Jump to content

Kloakk

Gjest
  • Posts

    10
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Finnmark
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Kloakk's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Takk for svar til dere begge, setter enorm pris på hjelpa, nå som problemet er lokalisert er det lettere å få noen med litt mer peiling til se på det og kanskje slippe å betale det hvite du at øye for å få det fikset!
  2. Det er en lekkasje ja... Finner dog ikke noe svart plastikk... Noen som vet hva det vil koste med nytt termostathus på verksted?
  3. Takk for svar, skal sjekke det ut i morgen, glemte forresten å nevne at når kjølevæske nivået når minimum streken virker det til å holde seg der, altså det blir aldri mindre en ved minimum streken...
  4. La meg starte med å si at jeg har null peiling på bil, men begynner å innse at det er på tide å lære hvertfall litt om hvordan jeg kan finne ut av problemer som oppstår og ca hva det vil koste... Som tråden sier så har bilen begynt å bruke (muligens lekke) endel kjølevæske og jeg skulle gjerne fått noen tips om hva jeg evt kan gjøre før jeg tar turen til et verksted nok en gang med denne mandagsbilen min....For å gjøre ting enklere for de av dere som kanskje vet hva det kan komme av kan jeg legge til at: - Det er ikke synlige tegn til lekkasje når bilen står i ro. - Det virker heller ikke å være særlig tap av væske når bilen står i ro. - Det lukter ikke kjølevæske under kjøring. - Bilen går som normalt - Bilen blir ikke varmere enn den skal og nåla vandrer/svaier ikke. - Eksosen ser ut som den alltid har gjort. - Ingen tegn til noe ymse væsker i oljen. Til slutt og det kan kanskje virke rart og kanskje ikke relatert til tap av kjølevæske, men kort tid etter at det ble montert motorvarmer oppstod det problemer med start i minusgrader og pluss om det regner eller har regnet, etter en time med motorvarmer starter bilen dog og går som normalt.. Om noen her har noen forslag til hva jeg kan sjekke selv og evt hva det vil koste å få verksted til å gjøre det hadde jeg satt stor pris på det! På forhånd takk fra en uvitende stakker
  5. Kloakk

    Problembilen

    De hadde jo selvfølgelig ikke skrevet ned feilkoden, og dermed kan jeg ikke oppdrive koden.. Jeg snakket med de nå og de sa de kunne ikke vite om det ville løse problemet med varsellampen før de faktisk hadde byttet hele katalysatoren. Jeg spurte hva som ville skje om de gjorde dette, men at det ikke ville løse problemet med varsellampen da heller og da sa han at det var et godt spørsmål og at jeg måtte ringe tilbake på Mandagsmorgen for da var verkstedmester tilbake.. Så foreløpig har jeg ingen mer informasjon å komme med, men tar gjerne imot tips til hvilke spørsmål jeg burde komme med og evt andre som kanskje har noe å tilføye.. Jeg har aldri hørt om en bil som ikke lar seg fikse og syns hele dette opplegget er svært merkelig..
  6. Kloakk

    Problembilen

    Nei det gjør jeg desverre ikke, men dette vil vel Ford kunne opplyse om hvis jeg kontakter de?
  7. Kloakk

    Problembilen

    Jeg merker ingen forskjell på bilen når lampen er av eller på, og lampen er kun av når feilkoden er blitt slettet på verksted, og på ikke mange dager senere.. Eneste jeg merker som sagt er at bilen går på litt lavt turtall når den står på tomgang.. Men takk for tipset, skal gi beskjed til verkstedet om dette når jeg leverer den=)
  8. Kloakk

    Problembilen

    Ahh dumme meg, jeg tenkte ikke på det=/ Det er desverre ikke diesel, men en 1,6 bensin.
  9. Kloakk

    Problembilen

    Takk for støtte og forståelse=) Jeg vet ikke helt om jeg vil få så utrolig stort utbytte av en feil kode leser, da bilen har blitt avlest på flere verksted og med flere lesere, jeg regner med det blir å ringe Ford verkstedet og forklare min problemstilling og høre hva slags løsninger de har.. Men igjen takk for svar=) Takk for det, når du sier en form for garanti, er det slik at om de fikser katalysatoren og det viser seg at det ikke løser problemet vil de finne fortsette å jobbe med bilen mer eller mindre gratis til de finner ut av det? Jeg mener det ville jo vært litt rart om det vil ta dem 20 arbeidstimer for å finne feilen, og det viser seg at det er en løs ledning bak dashbordet hvorav jeg må betale for 20 arbeidstimer? Jeg er så usikker, jeg har lagt så mye tid, penger og energi i denne bilen at å selge den med tisusener i tap liksom ikke er aktuelt, nesten blitt et prinsipp å få den fikset... Jeg vil kontakte Ford Norge om det ikke løser seg snart og spørre hva de mener om det hele, dette kan da umulig være bra reklame for dem.. Takk for svar i allefall=) Takk for det, skal la tråden ligge noen timer/dager så får vi se hva som skjer.
  10. Kloakk

