Hei, ny på forumet! Jeg er i markedet for ny bil etterhvert da behovet for større har meldt seg. Jeg har sett og prøvd både Octavia, Superb, Mondeo samt kikket litt på div andre merker/modeller. Har kommet fram til at Mondeo gir meg mye av det jeg ønsker til en rimelig penge. Men jeg har forstått det slik at det har vært en del trøbbel med powershift-kassene, og lurer på om dette fortsatt gjelder såpass nye Mondeoer som 2016 og opp? Jeg er ute etter en 2017 2.0 TDCI AWD med 180hk, slik at jeg har 1- 2 år gjenstående nybilgaranti ved kjøp. Jeg trekker tilhenger noen få ganger i året.
Er det noen som kan svare på dette? Det siste jeg ønsker er en havarert girkasse når garantien er gått ut.
Dette er hva RATS skriver om disse kassene (som jeg har forstått en slik 2017 awd 180hk har?):
POWERSHIFT/6DCT450
Dette er et Getrag dobbelt-clutch gir. Finnes blant annet i flere ulike Forder fra 2010 og nyere, samt Volvo og Mitsubishi m. flere (Går gjerne under navnet Powershift eller MPS6). Selve giret er veldig bra og feiler sjeldent, men det er store problemer med dobbelt-clutchpakken. Pga. de 4-sylindrede dieselmotorenes harde gange rister dempe-elementene i clutchpakken i stykker og går i oppløsning. Partiklene fra disse går i omløp i giret og samles i filteret, frem til dette mister evnen til å suge opp olje. Ved reparasjon demonteres giret og rengjøres grundig, før vi installerer nytt filter og kontrollerer komponentene. Clutchpakken kan i de fleste tilfeller brukes om igjen med nye dempe-elementer, men må i noen tilfeller byttes.
Dette giret bør man IKKE dra henger eller tyngre lass med