Jump to content

Bjørn Bråtveit

Gjest
  • Posts

    16
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Sandnes
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Bjørn Bråtveit's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Hei Har ein Galaxy 2011 mod, med det aller kjipeste utstyrsnivå. Heilt enkelt instrumentpanel og bare radi/CD Kunne tenka meg convers og stor skjerm på senterkonsoll. Er det bare plug and play med nye deler, eller må body computer få litt oppgradering Takk for svar
  2. Hei Takk for svar Må nok finne meg en original turbo, dersom jeg skal skifte. Bjørn
  3. Hei Hadde sort olje i slangene mellom torbo og intercooler, og bestemt meg for å bytte turbo. Kjøpte en brukt, som kom fra en Mondeo 130 hk, men den var ikke helt lik å se på. Synlige forskjeller: - turbin og kompressor del henger sammen med en klemme på 115 hk utgaven, er boltet sammen på 130 hk - 130 hk turbo virker litt større i diameter - wastegate får trykk direkte fra kompressor hus, på 115 hk utgaven. Wastegate får fra hvor, i 130 hk ? Begge turboer henger fast i eksos manifold, og ingen har noe form for elektronisk styring. Jeg ville tro at det bare er å montere på. Men hvor henter jeg trykk til wastegaten fra ? Er det noen med 130 hk , som kan ta et bilde, eller forklare meg hvor den tynne slangen skal hen. Tusen takk for svar Bjørn Bråtveit Hei Tenkte litt, og kom fram til at 130 hk har VNT turbo, og 115 hk har turbo med wastegate. Da er det vel ikke så enkelt likevel?
  4. Hei Bytta dysene uten programmering, bilen startet og gikk fint uten. Ja har tatt en diagnose, og den sa 0 feil. Nå må det sies at i de siste dager hvor det har vært varmt og fint vær, har bilen fungert nesten uten et feilslag. Kanskje den er værsyk
  5. Hei igjen En liten oppdatering av problem. Feilen er ikke tilstede ved bykjøring. Gjør seg først og fremst gjeldene ved kjøring i nedoverbakke. Når jeg kommer ut på flat veg og skal gi gass, er det ofte null respons, Må da trø inn chlutch og gi gass, motor hoster og harker litt, men ruser etterhvert opp. Det er da en blå sky av eksos bak bilen, som om det var store mengder med uforbrent diesel. Dette ledet meg inn på tanken om at kanskje at dysene var dårlige, og byttet nr 2, 3 , 4, uten at det var noen forandring. Bilen fungerer også helt fint på høye turtall, og jeg ender ofte opp med å kjøre i 3. gear i 3000 omdreininger. Oppoverbakker med belastning, er det heller ikke noen symptomer. Hadde batteriet av ved chlutchbytte, og fikk til litt gnistring når jeg tok av polene. Kan dette ha skadet noe av det elekstiske i dieselpumpa, eventuelt ECU ? Dersom jeg byter ECU eller høytrykks dieselpumpe, må det noe programering til ? Er fremdeles takknemlig for svar. Bjørn
  6. Hei Har hugget min 02 mod Mondeo 2,0 TDDI, og plukket av singel masse svinghjul som jeg monterte på 2 år tidligere. Følger med trykkplate og lameller, som måler 7,8mm. Ny måler lameller 8 mm. Noen som er interessert, gi bud. Delene er i Sandnes i Rogaland Bjørn Bråtveit 41047245
  7. Hei Har en merkelig feil på min Mondeo 2004 2,0 TDCI 115 hk. Søkte litt på forum, men fant ingen umiddelbare svar. Feilen oppstod pluttselig, og etter at bilen hadde stått i garasjen i 14 dager for clutch og svinghjulbytte. Kjører normalt til den blir varm, og så begynner motoren å jukse. Det oppstår bare ved lave turtall, gir jeg gass akselererer bilen normalt. Tok ut EGR og renset både den og luftinntak. Sjekket dieselfilter for vann, uten at det har blitt noe bedring. Dersom dieselfilter skulle være synderen, vill ikke bilen dra godt ved akselerasjon, så jeg utelukker det. Nå er EGR enset, og jeg kjente at ventil lot seg bevege. Men er det mer ved EGR som kan være problem ? Skulle det være en ledning som gnisser, vil ikke det også være gjellende også når bilen akselererer ? Noen ledninger eller connectorer som kan settes på feil etter å ha tatt gerkasse av og på, som kan utløse et slikt problem ? Bien har ikke luftmengdemåler. På forhånd takk for svar. Bjørn
