Jump to content

MorganKane

Gjest
  • Posts

    18
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Hokksund
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

MorganKane's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Ikke O-ring, bare simring som sitter inne i uttrykkeren og tetter mot aksling og mot uttrykker. Uttrykker mot clutchkåpe er bare plast mot metall.
  2. Hei! I følge Haynes' reperasjonsmanual skulle det være en o-ring mellom det hydrauliske utløserlageret og girkassen, men når jeg tok ut det gamle var det bare glatte metallflater mot hverandre, ikke noe spor av o-ring og heller ikke av pakningssement e.l. Jeg satte da bare den nye utløseren rett på kassa og tenkte: "Ja, ja, det skal vel være slik." Fikk kassa på plass og har satt i et par bolter. Men nå er jeg usikker. Vil jeg få lekasje. Hva er egentlig normalt? Den gamle utløseren var original fra Ford i metall. Den nye fra Luk var i plast. Så altså: Er det normalt at det ikke er tetning mellom utløser og chassiet på girkassen (inni utløserlageret sitter en tetningsring som tetter mot akslingen, så den er grei)? Noen som har gjort dette før? P.S. Vi snakker om en mk3.
  3. Da får jeg vel stole på Ford-mekanikeren.
  4. Disse dobbeltmasse svinghjulene kan ikke være bra for veivlagre osv. Må jo bli helt vannvittige usymetriske krefter i sving av slikt som må kunne rive et hvert lager i fillebiter!? Innbiller meg at det ikke skal mye til for å få større motorskader når svinghjulet begynner å bli dårlig selv om det riktignok virker som det går bra med de fleste.
  5. Har merket det, ja. Fikk nesten ikke de gamle boltene av. Måtte slipe til ei pipe så den gikk helt inn og slå den på plass på tre av boltene.
  6. Jeg skjønner ikke dette helt. Alt spesialverktøyet gjør er jo å løse ut clutchen på samme måte som når jeg trykker på clutchpedalen. Er det slik å forstå at slavesylinderen til clutchen ikke klarer å trykke inn clutchen rett nok?
  7. Fikk nytt svinghjul fra LuK i posten i dag. Jeg trodde nytt DMF skulle være helt stramt, men det er i alle fall en cm slakk høyre/venstre. Ser på youtube at det kanskje ikke er helt unormalt, eller? Hvor mye slakk er normalt?
  8. Ja, det må vel være den åpenbare konklusjonen. Skulle imidlertid vært interessant å visst hva de mener på Ford verkstedene (jeg kan jo i og for seg bare spørre, men vi har ikke noe særlig imøtekomment fordverksted her). Er det situasjoner der plata kan avspennes før montering? Skal forresten trykkplata frigjøres eller noe slikt etter montering, eller er det som med bremser, at selvjusteringen fungerer uansett (med untak av at bremsene likevel bør justeres nogen lunde [har aldri helt skjønt hvorfor, men gjør det alltid på trommelbremser, lenge siden sist det var aktuelt]).
  9. Da skulle saken være grei. Men hvorfor maser alle netbutikkene om at en trenger dette verktøyet for installasjon av ny clutch?
  10. Og for å ta det helt inn med teskje: Da er det altså bare å skru på plass uten mer om og men?
  11. Takk for alle innspill. Tror likevel ikke jeg tørr ta sjansen på singelmasse. For mange usikkerhetsmomenter og til syvende og sist er jeg redd for å angre på grunn av kjøreegenskaper. Da er mitt spørsmål: Er det riktig, som det hevdes i et tidligere innlegg at det er helt trygt å utføre clutchskifte uten spesialverktøyet for å spenne opp trykkplata? Kr. 2000,- i tillegg til clutchsettet blir jo rimelig heftig. Det er i alle fall ikke en utgift jeg ønsker meg akkurat nå. Ellers flott verktøy å ha.
  12. Hva betyr det i praksis i forhold til å velge dualmasse mot singlemasse på Mondeoen? Hvor mye forskjell er det egentlig? Virker som Valeo på sine hjemmesider mener det har lite å si selv om de erkjenner at vibrasjon etc. er litt dårligere absorbert av "normal" clutch.
  13. Og jeg må ha spesialverktøy for å montere clutchen på dobbeltmassen?
  14. Vel, akkurat det at alle nye bilder bruker dualmass, er vel ikke i seg selv et argument for at det er bedre. Register-reim skulle jo også være så mye bedre, men av en eller annen grunn valgte likevel Ford å produsere 2.0 TDCi'en med kjede. Det er det vel en del andre produsenter som har gjort moderne forsøk på. Gummireima har jo åpenbare svakheter og kostnader selv - bare for å slippe litt støy. Men det er nok et poeng det med drivknuter. Har tenkt på det selv også, at jeg ikke ønsker å pådra meg drivknutebytte et par ganger i året heller. Samtidig gikk det jo greit før også, da. Mansjettene blir uansett gamle og sprekker selv om vibrasjon kan ta noen av dem før tiden. Selv synes jeg det er påfallende hvor ofte jeg oppdager feil med ytre mansjett etter Eu-kontroll hos NAF. Har inntrykk av at de av og til kan gå helt av hengslene med brekkjernet når bærekulene skal sjekkes for slakk.
  15. Jeg må antakelig bytte clutch på min 2005 Mondeo 2.0 Duratorq TDCi st. vogn. og vurderer å bytte til fastmasse, både av hensyn til pris og fordi jeg hører at det er en del problemer med dobbeltmassesvinghjulet (som jeg regner med sitter i min). Det jeg først og fremst lurer på, er om noen kan hjelpe meg med detaljer på hva jeg må se etter for å få riktig clutchsett. Er et clutchsett med fastmasse til nevnte model greit nok, eller er det andre variabler jeg må sjekke (f.eks. koder i chassisnummer)? Litt forenklet kan spørsmålet være: er det bare å kjøpe et sette med fastmassesvinghjul som skal passe til modellen og regne med at det passer som erstatning for dobbeltmassesvinghjulet? Jeg tar ellers gjerne imot råd i forhold til om fastmasse er lurt eller ikke og om det virkelig er nødvendig å ta ned bærebru eller om det går å få skjøvet kassa vekk såpass at en kan jobbe i åpningen mellom kasse og motor.
×
×
  • Create New...