Hei,er ny her på ford-forumet. Har drevet med amerikansk ford i mange år. Har ellers Ranchero+LTD II i stallen her hjemme. Men bruksbilen er en 1990 modell Taurus GL stasjonsvogn. Den hadde jeg på EU-kontroll her i februar,blei påvist brudd i den høyre fjøra bak. Så var det dette med å få bytta den da. Er vant med at man spenner på fjærklemmer og på 1-2-3...så er fjøra ute,men ikke på denne bilen. Har shop manual til bilen,og der står det at man ikke skal bruke fjærklemmer,men man må demontere hele hjulopphenget bak for å få bytta fjøra pga at fjøra er liten og for trangt for fjærklemmer. Så jeg tenkte...det kan da ikke værra mulig??? Så mye jobb for å få bytta fjørene?? Prøvde meg på spindelbolten (alt må vekk ifølge boka,løsne stabstag,bærearmbolter,spindelbolt...you name it!)...men den sitter alldeles fast,mutteren løsna lett,men bolten er nok rusta fast inne i spindelen. Man skal lissom tilslutt senke nedre bærearm slik at fjøra blir løs og kan tas av,men det får jeg jo ikke til siden jeg ikke får løsna spindelbolten. Er det noen som har et godt tips så jeg kan få gjort jobben,uten å måtte demontere hele understellet bak som boka fra ford sier man må? det må da kunne gå ann å gjøre det enklere enn det.