  8. Hei igjen Da er problemet løst Søkte litt på forumet, og grcossie nevner flere steder at det kan være brudd i ledninger til dieselpumpe. Skrudde av innsugsmanifold, gjorde rent, og vips så åpenbarte det seg 2 ledninger som var av. Men det var trangt, og heldigvis har vi noen gode splice tenger på jobb, som var små nok for jobben. Bjørn
  9. Hei Bilen stoppa for meg under kjøring, og glødelampen begynte å blinke. Starta den igjen, og den gikk i 5 sekunder før den stoppa. Prøvde 2 ganger til, og da stoppet den etter bare 1 -2 sekund. Tenkte med en gang på fødepumpe i dieselsystemet. Skal en kunne høre den gå rundt når en slår på tenning, eller starter den bare når startmotoren går. Under baksete er den også en pumpe, tror jeg, eller er det bare giveren til tankmåleren. Hadde håpet på at det bare var vann i dieselfilter, men det kom kun ut diesel når jeg drenerte det. Kan og nevne at bilen, som har gått 250 tusen km, må glødes for å få start på den nå midt på sommeren. Håper på noen kloke svar som kan spare meg for tid og penger På forhånd takk for hjelp Bjørn
  10. Hei Da var feilen funnet Sprekk i en kort 90 graders gummislange som går inn på innsugsmanifold. Slangen er midlertidig fikset med tape, måtte bestille ny. Har fått en helt ny bil, med god trekkraft og forbruket har gått ned. Bjørn
  11. Hei Jesper og Gess Ja hadde en liten mellomtanking, men antall liter fyllt på og antall km kjørt er korrekt. Motortemperatur er også korrekt, har bytta begge termostater og ny eber. Bjørn
  12. Hei Har nå målt forbruket på min nyinnkjøpte mondeo 2002 mod TDDI. Var skeptisk da jeg registrerte at tankmåleren var for rask i bevegelsen. 65 liter på 70 mil er dommen Det er vel litt i overkant på en bil som er oppgitt til å bruke 0,6 liter på mila. Er klar over at eberen trekker litt ekstra om vinteren, men det skal ikke utgjøre så mye. Min kjørestil er heller konservativ, kan ikke skylde på det heller. Luftfilter og dieselfilter er nytt Er det noen kjente feil på denne modellen som gir høyt forbruk ? Takker for svar Bjør
  13. Hei Grcossie Kan du forklare nærmere hvor vifta er, jeg har lett men finner ikke. Tatt av deksel over pedaler og deksel under ratt. Sitter den inn mot midtkonsoll, eller opp mot instrumentpanel ? Bjørn
  14. Hei Har en irriterende hylelyd i min Mondeo som kommer plutselig, og forsvinner like brått etter en stund. Det er ingen faste intervaller, kan vare i over 10 min og kan være stille like lenge. Men kan og komme og gå hvert 5 minutt. Den varierer ikke med turtall, annet en med ladespenning virker det som, og har ingen sammenheng med hastighet på bilen. Har den og når bilen står stille. Virker som at lyden er mer fremme når det er kaldt. Den høres bedre inne i cupeen, enn på utsiden. Hadde oppe panser, og det kan virke som at lyden kommer fra dynamo eller strammehjul. Drivreim er stram, så den er det ikke. Kan det være dynamo eller strammehjul når lyden IKKE varierer med turtal ? Dieselvarmer er det ikke, den er helt ny. Takker for svar
×
×
  • Create New...