Jump to content

trefot

Gjest
  • Posts

    10
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Holmestrand
  • Medlemskort
    Kun digitalt

trefot's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Hei. Jeg får ikke til å koble opp telefonene mine (både android og iPhone) til stereoen (den originale navigasjonsenheten) via blåtann. Hadde bilen inne på verksted for å feilsøke dette og de sa at det var blåtannenheten til navigasjon-/radioenheten som hadde tatt kvelden. Er det i så fall denne: https://picclick.de/Bluetooth-USB-Modul-8M5T-19C112-AP-Ford-S-max-Galaxy-162929342933.htmlsom må skiftes? Har sett at denne ligger veldig lett tilgjengelig, bak et deksel på passasjersiden, på Monde MK 2(?). Ligger den like lett tilgjengelig på S-maxen? Og hva er det originale delenummeret? Gjør det lettere å finne riktig del.
  2. Tusen takk for svært nyttige svar! (p.s. forstår det er vanskelig å si noe uten å se bilen, men klarer ikke la være å spørre når nysgjerrigheten tar overhånd og ønsket om å forstå mer om bil blir litt for stor.
  3. Aha! Eller nei, jeg forstår det fortsatt ikke. Jeg tenker at dersom det er kast sideveis så vil bremseskiva være bøyd, og da vil den ikke være symetrisk rundt akselen og dermed vil det skape ubalanse og dermed risiting i hjulet i fart. Tror kanskje jeg tenker helt feil nå, og ikke helt forsår hva kast i bremseskive egentlig er. Kan det komme dritt mellom skive og nav også ved hjulskift? Tenkte at der er det tett når skiva er montert på, og at det kun kunne skje ved skifte av bremseskive. Ja, det rister i rattet når jeg ikke bremser. Starter med rolig vugging i rattet (som jeg gjerne overser) fra ca 70 eller 80 km/t for så å intensiveres til risting ved motorveifart (100-120). Mer intens ved høyere fart. Det er ikke sånn at det rister vanvittig, og at jeg må jobbe for å holde rattet stille, men jeg kjenner det når jeg holder i rattet og ser det godt når jeg slipper rattet. Men ristingen endrer karakter når jeg begynnre å bremse. Dersom jeg bremser ned fra motorveifart (altså fra 100-120 km/t) går ristinga fra å riste i rattet til og begynne å lugge i bilen (husker ikke helt hva som skjer med rattet). Under bremsinga føles det som om bremsekraften varierer. Sagt på en litt klumsete måte; det føles som om bilen bremser slik: vanlig bremsekraft-litt mindre bremsekraft-vanlig bremsekraft-litt mindre bremsekrat-osv....
  4. Takk for kjapt svar! Originalfelger på sommer og uoriginalt på vinter. Men dette opptrer på begge felgsett. Men vil ikke kast i skiver føre til ubalanse rundt drivaksen (og forsåvidt akselen også) og dermed gi risting i ratt i fart? Mulig det er litt dumt spørsmål, men har brukt litt sentrifuger i tidligre jobber og da blir det helt galematias dersom de ikke er i balanse. Grunen til at jeg nevner det med bremser og kast i skiver er at jeg tidligere, når jeg har kommet på verksted og fortalt at det rister i rattet ved høyere fart, får beskjed om å balansere hjulene. Når det er gjort og det ikke hjelper er neste anbefalte steg og skifte bremser. Ang. slark i drivakselledd, hvordan vil dette utarte seg og hvordan kan man påvise dette?
  5. Hei. Et kort sprøsmål om bremser. Jeg har en S-max 2011 modell, med 163 hestersmotoren. Det ble kjøpt brukt, for snart to årsiden, med nye bremser (skiver og klosser(?)) forran. Da vi kjøpte bilen påpekte jeg at det ristet litt i bilen i høy fart (>80 km/t). Litt sånn typisk sier bilselger at verkstedet fant ut at det var en litt stor stein som satt fast i dekket og forårsaket ristingen. Nja...den ristinga ble liksom aldri helt borte (selv om jeg kansje innbilte meg det en stund. Det jeg opplever nå er at rattet stort sett rister fra ca 80 km/t og oppover. Frekvensen øker med økende hastighet. Eller, ristinga ved 120 km/t (motorveikjøring) har en høyere frekvens enn den som opptrer i 80 km/t. Men det jeg synes er litt rart er at det ikke alltid inntreffer. Av og til er rattet irriterende rolig, men ristinga opptrer alltid en eller flere ganger over lengre perioder (stort sett hele tiden) i løpet av en biltur på motorveien. I tillegg til denne ristinga vugger bilen når jeg bremser. Altså ikke fra side til side, men som om bremsekraften varierer under nedbremsing. Både når jeg bremser hardt og når jeg bremser litt roligere. Jeg har, i mitt lille ikke særlig