Hei Ford-folk! Jeg har lest og googlet og finner mange tilsvarende tråder, men det er mange ulike svar ute å går, så derfor starter jeg en ny tråd. 2008 connect 1,8tdci; km stand ca 55 000. Merket fort etter at jeg kjøpte den at den rykket litt innimellom. Bare små "nykk" ved vanlig kjøring, lett belastning. Litt mer i oppoverbakker. Tenkte ikke så mye på det, inntil den i en bratt bakke gikk i "limp-mode" og generell motorfeil-lampa lyste. Prøvde å kjøre videre, men problemet tiltok, og "limpa" meg til et verksted. Feil på dyse 2. Fikk bytta denne til den nette sum av 10 høvdinger, og bilen gikk problemfritt lenge. Jeg syns jeg merket et og annet rykk fortsatt, men lite lysten på ny tur på verksted valgte jeg den lette løsningen. Ignorer. Nylig oppstod samme problem når noen lånte bilen, nok en gang i bratt bakke. "limp-mode": Tok en tur selv, og fremprovoserte feilen ganske raskt - selv på flat mark. Antar jo nå at en eller flere av de andre dysene kødder med meg. Så, status er: Å betale 20-30 000 for å skifte de tre siste dysene er uaktuelt - da kjøper jeg heller "ny" brukt bil. Spørsmål: * Kan noen overhale dysene? Har kontaktet er par verksteder som bare sier de kun leverer nye * Kreves det mye utstyr for å kode nye dyser selv? (hvis jeg kjøper på e-bay eller noe) Har en sånn kina-OBD scanner til en femtilapp og en app på mobilen, men har skjønt at det ikke er helt innafor... * Har fått pris fra en leverandør på dyser på 3500 + mva pr stk....fortsatt dyrt, men om det er mulig å få inn selv så nærmer det seg jo akseptabelt... * Hva ville dere gjort her? Jeg kan skru litt selv og har ingen problem med å demontere dyser, kjøre back-leak test på dysene osv. Men har ingen spesialverktøy for ting og tang - bare piper og nøkler etc. Tips mottas med stor takk - vil ha tilbake bilen min, den er jo fantastisk! :-) Robert