man kan gå ned i felgstørrelse uten problem? Bilen kommer med 18" med 55 i innpress. Kan jeg da putte på f.eks 16" med 50 i innpress til vinterdekkene?
  14. Har akuratt bestilt meg en ny 2012 Ford Focus stv. 2.0TDCI Powershift med mye artig utstyr... Mens jeg venter på bilen er det på tide å skaffe vinterdekk. Bilen blir levert på 18" sommerdekk. Leste litt her på forumet, og til min "overraskelse" så virker det på noen som at man MÅ bruke orginale Ford Focus felger på denne bilen for at garantien skal være gyldig! Ref: Innlegg nummer 33 Stemmer dette? Isåfall hva er grunnen til dette? Nå er ikke jeg noen bilekspert, men trodde ikke det skulle bli noe problem å bruke uorginale felger så sant de er av samme dimmensjon og innpress som Ford sine orginalfelger...
×
×
  • Create New...