Jump to content

Roy Thomas

Gjest
  • Posts

    13
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Sarpsborg
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Recent Profile Visitors

742 profile views

Roy Thomas's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Ford Focus 1,6 tdci 109hk 2007 mod Motorkode: G8DB KM: 264000+ Har et problem hvor bilen er skikkelig dårlig om dagen. Bilen er chippet og har ellers vært en småartig bil. Men den siste mnd har den vært skikkelig dårlig. Vanligvis kommer turbotrykket rett etter ca 2000 omdreininger, men nå kommer det litt trykk ved 3500/4000. Og den klarer heller ikke å holde farten oppe ved en svak oppoverbakke. Kan det være turboen som begynner å takke for seg? Også er det utrolig mye diesel rundt dysene. Og nesten hver gang jeg bremser ned, så kommer diesellukten inn i bilen Er vel kanskje på tide å bare skrote hele skiten? Regner med at rep av denne vil koste mer enn verdien på bilen?
  2. Ford Focus 1,6 tdci G8DB 2007 mod Hei! Har en Focus med originalt xenonlys. Kjøpte nye Philips WhiteVision 5000k i sommer til begge lyktene. Men jeg syns det lyser utrolig dårlig, altså så utrolig dårlig at det virker som jeg kjører med lykter full av møkk! Lykteglassene er ganske rene og ikke noe spes matte. De er såpass blanke at en polering ikke vil ha noe virkning, har flere sagt som driver med den slags. Jeg byttet til et kvalitets batteri på sommeren. Og jeg sjekket med voltmeter på batteri og dynamo, og der virker alt som det skal være. Er det noen andre grunner til at det kan lyse så svakt? Er det en svakhet på disse modellene? Kan 5000k være feil? (selv lest og hørt at 5000k er den beste styrken)
  3. Oljerøret ble ikke byttet når de satt inn forrige turboen. Så da er det godt mulig at det var grunnen til havari ja. Men nå ble den byttet heldigvis. Hørte nettopp med en kompis, og han nevnte at siden jeg har fjernet dpf, så kan det komme pipelyd. Eller at egr ikke er skrudd nok til. Ikke vet jeg, men er i hvert fall ikke værre enn å sjekke dette i morgen. Men da burde det ha oppstått med en gang eller kort tid etter dpf og egr ble fjernet, og ikke etter ca 6 mnd... Men da skal jeg også sjekke alle slanger og rør i morgen. Hadde nettopp en slange som hadde sprekt til kjølevæska pga oljesøl fra turbohaveriet. Så er jo ikke umulig at olja har ødelagt andre slanger også da. Takk for svar!
  4. Hei folkens! Ford Focus 1,6 tdci G8DB 2007 mod. For en mnd siden så kom det en skarp pipelyd fra motorommet når jeg kjører. Pipelyden slutter når turtallet kommer under ca 1400. Alt over 1400 så er pipingen konstant. Lyden er såpass høy at den er plagsom. Etter ca to uker med denne lyden, så fikk jeg turbohavari med en turbo som er kun 5 mnd gammel. Når turboen begynte å gå i stykker så var det en annen type pipelyd. Det var mer som en ulelyd enn piping. Så jeg hadde to typer pipelyder samtidig! Turboen var helt ødelagt og slarkete i følge mekaniker. Har nå byttet turbo, men fortsatt så er den skarpe pipelyden der. Noen som har mening om hva dette kan være? Har googlet litt å lest fram at det er et kjent problem at intercooler rør ofte sprekker på disse. Kan det være et lite hull i røret eller noe i nærheten av intercooler eller turbo som kan lage en sånn lyd? Ikke har jeg noen mindre turbotrykk (tror jeg) og bilen går ellers bra. Har prøvd å lytte meg fram til hvor lyden kan komme i fra, men siden jeg må dra turtallet opp på 2000 når den står stille for å få fram lyden, så er det såpass mye motorstøy at det er umulig å høre hvor det ellers kommer i fra. I hvert fall når man står over motorrommet. Så fort jeg setter meg inn i bilen eller står på avstand høres den tydelig igjen... Før sommeren så ble DPF og EGR fjernet fra hjernen, samtidig som bilen ble chippet. Så å finne noen feilkoder rundt disse områdene er vel håpløst nå?
  5. Roy Thomas

