Jump to content

CBRD

Gjest
  • Posts

    3
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Sandvika

CBRD's Achievements

Trehjulssykkel

Trehjulssykkel (1/6)

  1. Alt er gjort etter boka. Kammer låst med 5mm jern, Timingmerke på veiv er ok, løsnet tannremhjul på kam for korrekt justering, spenner er OK. Dobbeltsjekket at TDC på sylinder 1 er i samsvar med merke, dvs på topp. Får bensin og sjekket at det er gnist på alle pluggger. Gått over alle kontakter og sjekket alle tilkoblinger til sensorer samt ohmet disse mot kontakten til ECU for å sjekke kabelbrudd. Sjekket spenning på alle 3 kontakter på coil mens pluggen er tilkoblet. Kamsensor og veivsensor er nye etter havariet. Alle andre sensorer har blitt byttet i løpet av vinteren, Trottelsensor, 2 temp sensorer, Luftmassemåler, temp innsug. I tillegg er alle vakumslanger byttet ut, Veivhusventilasjon er byttet samt pakninger til denne og til EGR. Også byttet alle sensorer til EGR systemet samt slanger. Ha i tillegg sjekket alle kontakter for korrosjon og smurt opp disse. Batteriet er fulladet. Har ikke fått tak i tenningspistol, men håper å ordne det i løpet av dagen. Kan da sjekke alle plugger samt hvor tenningstidspunkt ligger i forhold til hva det skal være. Skal også forsøke å sjekke funksjon på alle dyser. Etter å ha sveivet litt rundt på motor er det nok av uforbrent bensin på plugger, men ikke antydning til tenning selv om de er tørket og luftet sylindre. Bilen er sen 95 modell CLX 2.0 4x4 stv, blant de siste med OBD1. Gått som ei klokke frem til dette skjedde. Ikke vann i olje eller andre problemer etter havariet. Skal forsøke meg på å lese av koder ved hjelp av prøvelampe. Har fått tak i skjema for identifisering av koder.
  2. Det begynte med at motor plutselig begyne å få enorm tenningsbank på en av de varmeste dagene på østlandet for noen uker siden. Jeg stoppet ettter 300m og da var toppakning gåen med olje lekkasje på motorens venstre side ved coil. Tauet bilen hjem og byttet toppakning og regreim samtidig. Dette har jeg gjort noen ganger før da det er den 4. Mondeo MK1 jeg har. Alt er gjort etter boka, men vil ikke starte. Har fuel og gnist men ser ut til at tennings tidspunkt ikke er OK. Sjekket følgende: Veivsensor, ny - OK Målt signal ved tilkobling ECU IV Kamensor, ny - det samme. Målt spenning til coil ved tenning og ved startforsøk, 12.4 V Utgang coil begge sider 12 V til + ved tenning. Ny Coilpack, kabler og plugger. Bensinpumpe går 2 sek ved tenning på, som den skal. Plugger blir fort full av bensin da den ikke får tenning. Ikke antydning til start ! Turteller virker også ikke ved startforsøk, burde vel vise ca 300rpm når jeg forsøker å starte ? Byttet ECU (type DALE) samme skjer, altså ingenting. Mistenker at den gamle ECU gikk åt skogen pga varmen og av det medførte at den mistet oversikt over TDC på sylinder 1 og derfor at tenningstidpunktet evt flyttet seg. Må den nye (brukte) ECU programmeres? Den har ingen startsperre eller alarmfunksjon. Skal låne meg en tenningspistol for å se om hvor tenningstidspunktet ligger i dag. Er det noen som har opplevde det samme eller vet hva som evt må gjøres/sjekkes.
  3. Lyktene passer om hverandre. 93-95 har H1 mens 96 har H7. Byttet til nye lykter kjøpt på nett til 480,- stk for 96 H7 og 100W. Satte på 2.5mm2 kabel for å hindre varmgang samt lite spenningsfall.
×
×
  • Create New...