    Problembilen

    La meg starte med at jeg er ny her på forumet og at jeg ikke har særlig peiling på bil.. Det har seg slik at jeg høsten 2010 kjøpte meg en 2002 Ford Focus stasjonsvogn. Jeg hadde med meg to venner som var rimelig drevne på bil og de uttalte at det var et godt kjøp begge to. Desverre skulle det vise seg at det ikke var tilfelle og det er i denne annledning at jeg nå søker hjelp fra dere.. Saken er denne: Jeg skulle flytte til Finnmark fra Kristiansand og bestemte meg derfor å kjøpe bil sørpå da prisene stiger etterhvert som man kommer lengre nord.. Greit nok dette gjorde jeg. Fyller bilen med ting og farter hele landet gjennom før jeg endelig etter 2 døgn er hvor jeg skal være.. Bilen hadde vært helt topp frem til dette punktet.. Dagen etter at jeg var kommet frem skulle jeg en tur på butikken og da begynner f*enskapet... Motorvarsellampen kommer opp jeg jeg er nødt til å kjøre bilen på verksted.. Jeg bor på en liten plass og nærmeste Ford verksted er 2 timer en vei, så jeg forhører meg med en venn og han foreslår BilXtra, noe jeg kom til å angre på i ettertid, men gjort er gjort.. Det er blitt september og jeg leverer bilen hos BilXtra, det går nesten en måned før jeg får bilen igjen, selv etter mye oppfølging og mas fra min siden. Legger ved samme faktura som jeg fikk slik at dere kan se selv hva som foregikk: Beskrivelse Sjekk av motor/går på 3 sylyndere når den er kald, tatt sylynder lekkasje, dårlig komp på 1 sylynder når kald, beregnet tid demontert montert topp. 750,- i timen, tok 7,53 timer = 5647.50,- Graf + Vannpumpe = 577.80,- Gates + Registerreim = 883.54,- Ventiler = 1416,- Oljefilter = 81,- Motorolje = 560,- Bytte av alle innsugsventiler = 750,- Reinz + Slipesett = 1901.90,- Tennplugger = 320,- Vk.matriell og Miljøavgift 714,- 25% mva. = 3400.62,- Faktura total = 17.003,- Siden jeg er har liten peiling på bil kan jeg ikke annet enn å si takk og være glad for at bilen nå er i orden.. Det har nå blitt 26.Nov.2010. Vel det varte ikke mange dagene og motorvarsellampen lyser igjen.. Jeg blir selvsagt svært skuffet og kontakter BilXtra atter en gang.. De sier jeg får komme inn med den og at de skal se på den..Igjen.. Så jeg leverer bilen i begynnelsen av Desember. Det er jo jul påske og diverse høytider før jeg faktisk får bilen igjen. Dette er for meg helt bak mål og jeg ringer forbrukerombudet og de forteller meg at om bilen faktisk ikke ble i orden den første gangen kan jeg få tilbake pengene for arbeidet men ikke for delene.. Etter mye om og men får jeg kranglet meg til dette.. Denne gangen er det foretatt dette: Beskrivelse Retur av arbeidspenger 8000,- Byttet stempel og oljeringer. Olje ble byttet pga. mye oljeforbruk å røyk. Får feilkode: Fet blanding. Byttet tempsensor. Sveist eksosanlegg foran katalysator pga. hull. Vk.matriell og Miljøgebyr = 800,- 25% mva. 2200,- Total faktura = -11.000,- Så jeg får da bilen tilbake og det har blitt 10.Mai.2011, jeg er såklart lei av styret og tiden, men sier igjen til meg selv at fortid finnes ikke og bilen er jo i orden.. Ja så feil kan jeg ta, det er igjen ikke mange dagene det går før motorvarsellampa er tilbake og denne gangen ringer jeg BilXtra og er rimelig forbanna.. Det hele ender med at de sier de ikke vil se hverken meg eller bilen min noensinne igjen på sitt verksted.. Greit nok.. Det er trange tider økonomisk da jeg har måtte kjøpe meg en ny bil i mellomtiden, og Focusen blir stående et helt år.. Jeg har endelig litt overskudd på pengefronten igjen og for 3 dager siden, altså 17.April.2012 har jeg bilen på verksted igjen. Denne gangen kjører jeg selvsagt til et autorisert Ford verksted og her får jeg denne beksjeden: Beskrivelse Sjekket for for feilkoder - kan være pga. sveist katalysator... De fjernen feilkoden, men det er ikke mer en 2 dager senere, altså i går at varsellampen er tilbake og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre... Så det jeg lurer på er: Noen her på forumet som har vært borti noe lignende? Hvor går jeg fra her? Lest litt rundt på nettet og mange mener om det kommer feilmelding på katalysator kan det være flere grunner til dette, slik som: "Hvis det oppstår problemer med en katalysator er det vanligvis noe galt med bilen. Erstatter du kun katalysatoren blir ikke problemet løst. Før du erstatter katalysatoren, vennligst sjekk følgende:" * Motoren må justeres * Drivstoff kommer inn i katalysatoren * Olje eller frostvæske kommer inn i katalysatoren * Tennpluggene eller tennplugg-ledningene er skadet * Lambda-sensoren er skadd * Opphenging av katalysatoren er ikke i orden * Motoren går på gass. Det eneste jeg selv merker på bilen er at turtallet er ganske så lavt på tomgang.. Jeg merker ingen problemer med bilen generelt, men jeg er også relativ fersk bilfører så hva vet jeg om hvordan bilen egentlig skal gå =) Jeg blir jo nødt til å kontakte Ford verkstedet igjen, men hvordan vil jeg gå frem? Vil jeg gjøre som de sier og bytte katalysator som koster 6300,- når jeg finner en til halve prisen her?: http://www.eurokat.no/index.php Kan det hende det å bytte katalysator i det hele tatt ikke vil fjerne problemet på bilen, og har jeg i så tilfelle noen argumenter for å få penger tilbake? Ja som dere ser jeg er rett å slett tom for ideer, så alle forslag fra dere som nok har litt mer peiling enn meg ville blitt tatt godt imot.. På forhånd takk...
×
×
  • Create New...