Jump to content

Brage

Gjest
  • Posts

    7
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Aust-agder
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Brage's Achievements

Trehjulssykkel

Trehjulssykkel (1/6)

  1. Dolk

    Trenger du feilsøkningskabel som er ment til Ford? Med den kan du feilsøke pats og kode om pats hvis det er nødvendig. 1000,- og den er din, kan sende med post hvis du bor langt unna sarpsborg.

  2. Brage

    PATS trøbbel

    "...ved å vri tenningsnøkkel fem ganger raskt og innen tre sekunder mellom pos 1 og ign., såvidt jeg husker. Da lyser lampa i 20 sek, og så setter man nøkkelen i ps 2 tror jeg . Da begynner en kode å blinke, jeg tok den opp med mobilkamera, og ved hjelp av Hayne´s fikk jeg det til å være feilkode enten PATS ELLER transponder key..." -Altså har jeg feilsøkt, -og jeg har fått en feilkode, -jeg har kun 1 nøkkel, -jeg har fått prisoverslag fra Ford på diagnose, og eventuelt koding av nye nøkler. -Grunnen til at jeg vurderer å gjøre dette selv, er at det vil bli billigere å kjøpe en tilsvarende bil og kaste den jeg har. -OG jeg synes det er gøy å ha noe å pusle med, -men det finnes jo selvfølgelig grenser. Det som står i kursiv, har jeg faktisk postet tidligere, men alikevel er det noen som lar vær å lese hele tråden fra starten (hvor spørsmålet mitt faktisk står), og plukker opp en sleivkommentar fra en som "hadde en skive nugatti i hånda osv, så da datt tydeligvis noe ut" Til de som ikke vet svaret på det jeg faktisk lurer på, men likevel svarer: Til de som ikke vet hva jeg lurer på engang, og likevel svarer: Jeg er virkelig overrasket over de nye opplysningene du ga Breda, at startsperremekanismen i PATS involverer alle sensorer og sonder i bilen og alle de 104 kontaktene som går til hjernen... Ta med deg denne kommentaren, og start en ny tråd! eller noe.
  3. Brage

    PATS trøbbel

    Jeg har desverre ikke tilgang på slike diagnosekabler (må jeg ikke ha det for å slette startsperra..?). Jeg har vært på et nettsted som beskrev hvordan man starter Mondeo´ns forenklede program, ved å vri tenningsnøkkel fem ganger raskt og innen tre sekunder mellom pos 1 og ign., såvidt jeg husker. Da lyser lampa i 20 sek, og så setter man nøkkelen i ps 2 tror jeg . Da begynner en kode å blinke, jeg tok den opp med mobilkamera, og ved hjelp av Hayne´s fikk jeg det til å være feilkode enten PATS ELLER transponder key. Jeg har eliminert muligheten for at det kun er nøkkelen som er problemet, for starterreléet kortsluttet mens jeg var på butikken, og da var nøkkelen ikke i tenninga. Dermed tror jeg at hjernen "tror" at bilen har blitt forsøkt tjuvkobla siden startreléet stod i vann og summet, men ingen nøkkel i nærheten. Nøkkelen greier å åpne dørene med fjernkontroll, og slå av/ på alarmen. Selvsagt er det mulig at nøkkelens radio-transponder er blitt defekt tilfeldigvis samtidig, men... Jeg hører bensinpumpa går til den får trykk i ca 3 sekunder. Starteren tvangskjørte jeg ved hjelp av en sort kontakt ved batteriet som gir jordstrøm til innslaget, og en startkabel til +på batt. Ellers har jeg brukt multimeter på alle ledninger mellom tenningslås og hjerne, og det er ingen brudd eller kortslutning. Har også feilsøkt alle ledninger mellom hjernen og sikringsboksen under panseret, og de er ok. Grunnen til at jeg vurderer å bytte hjernen, er at det er inni hjernen informasjon og aktiveringskommando om startsperra ligger. Så enten taue bilen 70 km til Ford, eller be Ford komme hit, eller bytte hjernen. Det siste er definitivt billigst Hva er forskjellen på ids og wds, forresten?
  4. Brage

    PATS trøbbel

    Jeg er fullstendig klar over at det var idiotisk av meg å ikke smelle igjen panseret da jeg skulle rekke butikken. Men det utelukker ikke at Mondeo-eiere over hele verden sliter med PATS systemet... Jeg vet ikke hvor mange forum jeg har googlet med søkeordet pats, og finner side opp og side ned med rasende ford-eiere Og når Ford er de eneste som greier å avstille PATS (uten å bytte hjerne), er det meningsløst at diagnosen og reparasjonen (som de bruker 45 sekunder på) overskrider bilens verdi... :/ Visste du at Mondeo MK2 ble kåret til verdens mest tyverisikre bil i 2000? Andre bilmerker tillater at eieren enten bruker en kode og kobler ut f***skapet, eller kjører på "sparebluss" med bilen til et verksted. Har feilsøkt hele bilen, eller i hvertfall det som er relevant. PATS kutter ikke bensinen. Den tar tenning og starter. Jeg har snakket med Ford som bekrefter at koden som blinker i dioden på klokka i bilen er den som jeg nevnte i begynnelsen. Ingen reléer eller sikringer eller dioder i sikringboksen er defekt. Så siden du ikke leste hele tråden Bredo, så lurer jeg på: Trenger man ytterligere programmering på et verksted ved bytte av hjerne enn transponder? Har kun 1 nøkkel. Og hvis jeg får tak i nøkkel som hører til hjernen, trenger jeg da mer, som feks pats-modulen? Jeg har blacktop og 104-pins kontakt, bard.
  5. Brage

    PATS trøbbel

    Takk for svar! Dvs at hvis jeg bytter ut hjernen, må det være fra samme modell, og da (mest sannsynlig) med startsperre. Da må jeg også ha med nøkkel+induktiv kobberring og pats-modul til låssylinder fra samme bil, stemmer det? eller kan jeg programmere min egen nøkkel når den nye hjernen er på plass?
  6. Brage

    PATS trøbbel

    Jeg har en Mondeo MK2 (1999), bensin, 1,8 l stv. I fjor høst holdt jeg på med batteri-bytte. Mens jeg var en tur på butikken, begynte det å pøsregne. Hjemme stod Mondeoen med panseret oppe, og dekselet til reléer og sikringer under panseret på venstre side var tatt av. En slags freselyd kom fra et av reléene, og det kom damp (trolig pga. vann inni reléet. Jeg tok reléene ut og fikk tørket de, sprayet soklene med 5-56 før jeg prøvde å starte, men det var ingen reaksjon. Reléet med "lyd" var startsperrereléet, men jeg har testet at det virker. Kun lys etc, ingen start. Bensinpumpa går. Etter å ha tvangskjørt starteren og konstatert ingen gnist på pluggene, la jeg merke til at lysdioden på dashbordet blinket når nøkkelen stod i pos. 2. En slags feilmelding i følge Hayne´s som betyr: "Passive anti theft system or transponder key failure" For å gjøre en lang historie kort: Dette har blitt et mareritt for meg, den geniale startsperren til Ford som egentlig bare skaper trøbbel for eieren... Mitt spørsmål: Jeg har hørt at MK1 og MK2 har samme motorstyring eller hjerne, med ett unntak: nemlig PATS. Stemmer det at hvis man bytter ut hjernen i en MK2 med en MK1-hjerne, så forsvinner hele startsperra, og bilen kan starte uten programmering? Jeg går ut fra at motor og type ellers må være lik (girkasse osv)... Håper noen har erfaring med dette, og kan gi meg et svar!
×
×
  • Create New...