    Turbotrykk

    Røret har smeltet jo. Mulig det er oljen som har blitt så varm at røret har smeltet? Byttet røret mellom turbo og spjeldhuset for 3 uker siden, pga det hadde smeltet et hull igjennom. Når jeg byttet turbo nå, så ser jeg at det nye røret også holder på å smelte. Og er det vanlig at det skal være olje i spjeldhuset og røret? Skal det ikke bare være luft som går der? https://www.flickr.com/photos/63829580@N02/42290655154/in/dateposted-public/ Legger ved bilde så dere ser hvilket rør som smelter (ringet rundt). Det har også begynt å smelte litt på spjeldhuset, har ringet rundt hvor der også. https://www.flickr.com/photos/63829580@N02/42290655154/in/dateposted-public/
  6. Roy Thomas

    Turbotrykk

    Har hatt turbohavari og har nå byttet turbo. Etter bytte av helt ny turbo så er turbotrykket veldig dårlig. Har sett over alle slangeklemmer og det ser ut som om alt sitter som det skal. Men ser at det er en lekkasje i oljeledningen som går inn på turboen (har bestilt ny). Skal sies at bilen ble chippet ca. 1,5 mnd før havariet. Det jeg også ser er at plastrøret mellom turbo og spjeldhuset blir så varmt innvendig at det smelter. Regner med at dette kommer av chippingen? Ford Focus 1.6 TDCI 109HK, 2007 mod.
  7. Mod kan slette denne tråden. Det viste seg at det var turbo som hadde røket.
  8. Har fått beskjed om at her er det like greit å bare bytte motor, for det er så og si samme sum som å bytte toppen osv.. ​Har et par motorer jeg kan skaffe en er lik den som sitter i, altså en G8DA og en G6DA som er 2.0 l med 136hk. Hvis jeg går for G6DA, er det mye mer jobb enn plug n play med G8DA? Hva mer må til for at G6DA motoren skal fungere i min bil? Få det gjerne inn med t-skje, for jeg kan ingenting med det å skru bil!
  9. Hei! Er det noen som vet sånn ca. hva det koster å fikse dette? Kjørte på E6 natt til søndag da bilen plutselig mistet nesten all kraft og det kom tykk hvit røyk ut av eksosen. Søndag hentet jeg den på henger og en hobbymekaniker bare tittet raskt på den. Han tok av lokket til oljen og ba meg starte bilen. Der var det skikkelig gjennomtrekk sa han, og regnet med at toppen eller toppakning er ødelagt eller at det kan være sprekk i blokka. Uansett veldig dyrt sa han! Var en del oljesprut i motorommet også. Ford Focus 1,6 tdci 109hk motorkode G8DA Km: Rundt 233000 Har kun eid bilen i 2,5 mnd!!
  10. Kan det være at slanger til partikkelfilteret har fått seg en smell eller blitt tette etter at slangen til gasspjeldet spratt av? Ikke noen tvil om at det var et høyt trykk i slangen når den spratt av. Vil nesten tro at de som hadde vært 100m i fra bilen kunne ha hørt det. Fant en youtube video som viste at det kan være slanger som også ryker som kanskje kan gi denne feilen.
  11. Feilkode P242F er det som kommer opp. Har prøvd statisk regenering, da får jeg kjørt den opp alt fra 6% til 40% før den kutter ut. Da kommer feilkoden tilbake...
  12. Ja, det er ikke umulig at det er tett. Bare syns det er rart at den feilen kommer opp akkurat i det den slangen spretter av... Jeg var nede hos Ford verksted og de klarte ikke å se hvem dynamo jeg skal ha. Det bare kommer opp at 120 amp og 150 amp passer til denne motoren... Partikkelfilteret ble byttet på rundt 146k, bilen har nå akkurat rundet 230k. Så, ja er kanskje på tide at det byttes filter. Vet forrige eier hadde veldig mye småkjøring.
  13. Jeg får opp denne feilen. Ford Focus 1,6l diesel, 109hk, 2007 mod. Feilkoden er: P242F (partikkelfilter) Denne feilen dukket opp etter at typen til moren min byttet dynamoen... Etter å ha skrudd alt på plass, så skulle jeg ut å ta en kjøretur. Etter ca. 10 min så spretter slangen til gasspjelded av. Han hadde ikke strammet slangeklemmen bra nok... Da gikk den i nødmodus og i instrumentet kom det opp "fel på motor styreenhet" I førsten fikk jeg ikke slettet koden. Men når tok av og på dpf Exhaust Pressure Sensor (kan bare det engelske navnet etter å ha googlet hva den heter), så fikk jeg slettet den. Men feilen kommer alltid tilbake etter en kort kjøretur... Noen som vet hva dette kan være? Kan for stor dynamo ha noe å si? Typen til mora mi kastet den gamle uten å sjekke hvor mye amp jeg skal ha... Kjører nå med 150 amp.
×
×
  • Create New...