Jump to content

Sfinx

Gjest
  • Posts

    19
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Snertingdal
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Sfinx's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Konklusjon: Ford Motor Norge ga garantidekning på hele arbeidet. Så jeg slipper å betale noe. Det var veldig godt, for jeg personlig var helt overbevist om at dette måtte være en garnatisak. Men, bilen var jo passert 100 000km selv om feilen nok har vært der en god stund. Så var det bra at jeg presset på verkstedet for å sende en forespørsel til FMN. Alt fungerer fint nå. Testet Webasto også (med "Aktiv nå") og den startet med en gang. Det har også vært antydning til litt fjusking og el vinduene har til tider hatt litt problemer med å bestemme seg for å åpne lukke seg automatisk (altså ett trykk på knappene). Dette er også i orden nå. Så tror at disse kontaktbruddene har vært roten til alt vondt på denne bilen. Er en ting jeg ikke har funnet ut av enda, det er at Webasto ikke starter på forhåndsinnstilling (timer). Men starter og går ved valg av "aktiv nå" og som hjelpevarmer under kjøring. Noen tips her? Skal det forresten komme opp melding på skjerm når hjelpevarmer kobles inn? Uansett, tusen takk for gode innspill og hjelp under veien:-)!!
  2. Vet ikke hva som ligger i denne servicen, men mener det er en del mer enn kun filter og olje. Sikkert noen med mer kunnskap om dette som gir deg svar:). Ellers finnes det kanskje en oversikt på nett et sted som beskriver hva som gjøres på de forskjellige servicene? Det hadde i så fall vært greit å ha:).
  3. Snakket med verkstedet igjen i dag. De sier nå at de har søkt om garantidekning inn mot Ford sentralt. Så får vi se. Spurte om de fikk svar ila dagen, og ja, det kunne skje hvis de var fullt bemannet der inne. De har lovet å ringe meg når de har fått svar. Krysser fingrene.
  4. Skal ta en telefon til de i morgen tidlig jeg (har ikke bil (fordi den andre vi har bruker kona på jobb og jeg er hjemme med unge i morgen:P) så får ikke reist dit). Så får jeg heller bare være litt mer streng. Takk for innspill:)!
  5. Ringte verkstedet i ettermiddag og spurte om de kunne søke om garantidekning på dette. Han jeg snakket med sa at de kunne det, men virket ikke som om de var så veldig imøtekommende akkurat. Sa at bilen nå var 4år og igjen dette med kilometerstand som er 114 000. Han jeg snakket med sa at det var bare slik som skjedde i med bilene i dag. Jeg synes det er helt merkelig å si. Ifht garantidekning så sa han at de kanskje fikk et svar ila neste uke. Hva betyr det? At jeg må la bilen stå der til de får svar, hvis de søker? Eller må jeg betale ut bilen og så evt få refusjon? Jeg tenker at hvis jeg først betaler, så blir det nok mer eller mindre umulig å få tilbake noen kroner. Uansett hvem jeg henvender meg til. Men hvis det er som dere sier, at de kan få svar ila dagen, så burde jeg jo kunne få et svar i morgen. Hva tror dere? Er det i det hele tatt realistisk at Ford Motor Norge gir garantidekning på dette?
  6. Ja, jeg skal snakke med verkstedet på fredag når jeg skal hente bilen. Høre om de har konkludert i saken eller ikke. Hvis jeg hører noe fra Ford Motor Norge før den tid, så er jo det bare en bonus. Men slike saker krever sikkert litt behandlingstid vil jeg tro.
  7. Ja, de sier de har tatt bilder og kan dokumentere det som er gjort på bilen. Det er jo bra. Men de nevnte over telefon at det ikke var noen garantisak. Men jeg har henvendt meg til Ford sentralt for å høre hva de har å si til dette. Hvis de har brukt så mange timer på å feilsøke dette, så regner jeg med at dette ikke er en feil som er gjengs for Mondeo og at det da må være en produksjonsfeil? Hadde de hatt mange slike tilfeller, så vil jeg anta at feilsøking hadde gått fort - for da hadde de visst hvor de skulle feilsøke.
  8. Hei! En oppdatering i denne saken. Bilen har nå vært inne hos Ford verksted i 2 dager for feilsøking og utbedring av feil. Det viste seg at det var flere ledninger til PCM som var ødelagte. Rett og slett irret sunn. I tillegg, så var det noen kontakter bak grillen på bilen som var totalt oppspist. Det verkstedet har gjort da er å lodde de ledningene som var ødelagte og isolere på nytt. I tillegg bytte de kontaktene som var ødelagte. Men mye feilsøking og verkstedregninga er nå oppe i 12 500kr. Må si det er litt spesielt å oppleve slike feil på en bil som bare er 3 år gammel. Greit nok hadde det vært slitedeler som hadde hatt en naturlig slitasje. Er dette vanlig på disse bilene? Må vel være en produksjonsfeil tenker jeg? Usikker på hvor jeg skal gå videre med dette. Om jeg skal gå på forhandleren jeg kjøpte bilen av eller Ford sentralt. Det har jo vært mye forskjellige feilmeldinger på bilen ifbm dette. Og umulig å si hvor det kommer fra før man faktisk saumfarer ledningsnettet på bilen. En ting er sikkert, og det er at feilen har vært der siden jeg kjøpte bilen i september 2014. Dessverre har det tatt såpass lang tid før det har blitt skikkelig kaldt og jeg opplevde startvansker. Skal dog nevnes at bilen har vært inne flere ganger hos forhandleren jeg kjøpte bilen av (ikke Ford hvor bilen har vært inne til utbedring) pga feil med parksensorer, ryggelys, Webasto. Webasto fortsatt et problem, hvis ikke den fungerer nå da, med utbedring av disse kontaktfeilene.
