Jump to content

Fordon

Gjest
  • Posts

    8
  • Joined

  • Last visited

About Fordon

  • Birthday 08/30/1974

Medlemsinfo

  • Bosted
    Oppegård
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Profile Information

  • Kjønn
    Male

Fordon's Achievements

Trehjulssykkel

Trehjulssykkel (1/6)

  1. Takk for tipset. Jeg har jo fire bukker og en jekk og en Haynes manual. Så får ma stole på seg selv og sunn fornuft. Takk!
  2. Mekaniker-naboen min fortalte meg at på verkstedet hans har de hatt problemet med kast i driv-aksler på første generasjon Mercedes B-klasse. Så jeg fikk inntrykk av at problemet knytter seg til enkelte bil-modeller. Husker jeg leste engang at drivakselen på en standard Toyota Supra er dimensjonert for 1000nm! Hos Ford-verkstedet fikk jeg høre at kast i drivaksel ikke forekommer på min modell. Kanskje kan psyko-terapi være løsningen for meg?
  3. Ja, snakker om! Nei, nå har den allerede gått 141 000km. Garantien gjelder vel på under 100 000 eller under fem år. Ford verkstedet mitt sier at de har sjekka "alt" og det er jeg tilbøyelig til å tro på, i hvert fall når det gjelder slark i drivledd. Men naboen min forteller meg at kast i drivaksel kan være vanskelig å se med det blotte øye og at utskiftning er eneste vei å gå. Først den ene og så den andre. Da snakker vi vel halvannen månedslønn for min del, så alternativet er å leve med det. Om to uker kjører vi til sør-Frankrike med campingtelt i takboksen og fire sykler på hengerfestet. Håper det ikke rister altfor mye.
  4. Jeg kjøpte en 2013-modell Mondeo 2.0 tdci stv i oktober 2016 hos Leaseplan. Da vi kjørte tur-retur København i november med vinterhjula merket jeg litt ubalanse i høy fart (130 km/t). I ukene framover kjente jeg dessuten på en ubalanse i lav fart, rundt 45 km/t. En slags vipping eller humping som kjennes i hele bilen. Jeg dro til det lokale Ford verkstedet og de sjekka naturlig nok avbalanseringa. Så henta de meg inn på verkstedet for å vise meg hvor galt det sto til med dekkene(Continental). Jeg ble plassert med et skritts avstand i fra avbalanseringsmaskinen mens mekanikeren kjørte dekket litt sånn sakte fram og tilbake for å vise meg at dekket var såpass ujevnt i halvparten av kjørebanen at det tydelig kunne ses med det blotte øye. Han ene sjefen sa at dekkene var utslitt, noe jeg stilte meg undrende til i og med at mønsterdybden var over fem millimeter og dekkene ikke eldre en drøye året gamle. Vel vel, om ikke de var utslitt så var i hvert fall et par av dem defekte sånn som de hadde vist meg. Husker ikke hva han kalte det, men et eller annet strukturelt hadde løsna fra innsiden og det var typisk for Continental dekk. Derfor solgte dem ikke Continental på verkstedet hans i det hele tatt og anbefalte meg heller Good Year. Dette var rare greier syntes jeg, så dette måtte jeg hjem og fordøye. Så var det jeg så at Dekkmann reklamerte med såkalt dekkgaranti og min antagelse om at Leaseplan benyttet denne forhandleren viste seg å stemme. På Ford-verkstedet hadde jeg jo fått vite at dekket hadde konstruksjons-/produksjonsfeil. Derfor måtte vel denne to års dekkgarantien være gjeldende. Vel, Dekkmann var ikke så sikker på det og ba meg betale for en såkalt super-avbalansering til tusen spenn. Måtte bli en råd med det, sa jeg og ble sendt på venterommet en drøy time. Nei, ingenting galt. Etter å ha kjørt rundt noen uker og irritert meg over denne humpinga ringte jeg Dekkmann og klaget. Javel, du får stikke innom igjen og vise oss det, sa de. Er ikke anna råd, tenkte jeg og møtte opp en ettermiddag. Der fikk jeg med meg en dekkmann på en prøvetur, men nå uteble disse vibrasjonene merkelig nok. Han forklarte det med at dekkene blir urunde over natta i frostvær, men jevner seg ut når en har kjørt litt. Utover vinteren på lengre turer ble denne teorien falsifisert, humpinga var der uansett, men nå orka jeg ikke å ha mer med Dekkmann å gjøre og fikk heller spare til nye vinterdekk for neste sesong. Våren kom og jeg satte på sommerdekka igjen uten å bli sånn veldig fornøyd. Jeg hadde fire gode sommerdekk på originale Ford-felger som jeg hadde tatt vare på i fra den gamle mk3 Mondisen. Det gikk vel et par måneder før jeg fikk satt dem på, men heller ikke dette hjalp noe særlig. I august ble jeg kjent med en ny nabo som er erfaren bilmekaniker hos Mercedes. Han var grei og tok med førstnevnte sommerhjul for å sjekke avbalanseringa på dem. Noen småjusteringer fikk han gjort, men hjula var helt greie. Etter hva jeg hadde fortalt ham gjettet han på kast