Jump to content

Kolbjørn

Gjest
  • Posts

    28
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Stord
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Kolbjørn's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. RS Euroford har noe på gang.Så nå blir det muligens et rattboss.Ellers så har jeg funnet ut at en jeg kjenner i Escortklubben har et Taunusboss liggende.Så det skal nok ordne seg. Er veldig fornøyd med kjøreegenskapene på bilen.I allefall på tørrt føre.Bilen ligger som en gocart på veien og krenger så og si ikke.Men jeg måtte justere demperne framme nesten til det første kneppet.Selv da var den veldig hard. Sleit av boltene som holder støtdemperne (nedre festet).Så det ble byttet til sterkere bolter.Har fått kloa i en ATLAS aksling med stabstag.Så etterhvert skal den overhales og det skal byttes utveksling til 389-1 hadde jeg tenkt.Så blir det muligens 2 stk stabstag bak.KJører på 15" felger med Falken 195/55x15 dekk. Bilen står på stallen nå.Men så snart saltet har blitt spylt bort og solen skinner så skal den ut på veien igjenn. GOD HELG.
  2. Jeg har hvert så heldig å få kloa i et orginalt Ford RS ratt.Men bosset passer ikke til Taunusen.Det var 8 kantet hull i bosset mens på Taunusen er det splines.Bosset er festet til rattet med 6 stk skruer. Er det noen her som har rattboss til en 82 modell Taunus til salgs? Mvh Kolbjørn
  3. Takk for gode råd.Kjører på Falken ziex ze 912.Gode dekk på tørrt føre i allefall.Med 24 mm whiteline stabstag framme,justerbare GAZ dempere og powerflex foringer ligger bilen veldig godt på veien.Audi A3 hadde ikke muligheter til å henge på i svingene.Etterhvert blir det 2 stk 16mm stag bak.
  4. Hei igjenn Slåstad. Beklager at jeg blander meg inn i denne tråden,men jeg trenger noen råd ang hjulstilling fra akkurat DEG. Jeg har 40 mm senk på min Taunus og har 15" felger med ET 35 (altså lovlig innpress) og 195/55x15 dekk noe som er 0.2% avik fra org rullediameter.MEN bilen sporer veldig og må gjetes hele tiden.Har du noen råd ang innstillinger av hjulvinkler etc?
  5. Takk Slåstad.Dette fungerte bedre ja.
  6. Fant papiret fra de som overhalte forgasseren.Det som er byttet er:E-rør F50.Bensin 140.Luft 185 og Nåleventil 200.Fungerer greit nok.Bilen drar som et lokomotiv,kjører på 5 gear nesten over alt.
  7. Kolbjørn

    Speedometer

    Sierra L hadde 165x13,og IS hadde 195/60x14.Er vel ca samme rullediameter på de.
  8. Kolbjørn

    Speedometer

    Nå tror jeg at det ordner seg.Det ser ut som drevene i Taunuskassa er de samme som i Type 9.Så da skal jeg bytte over en gang jeg kommer meg under bilen.Utvekslingen på 1,2,3 og 4 gear er lik på Taunuskassa som på Type 9.
  9. Kolbjørn

    Speedometer

    Kjører med 195/55x15 hjul som har ca samme rullediameter som de orginale 165x13 hjulene.Håper også på at det er et tilsvarende drev i Taunuskassa som passer over i Type 9 kassa. Har sjekket litt på oldcars.de og funnet ut at det var 3 forskjellige bakakselutvekslinger på Sierra 3,38-1,3,62-1 og 3,92-1.Så hvorfor ble det da levert 4 forskjellige plastdrev til speedovaieren???? 22,23,24 og 25 tenner.Det er et mysterium for meg.
  10. Kolbjørn

    Speedometer

    Ok da er vi eninge om at gearkassa på min bil kommer fra en en bil med 3,92-1 utveksling.Og min bil har 4,11-1 utveksling.Altså må det bli en feilvisning på speedometeret.Lurer bare på hvor mange tenner det er på drevet til vaieren i denne IS kassa. Jeg har en Atlasaksling som skal på Taunusen en gang i framtiden.Men først skal den overhales.Den har 3,44-1 utveksling nå,men det vil jeg ABSOLUTT ikke ha.Han som skal overhale akslingen har 4,11-1 og 3,89-1 liggende.Så jeg kan velge hva jeg vil ha.Og med 3,89-1 vil jo speedometeret vise mye mere korrekt enn med 4,11-1.Men jeg synes 4,11-1 og 5 trinns kasse er perfekt i en lett oppskremt Taunus.Akselerasjon er viktigere enn toppfart. 0-100 km/t på rundt 7 sekunder er ikke så galt på en gubbebil.
  11. Kolbjørn

    Speedometer

    Nå har jeg i allefall funnet ut at det var 4 forskjellige drev til speedovaieren.22 23 24 og 25 tenner til Type 9 kassa. Så får jeg bare sjekke hva som står i min kasse en gang det passer. Og dersom det ikke er 25 tenner så kjøper jeg jeg et med 25 tenner.Speedometeret viser jo mere og mere feil jo større hastigheten er.Tipper det er 10-15 km/t+++feil i 100 km/t.
  12. Kolbjørn

    Speedometer

    OK.Men det var mindre feilvisning med den orginale 4 trinns Taunuskassa.Derfor lurer jeg på om det er noen her som VET hvilken utveksling bakakslingen på Sierra IS hadde i 1987.Og om noen vet anntall tenner den hadde på plastdrevet i kassa.Jeg har ikke mulighet til å sjekke anntall tenner enda da jeg ikke har tilgang til løftebukk med det første.Vet at det var 3-4 forskjellige utvekslinger på Sierraakslingene og jeg lurer på om ikke IS hadde 3,92-1.
  13. Kolbjørn

    Speedometer

    Har en Type 9 5 trinnskasse fra en 1987 modell Sierra IS i Taunusen.Bakakselutvekslinga på Taunusen er 4,11-1. Når speedometeret i Taunusen viser 80 km/t er virkelig hastighet 73 km/t. Hva var utvekslinga i bakakslingen på Sierra IS 1987 modell? Spørsmålet mitt er egentlig om det finnes plastdrev med korrekt antall tenner til å sette i gearkassa (speedoviretilkobbling) for at speedometeret mitt skal vise tilnermet korrekt hastighet.Må vel ha drevet med minst antall tenner da for at vaieren skal gå saktere rundt.
  14. Leste i en OHC trimmebibel at OHC motoren bør ha kam med mye løft og lite duration.Og det var da jeg fant ut at FR 34 kunne passe bra:duration 263 in og ex.Løft 12,6 in og 12,3 ex.GTS 1 høres også fornuftig ut med duration 294 in og ex.Løft 12,8 og 12,5. Forsto det slik at så veldig mye over 300 grader duration ikke var opptimalt på disse motorene. Men dersom jeg skulle komme på å bytte kam en gang i fremtiden så må jeg vel finne noe annet å mate motoren med også? Eller hvor mye kan jeg forvente å få ut med en Weber 38 DGAS som jeg har nå? Har et FORD MOTORSPORT innsug for to dobble IDF på lager,men tror jeg ville brukt MC gassere forrann to gammeldagse Webere. Bunndelen av motoren er Sierra IS 87 modell (toppen IS 85 mod) og org 205 bunndelen er ikke bygget for mere enn 7500 rpm.Skal en ha høyere turtall må en vel bruke en formue der også.Hadde ikke tenkt meg å koste noe på bunndelen (foreløbig i alle fall).
×
×
  • Create New...