  9. Hei igjen, Har hatt bilen inne på verksted i dag og de har ikke gjort noe spes, bare kjørt diagnose. Dommen jeg fikk var at det lå mange feilkoder inne. Og flere henviste til PCM. Jeg trodde dette var "park module control", men de sa at det var det ikke. Dette var "hjernen" på bilen. Lå ingen feilkoder inne på selve glødepluggene. Og heller ikke på webasto (selv om denne ikke har fungert noe i det siste). Jeg kjøpte bilen i september i fjor av forhandler og der fikk den etter hvert ny kabelmatte (under?) bilen pga at ryggelys ikke virket, og heller ikke at parksensor aktiverte seg når jeg satte bilen i revers. Har sjekket sikringer i ettertid da jeg fikk beskjed om at kabelmatten var litt mer kraftigere og at det kunne være grunnen til at en sikring til kupélys og vindhusheiser var blåst når jeg hentet bilen etter denne jobben. NB! Dette var ikke hos Ford forhandleren jeg nevnte innledningsvis. Sist jeg var inne hos dem pga at webaste ikke fungerte, så sa de at det kom feilmelding på lav spenning. Og at de pga dette satte inn nytt batteri (jeg måtte betale pga at dette var "slitedel", hva er vel ikke det på en bil..). Hva sier dere til dette? Er PCM hjernen? Og har noen her vært borti problemer med dette før? Jeg synes det virker veldig rart at en såpass ny bil skal ha slike elektriske problemer? Ford verkstedet der jeg fikk diagnose i dag sa at det også kunne være andre ledningsbrudd evt dårlig jordingskontakt ett eller annet sted. Har ny dato på verkstedet mandag 9. februar for at de skal feilsøke videre. Er redd for at timene flyr i og med at de ikke var noe mer spesifikke overfor meg i dag. Hvis det er større problemer med elektronikken som er litt mer komplisert å utbedre, føler jeg at jeg må ta dette med forhandleren jeg kjøpte bilen av. Takker for alle innspill og tilbakemeldinger:).
  10. Hei, Liten oppdatering. Målte kontakten som nevnt over og fikk respons på alle glødepluggene. Testet om det kom 12v inn på denne kontakten med tenning på (gløding), men ingenting. Nå var motoren varm ved testing, så det kan jo være at det er en tempsensor som stopper strømmen dit når motor er varm? Kanskje kan det være styringsrelé som er defekt? Uansett, blir spennende å høre hva lokal Ford verksted sier i morgen. Etter all sannsynlighet er nok pluggene i orden.
  11. Skal undersøke litt videre. Gir tilbakemelding her når jeg vet mer. Takk for god hjelp:)!
  12. Hei og takk for gode råd:)! Bilen har gått 113' km, så garantien er utløpt hvis det ikke er lengre garanti på glødepluggene. Jeg målte den ene pluggen som jeg faktisk kommer til uten å demontere noe. Og den responderte bra. Kan jo være at en eller flere av de gjenværende 3 er defekte, men virker jo som om det er lite sannsynlig ifht det dere sier. Skal sjekke denne multipluggen. Der var er godt tips! Hva annet tror dere det kan være hvis det ikke er pluggene? Når det er mildt ute (plussgrader), så starter bilen lett. Og med en gang det faller ned mot 10 minus, så sliter den veldig. Så derfor jeg har konkludert i at det må være noe med glødingen. Kan jo selvfølgelig være noe helt annet. Skal måle kontakten som har ledninger til glødepluggene i helgen. Ellers så er planen at lokal Ford verksted skal se på den på mandag.
  13. Hei! Sliter med glødingen på bilen min. Tenkte derfor jeg skulle bytte glødepluggene. Fikk lokal Ford forhandler til å bestille plugger, så har hentet disse nå. Disponerer eget verksted, så har alt av verktøy tilgjengelig. Har aldri byttet på denne motoren før, så derfor så håper jeg noen her inne som har vært borti det kan hjelpe meg med følgende: Hvor mye jobb er det å gjøre det? Altså, timer? Ser at glødepluggene sitter litt kinkig til, så må skru fra hverandre en del i front der, innsug osv. Og når jeg gjør dette, er det da andre deler jeg trenger for å gjøre denne jobben? Tenker at hvis jeg plutselig må ha noen nye bolter til diverse, evt pakninger ol som jeg plutselig blir oppmerksom på underveis. Håper noen med erfaring fra dette kan gi en tilbakemelding:). Da hadde jeg blitt glad:)!
  14. Hei og god jul:-)! Min Mondeo 2011 2.0 tdci 116hk sliter med å starte under 10 minusgrader. Jeg antar at det er glødepluggene som er dårlige. Glødelampa slukker med en gang, så tror ikke den gløder i det hele tatt. Men, er det noen her som vet hvor mange glødepluggene det er på denne motoren? Vet at Ford før hadde kun én glødeplugg i innsugsmanifolden, men det gjelder sikkert ikke lenger. I så fall er det enkelt å bytte disse selv (jeg disponerer verksted)? Takker for svar:-)!
×
×
  • Create New...