Jump to content

Järnkaminen

Gjest
  • Posts

    3
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    NISSAFORS

Järnkaminen's Achievements

Trehjulssykkel

Trehjulssykkel (1/6)

  1. Välkommen till vår banträff på Gelleråsen Arena, lördagen den 15:e juli! Ford Club Sweden bjuder in er medlemmar i FCN till vår bankörning på Gelleråsen. Detta arrangemang ger dig som medlem i någon av samarbetsklubbarna möjlighet att få prova på bankörning på en av Sveriges absolut roligaste banor, Gelleråsen Arena. Arrangör för denna banträff är Ford Club Sweden i egen regi. För allas säkerhet och trevnad ska du vara insatt i nedanstående information. Eventuell överträdelse kan resultera i avstängning från banan. - Inga SMA-försäkringar kommer att säljas på plats, endags-licens finns här - Skriv ut och fyll i besiktningsprotokoll! - Digitalt flaggvaktssystem ersätter flaggvakter. - Anmälan och betalning ska ske i förhand digitalt. Sista anmälningsdag och betalningsdag är 14/7! - Restaurangen är endast öppen om det är 50st deltagare eller mer - Gör klar all pappershantering innan du kommer! Kontaktpersoner under dagen: • Banchef, Rickard Ribbing (RickardEM): 073 – 022 45 09 Inpassage till depån: • Ford Club Sweden kommer att ha funktionärer på plats, av dessa får du mer information. Regler, rekommendationer och uppmaningar: OBS! För att få deltaga på denna banträff så måste du respektera/uppfylla alla de regler som fastställts nedan. Föraren: • Inneha körkort. • Betalat startavgift på 500:- och medlemsavgifter om du inte redan har gjort det. Du som inte är medlem eller inte kör Ford betalar 1200:-. Betalning sker till Bankgiro: 356-5223 eller Swish-nummer: 123 666 18 88. Märk betalningen med Gelleråsen + ditt namn. Senast 14/7! • Inneha en giltlig personlig SMA-försäkring. • Medverkat i förarmötet/säkerhetsgenomgången på Fordclubsweden.se innan banan beträds! • Bruka en enligt Ford Club Sweden's regler godkänd bil (se nedan). • Använda godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder. Lägsta krav på säkerhetsutrustning är godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder (t.ex t-shirt, shorts med mera är förbjudet!). Fordonet: • För att köra som FCS-medlem ska bilen vara en Ford. Bil med drivlina från Ford kan vara godkänt, kontakta oss gärna innan anmälan. • Bilen skall vara "gatgodkänd", dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras! • Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är "gatgodkänd" måste då kunna uppvisas. • ”Racebilar” (bilar med vagnbok) är tillåtna om det uppfyller tidigare punkter ovan. • Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar. • I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis. • Bilens ljudnivå får ej överskrida 95 dB. Ljudnivå över 95 dB ger körförbud! • Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader. • Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister. • Bilens samtliga rutor skall vara helt stängda. • Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning (t.ex lösa burkar, reservhjul med mera). Filmutrustning är tillåtet att använda under alla pass, men endast under förutsättning att den är monterad på ett säkert sätt och inte kan distrahera eller påverka chaufför och/eller passagerare på något sätt. All hantering av filmutrustningen (start, stopp, justering etc.) skall ske utanför banan! • Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. Kolla olja, vatten och bränsle innan samt efter ditt körpass. • Endast "gatgodkända" däck är tillåtet, dvs. inte slicks eller andra egenhändigt skurna däck! • Öka däckstrycket 0,5-1 kg jämfört ordinarie "gattryck". Passagerare: • Passagerare, bortsett från eventuella medåkande instruktörer, är endast tillåtet i grupp B och C. • Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren, dvs. godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder. På banan: • Detta är INTE en tävling, utan förarutveckling. Kör med förstånd! Tidtagning är endast tillåtet i klass A. • Dina standardbromsar är oftast dåliga. Dessa orkar endast behålla en jämn bromskraft under ett par varv. Märker du av nedsatt bromsförmåga, kör då av banan och kyl av bromsarna genom ett par kilometers lugn landsvägskörning. • Dina standarddäck är oftast dåliga! Dessa överhettar snabbt vid hårdare körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dem på samma sätt som vid bromskylning (se ovan). • Bevaka vattentemperatur, oljetemperatur och oljetryck (för de bilar som har denna möjlighet) under körning. Avbryt pågående körning om något verkar onormalt. • Bilen ska minst ha sina positionsljus tända ute på banan. • Blinkers skall alltid användas för att signalera att bakomvarande bil kan köra om! • Använd insidan av huvudet! Utsätt inte dina vänner för onödig fara. Var tydlig i din körning, dvs. använd blinkers och släpp förbi snabbare bilar. Gör säkra omkörningar, helst på raksträckorna. Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll då förslagsvis till höger och signalera med blinkers. • Använda dina backspeglar! • Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av. Signalera minst 2 kurvor innan avfarten till depån. • Respektera alla flaggsignaler! GUL = fara/hinder, RÖD = avbryt pågående körpass, SVART/VIT = avsluta pågående körpass, SVART = Du ska/måste köra av banan omedelbart och kontakta huvudpostering för information. Klassindelning: • Under förmiddagen (klockan 10:00 – 13:00) så körs fyra introduktionspass, kallat Grupp C "Intro", på vardera 20 min. I denna klass är passagerare tillåtet, passa på att få lite tips och trix av någon som kan banan. • I Grupp B så är en passagerare tillåtet, men tidtagning är förbjudet. Passageraren skall uppfylla alla punkter angivna under rubriken Passagerare. Din grupptillhörighet (Grupp C, Grupp B eller Grupp A) tilldelas i samband med morgonens incheckning/besiktning. • I Grupp A så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt ”rejsbeteende" kommer att resultera i svartflagg. • Alla deltagande bilar kommer vid besiktning/incheckning att märkas med klasstillhörighet. Denna är bindande och går inte att ändra utan banchefens tillåtelse. Detta är för att vi ska kunna hålla koll på gruppernas storlek. Program: 07:45 – 09:10 => Incheckning/besiktning (kom i tid för att undvika köer) 09:20 – 09:40 => Förarmöte/säkerhetsgenomgång (Obligatorisk närvaro för alla förare och passagerare!) 09:40 – 09:50 => Följevarv (Omkörning STRÄNGT förbjuden!) 10:00 - 12:59, varje heltimme fördelas så här: 20 minuter - Grupp C "Intro" 20 minuter - Grupp B "Erfarna" 20 minuter - Grupp A "Tidtagning" 13:00-17:00, varje heltimme fördelas så här: 40 minuter -Grupp C "Intro" samt grupp B "Erfarna" 20 minuter - Grupp A "Tidtagning" För anmälan, gå in på vårat forum och anmäl er https://www.fordclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=23&t=92073 Eventuella frågor får ni gärna ta där inne också. Hoppas att du får en riktigt trevlig upplevelse tillsammans med oss på Gelleråsen Arena. Varmt välkomna!
  2. Med visst vemod men med andra planer framöver har det blivit dags att sälja min Cosworth. Jag är andra brukaren i Sverige, ägt bilen sedan 2013. Importerad 2005 från Italien. Nyligen besiktigad med blankt papper. I ett otroligt skick, både in och utvändigt. Nyckelfärdig Cosworth att ha på utställning eller köra ifrån optimister med. Mappad av trollspeed till 398 hk & 419nm @ 1,6 bar på 98 oktan. Kan ladda 1,9 bar. 200-block långbultat, CP-kolvar & H-profil vevstakar Högtrycks oljepump, Skvalpplåtar i tråget Balanserad vev med svänghjul, koppling & remhjul Portad Topp på insugssida samt matchportad på avgassida. Mirafrästa ventilsäten samt dubbla ventilfjädrar Portat 4x4 plenum HPX500 turbo, 34-psi WG. Blitz dual sbs spec-r boostcontroller Wasted spark – tändsystem AEM Dryflow luftfilter Pro Alloy vevhuskit 3” Mongoose avgassystem Sachs koppling med organisk lamell och 765 tryckplatta Airtec 70mm RS500 IC, Alu 50mm kylare Hurst spakställ Compomotive MO5 1780 Polyretanbussningar i fram & bakvagn, Bilstein dämpare & GGR fjädrar Grupp A Diff-upphängning, Camber shims, Stålomspunna bromsslangar Stack clubman st200 varvräknare, Stack professional boost, oljetemp, oljetryck & avgastemp, AEM bredbandslambda. Finns säkert massor jag glömt. Ring eller maila helst. +4673-6894329 nissafors(at)yahoo.se Hittar inte hur jag bifogar bilder. Men bilder finns i min annons här: http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?p=639280#post639280 Pris: 145000 SEK. Finns utanför Gnosjö, Jönköpings län, Sverige.
×
×
  • Create New...