biltekniske hode, tenkt at det er kast i bremseskivene forran siden dette opptrer både på sommer og vinterdekk. Men, er det ikke litt rart at det blir kast i skivene så raskt? Tror jeg begynte å legge merke til dette etter kjørte 10-15 000 km. Og så, tror dere at risitnga vil opphøre dersom jeg skifter bremseklosser, bremseskiver og smører opp bremsene forran? Det er vel kanskje uansett verdt et forsøk dersom man har mulighet til å få litt hjelp og dermed bare betaler for delene? Og så en siste ting; jeg leste at man ikke skal bremse i en dump i veien, altså at bremseklossene ligger på bremseskiva og bremser i det man kjører inn i dumpen, for da kan det bli kast i skiva. Og så det kanskje ltit fjollete spørsmålet; hvorfor det? Hvorfor kan det bli kast i skiva da? Ligger ikke klosser og skiver fast i forhold til hverandre?
  6. Tusen takk for utfyllende info! Da blir det snart nytt batteri i bilen min.
  7. Topp! Takk for svar. Men det dukket opp to spørsmål til;1. Hvordan programmerer jeg vinduene? 2. Hvordan nullstiller jeg batterisensoren? Dersom dette skal stå i manualen, så skal jeg klare å finne det ut sjøl. Trenger den et spesielt type batteri? Jeg kjøpte det største Exide-batteriet jeg fant på thansen. Altså, ikke største i mål (det må jo passe), men det med størst kapasitet.
  8. Hei. Jeg skal skifte startbatteri på min 2,0 TDCi (163 hk) 2011-modell. Men har de siste dagene begynt å tenke på hva som skjer med bilen dersom jeg tar strømmen. Eldre biler jeg har hatt har vært helt upåvirket, men S-maxen jeg har nå, er jeg litt usikker på. Det jeg lurer på er følgende: - Etter skifte av startbatteri, vil jeg få start på bilen uten problemer? - Ettter at strømmen har vært borte, hva skjer med radioen/navigasjonen (har "bilradio" med navigasjon, blåtann, rygekamera med mer)? (Dersom jeg trenger kode for å få på radioen igjen; hvor i manualen pleier denne å stå?) - Er det noe annet jeg må passe på mtp ting som ikke vil fungere som det skal etter jeg har skiftet startbatteri? Håper en av dere kan gi meg noen korte avklaringer på disse spørsmålene.
  9. Glemte helt å svare på dette (litt travelt på jobb etter ferien..) Jeg kjøpte en S-max (2011 mod, 2,0 TDCi, 163 hk, manuell med IDC) for ca halvannet år siden, og er stort sett fornøyd. Men siden jeg er en følsom person, hva gjelder biler (hilsen min samboer) så legger jeg merke til litt for mye. Jeg forsøker å ignorere mindre ting, men det er par ting jeg lurer på/gjerne skulle fikset uten at et verksted bruker alt for lang tid på å finne feilen (har det siste året hatt litt dårlig ervfaring med det på en annen bil), elle skifter deler uten at det hjelper på problemet.. Min første, og største bekymring er giret. På vinteren har girspaken en tendens til å henge seg opp. Dette er spesielt merkbart når man benytter 1. og 2. gir. Girspaken vil ikke nautrlig gå tilbake til midtstillingen, men må bevist føres dit. Når dette gjøres kommer det i tillegg en svike-lyd. Det som er litt "rart" er at dette kun er merkbart i litt lengre kuldeperioder. På vår, sommer oh høst er dette ikke merkbart. Jeg hadde kanskje ikke brydd meg så mye hadde det ikke vært for at jeg til tider holder på å sette bilen i 1. når jeg egentlig skal ha den i 3. Min andre bekymring er at jeg synes bilen duver i overkant mye ved kjøring over fartsumper og større ujevnheter i veien. Jeg merker forskjell på innstillingene på IDC (comfort duver mer enn sport), men den minner meg mye om hvordan en tidlig versjon av Saab 9-3 var å kjøre, bare litt værre. Men det er mulig det skal være sånn (er første gang jeg kjører en flerbruksbil over lenger tid)? Så, det er det jeg lurer på. (Har også fått kast i bremsene etter kun 18 000 km, men skal først skifte bremseskiver før jeg spørr mer om det ;-)
  10. Hei. Er det et eller flere verksteder på Østlandet (helst på vestsiden av Oslofjorden) som er ekstra flinke, har mye erfaring med å skru på S-max? Har noen spørsmå ljeg gjerne skulle stilt en som var litt for interessert i S-max etter 2010. Eller kanskje jeg kan stille de her i forumet? ;-) Det er ikke det at jeg tror ulike Fordverksteder er dårlige på en av modellene sine, men det er jo alltids noen ansatte på verksteder som har en ekstra forskjærlighet for ulike modeller og dermed mer kunnskap om disse enn andre.
×
×
  • Create New...