i en av drivakslene. Jeg takket for hjelpen og prøvde dem på og syntes at det hadde hjulpet. Men forbedringen skyldtes nok heller at de gamle sommerhjula fra den forrige Mondeoen manglet avbalansering. Bestilte time hos merkeverkstedet ved personlig fremmøte og fikk verksmesteren til å ta en kjøretur med meg for å identifisere ujevnheten. Han var enig i at det var noe der og anbefalte nye dekk. Jeg kjøpte nye vinterdekk hos Johs.Bjerke hvor jeg forklarte problemet. De kikket på felgene og fant ikke noe spesielt. Med nye dekk og ut på motorveien merket jeg straks risting når vi nærmet oss hundre. Da fikk jeg etter hvert levert inn bilen på merkeverkstedet. De testet den og sa det måtte være høydekast i felgene. Dermed kontaktet jeg Oslo felgretting som fikk kikket på dem og ikke fant noe feil. Oslo felgretting mente at det måtte være noe feil i noe stabilitets stag, tror jeg han sa. Da fikk jeg kjerra inn på Follo autoco igjen som sjekka hjulopphenget og fant at spissinga var gærn. Denne ble justert og nå burde det vel være bra, men den gang ei. Vippinga/humpinga i rundt 45 km/t osv. vedvarte. Etter jul prøvde jeg meg igjen hos Follo autoco som tok den inn igjen. Hjula var ikke avbalanserte sa dem og kunne ikke bli det ordentlig pga. høydekast i felgene, men de hadde gjort så godt de kunne og satt på masse lodder! Jo, takk, men da jeg kom ut på motorveien rista det skikkelig, mye verre enn noen gang! Det må ha skjedd en feil, tenkte jeg og ringte tilbake. Ok, inn igjen for ny avbalansering. Kona mi henta bilen. Så fikk jeg testa den: like ille! Ingen forbedring, det var så ille at dattera mi lurte på hvorfor det rista så fælt i bilen vår. Ja vel, tenker jeg, dem driver gjøn med meg. Likevel dro jeg til Johs.Bjerke og kjøpte fire nye felger med omlegg til den nette sum av 4800,- For da hadde jeg jo gjort som de sa… Men som jeg regna med hjalp ikke det heller. Kanskje var det bare oppi hodet mitt? Helt fra jeg oppdaget ubalansen hadde denne mistanken ligget på lur. Derfor drøyde det til over påske før jeg fikk karra meg til Follo autoco igjen med mine nye felger, som et endelig bevis… Ene felgen min hadde fått en trøkk, fant de ut. Dermed var det bare å punge ut cirka tretten hundre kroner. Ok, ett skritt fram og ett tilbake. Neida, to tilbake! Fordi da jeg deretter kom ut på motorveien så rista det like ille som de to foregående besøkene hos dette merkeverkstedet. Hva skjer a? Prøver de å bli kvitt meg med vilje? I så fall har de lykkes. Håper virkelig jeg slipper å dra ditt igjen noen gang. Nedtur... Så da dro jeg til dekkforhandleren min, Johs.Bjerke, og kjøpte ny felg og ba om avbalansering av både vinter og sommerhjul. På vei til å fra hytta i våres uten familien, tillot jeg meg en såkalt aktiv kjørestil. Ubalansen/ristinga er mest merkbar ved motorbrems i tredje eller fjerde gir, men kan også fornemmes ved kraftig pådrag. Tror det er verst i venstre svinger, altså når bilen krenger mot høyre drivaksel. Kan det være kast i denne, slik som mekaniker-naboen min foreslår? Er det slik at merkeverksteder helst vil unngå den slags?
  5. R.I.P Da vi skulle hjem fra Fredrikstad i går ville den ikke starte. Ringte Naf som kom på fem minutter, han ga startgass, men motoren stoppa med en gang etter start. Han gjetta på defekt bensinpumpe. Så da valgte vi å si ha det bra og takk for lang og tro tjeneste. Det var litt rart å ta toget hjem den søndagskvelden. Nå ser vi oss om etter en nyere Mondis...
  6. Da fikk jeg endelig kikka under kjerra. Viser seg at gummimansjetten inn mot girkassa sitt spennebånd har løsna og at gummin er delvis spjæra, noe som i sin tur kan ha medført ødeleggelser på drivakselen. Det som har utviklet seg den siste måneden er nemlig at akselerasjon, spesielt i oppoverbakke, medfører en del vibrasjon/risting i rattet. Den rare lyden er imidlertid uforandret og inntreffer også hvis jeg parkerer og ruser motoren med gearet i fri. Har ennå til gode å sjekke om røret til luftfilteret har skylda.
  7. Ok, takk for svar. Dette hørtes ikke så alvorlig ut, men jeg skal undersøke reimhjulet på veiva og melde tilbake.
  8. Etter campingferie til Italia på 600 problemfrie mil dukket det opp en ulyd rett før vi kom hjem. Mondeon, en 1.8 125hk 2001 mod, har nå gått 308 000km. Lyden minner litt om en munnharpe. Det er en form for vibrasjon/resonans og oppstår kun i ovennevnte turtall under akselrasjon. Etter å ha saumfart tråder her på forumet, har jeg ikke blitt så mye klokere, for en gang skyld. Noen som har peiling?
×
×
  • Create New...