Jump to content

AndreB

Gjest
  • Posts

    4
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Oslo
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

AndreB's Achievements

Trehjulssykkel

Trehjulssykkel (1/6)

  1. Dette er definitivt for viderekommende men kan gjøres, og selv ettermarkeds canbus utstyr (i ditt tilfelle en varmer) kan integreres. Det absolutt enkleste er hvis produsenten leverer en frittstående canbus controller for varmeren, men vet ikke om dette er tilfelle i din situasjon. Feks noe ala http://www.eberspaecher.com/en/air-conditioning/bus-ac-solutions/products/control-elements/klimalogic-i.html Det mest kompliserte er å gjøre dette "fra grunnen av". Dvs med et generelt canbus interface adapter og med en generell canbus programmerer (feks installert på en PC). Men dette er MYE arbeid.
  2. Vanskelig å si uten noe mer å gå på, men en ganske åpenbar syndebukk er DPF, såfremt bilen din er utstyrt med dette. Veldig vanlig problemstilling på biler som ikke får "blåst" seg ut ved jevne mellomrom. Foreslår at du leser av feilkode med en OBDII reader eller stikker inn på et verksted. Andre mulige feilkilder er dieselfilter og elektronikkfeil i gasspedalen. Dessverre så er det slik at mange verksteder demonterer gasspedalen (dvs skrur av + deretter plugger den av) når de bytter pollenfilter i forbindelse med periodeservice for bedre tilgang (ja, det er forbasket trangt så jeg kan skjønne dem). Etter å ha gjort dette noen ganger begynner signalet fra gasspedalen å krangle pga dårlig kontakt. Det er faktisk spesifisert fra Ford at gasspedal skal byttes ut etter å ha blitt utkoblet 10 ganger pga slitasje i kontaktene og mulighet for brudd.
  3. Det som trolig menes er "Magnetic Field Tester", vet ikke hva det norske begrepet er. Dette er kort fortalt 2 tynne gjennomsiktige plastplater hvor det ligger et tynt lag med megnetisk væske i mellom disse. Når du holder denne inntill lageret, så vil du se forskjeller i magnetutslaget, alt etter hvilken side på lageret magnetringen ligger ved at markeringene blir tydeligere. Ganske selvforklarende når du først ser dette, og en slik koster 50-60 kr på eBay. Så lenge man har løse lagere så kan dette være nyttig, da det med en metallbit ikke ofte er klart hvilken side som er den riktige. Monterer du da lageret feil vei, kommer magnetringen i offset i forhold til abs-sensoren og den vil da rapportere feil. Da må man skru hele greia opp i gjen og vende lageret. Men som du sier, med komplette kits der rotor/senter allerede er presset på lageret er dette ikke relevant. Har stort sett aldri sett løse lagere for disse kompaktlagere hos norske delevarehus, noe som er dumt da løse lagere koster 1/3 av et komplett kit. Men man sparer selvsagt endel tid med et komplett kit. Også enig med kommentaren rundt spesialverktøy, ikke heldig å presse dette inn med vanlig 15t presse, og dette spesialverktøyet kan kjøpes feks på Biltema, eBay, amazon etc som kommentert.
  4. Noen tips og litt informasjon: Dette spesialverktøyet selges feks på Biltema; Kompakthjullager verktøysett for 78mm lager som bla passer div Mazda'er og Volvo'er også. Artikkel nr 191566. Ellers så kan man lage sitt eget hvis man har tilgang til sveis. Stemmer at dette lager ikke bør presses med vanlig presse da presset vil komme på innerring, og dette KAN skade lageret. Ellers litt misforståelser. Dette lageret kommer stort sett i ferdige kits med senter ferdig innpresset. Du trenger ikke bry deg om hvilken retning dette skal monteres, dette er gitt. Dessuten er høyre og venste lager like. Det er "umulig" å gjøre feil her med mindre du har 10 tommeltotter. ABS er heller ikke noe hokus pokus. Kun Kina-lager fra eBay selges uten ABS magnet integrert lageret. Ellers ikke noe spesielt komplisert å bytte disse, men som andre sier her må du demontere lagerhuset ved å skru denne av endeledd, bærebru, støtdempertårn, senterskrue for aksel; mao 4 skruer + 2 hex skruer for å demontere kaliper fra lagerhuset. ABS sensoren er en enkel kontakt som du huker av, ikke noe komplisert. Som sagt, det anbefales å anskaffe såkalt verktøysett for kompakthjullager. Har du det, er resten ganske rett frem. På Biltema koster dette ca 1500,- men dette kan jo selges etterpå. Dessuten så koster lager (1000-1200 kr) + verktøy endel mindre enn det et versted skal ha for jobben, som typisk er 4-5000 (forøvrig en blodpris da du neppe bruker mer enn 2-3 timer på jobben, selv som "amatør").
×
×
  • Create New...