Jump to content

brolle

Gjest
  • Posts

    17
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Nordland
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

brolle's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Vurderer å kjøpe en -98 modell 1,8TDI der registerreima er hoppet av. Eier sier motoren bare døde og det kom lys i oljetrykk/ladelampa. Ingen lyder eller noen ting. Reima har slipt litt hull i plastdeksel men ellers ser alt ok ut. Er det risky å kjøpe en slik bil, det er jo relativt greit å skifte reim og strammer slik det ser ut for meg men kan det være ventiler o.l som er gåen ? Ingen ulyder som sagt og lite turtall iflg.eier.
  2. Jeg har fått tilbud om å kjøpe en Escort cab fra 1994 som har et noe spesiellt problem, det fins ikke nøkler til bilen. Bilen er i orden stort sett men selger har mistet den ene nøkkelen hun hadde og siden bilen står langt unna så lurer jeg på om det kan skaffes nøkler basert på ch.nr eller hvilke alternativer fins ?? Hvis det er startsperre så vil jo hele bilen måtte flyttes og det blir jo enda mere jobb... Vel her trengs det tips på hva jeg må gjøre, jeg kjører ikke 100 mil for en bil som ikke kan startes :-)
  3. Har spurt litt før her på forumet og fått god hjelp med register og kobling av dyser o.s.v Vel motoren går fremdeles dårlig og i dag prøvde jeg å bytte tennplugger og ledninger og det er det samme. Jeg tok da og gjorde det jeg antagelig burde gjort for lenge siden, å måle kompresjonen og desverre e det hel dødt på syl.3. Det forklarer jo situasjonen og jeg tror ikke jeg orker å begynne å bytte topp o.s.v Det jeg derimot lurer på er om disse motorene tar skade av om registerreima ryker...jeg kjøpte den jo med registeret demontert og med defekt vannpumpe. Hvis så er tilfelle er det jo en forklaring på at en motor som er gått bare 164000 er defekt. Jeg får begynne å selge deler eller å selge den videre til noen som har garasjeplass i vinter for min garasje må inneholde andre ting i vinter.
  4. Har vært ute å sjekket litt mer...kamakselføleren er målt og den er 442 ohm og reagerer når metall er i nærheten, så den ser ok ut. Siste utvikling er nå at den starter, ruser seg litt opp og stopper. Kan da starte på nytt og på samme viset så den kan kanskje tyde på at tenningen ikke får signal fra en føler? Har prøvd å spraye med noe spray rundt omkring og det burde jo påvirke gangen men det skjer ikke. Skal sjekke L-en som står under coilen skal jeg sjekke og likedan veivakselsensoren. Har ikke noe oppgitt verdi på den men jeg skal se hva jeg kan måle.
  5. Pluggledninger står riktig ja og tenningen kan jo ikke justeres siden det er elektronisk.
  6. Liten statusrapport fra Escortprosjektet mitt : Den starter altså å går men ikke bra. Jeg har sjekket registret for gud vet hvilken gang og denne gang løsnet kamdrevene og justert slik jeg fikk tips om. Har turnet motoren noen ganger og nå stemmer det perfekt hver gang så jeg antar at det er riktig nå. Har også sjekket at pluggledninger står på rett plass etter merking på coil og har også sjekket at fargene på ledningene til bensindysene stemmer med både skjema og en identisk motor. Den går altså på et vis men "skyter" eller "puffer" litt i eksosen og uten at jeg har prøvd å kjøre er det sikkert kraftløs. Jeg har sittet å lest litt i skjema til motoren og det er jo to ting som kan være en mulig feil. Det er kamakselsensoren som står ved dyse 4 og når jeg tar den av tror jeg ikke det skjer noe som helst. Så er det veivakselsensor og den vet jeg ikke hvor den er. Hvilken av disse kan gjøre at bilen går så dårlig og vet noen hvor den står? Som sagt så har denne vært forsøkt reparert og masse ledninger er tatt løs så for at jeg vet kan det være at veivakselføleren ikke er tilkoblet. Har også prøvd å ta av pluggledningene en etter en og da går den enda værre så det tyder jo på at den fyrer på alle sylindre iallefall. Begynner å bli litt rådløs så gode tips mottas med takk, jeg skal sjekke de ut etterhvert. Har jo ikke lyst til å skifte deler i vilden sky heller :-)
  7. Den går vel ikke normalt akkurat men det høres litt mindre feil ut for å si det slik når man ruser den opp.
  8. Ja jeg har sjekket det men jeg prøvde nettopp å ta av en og en pluggledning når motoren gikk på en slags tomgang og synes det var liten forskjell i motorlyd...bare på 1.syl stoppet den etter en stund mens når jeg tok av de 3 andre så var det litt som på samme måten.
  9. Har sjekket nå og ledningene går til riktig sylinder. Det høres egentlig ut somom den går på bare 3 sylindre egentlig. Jeg sjekket også registeret enda en gang og når den står på merket på veivakselen stemmer det perfekt med kammen på innsugssiden og nesten perfekt på eksossiden. Jrg tror ikke det kan være mulig at den er en tann feil på eksossiden, da det vil utgjøre mer enn det lille den er ute av kurs nå. Jeg hadde jo også låst begge kammene på forskriftmessig måte når jeg satte på reima...merkelig egentlig. Må kanskje sjekke litt på plugger og ledninger, kanskje overslag ??
  10. Jeg har vært veldig heldig å fått all hjelp som trengs i min sammensetting av en Escort Mk5 som jeg kjøpte med demontert motor. Har fått vannpumpe på plass, registeret på plass og alt som eller var demontert. Fylte kjølevæske og var klar til start...voila, den startet med en gang ! Det eneste er at den ikke går riktig som den skal, den går litt opp og ned på turtall og går ikke rent i det hele tatt. Jeg har demontert toppdekselet og kontrollert at registerreima er på rett plass, så nå mistenker jeg pluggledningene eller rekkefølgen på de. Alt var jo demontert så igenting kan tas for gitt her :-) Nå står motoren på TDC og vanligvis vil jo da rotoren så på syl.1 men her er jo ingen rotor å kontrollere. Det jeg håper er at noen vet hvordan jeg skal finne ut av det? Coilen er jo bare en firkantet støpt sak og ikke kan jeg se merker på den heller. Tenningsrekkefølgen er vel 1-3-4-2 som på de fleste biler men jeg trenger altså litt tips her og hvis noen har andre tips så tar jeg mot de med takk også :-) Det er en 1,8i motor med motorkode RDA.
  11. Da var alt på plass og jeg må bare si tusen takk for hjelpen !! Prøvestart nærmer seg ( må skifte noen vacuumslanger o.l)og jeg håper jeg kan spørre på nytt hvis det skulle oppstå problemer videre for her var det kunnskapsrike folk !!
  12. Fantastisk god hjelp ! Det eneste som jeg ser er igjen nå er en lik plugg som kommer sammen med ledningen til syl.4 lengst til høyre(ved de store pluggene). Den er blå med rød stripe og brun. Kan du samtidig finne ut hvor den skal er jeg evig takknemlig.Det er en annen plugg der også men den ser ikke ut til å ha vært i bruk. Kanskje det gjenværende skal på noe på luftfilter e.l, det har jeg ikke montert enda??
  13. Den felles er helt riktig svart, det er vel jord vil jeg anta men fikser du en oversikt over dette blir du "dagens mann" iallefall for meg
  14. Hei, jeg har en 93 Escort 1,8i som jeg har satt sammen motoren på etter at noen andre har "demontert" Har satt på plass register, innsug og vannpumpe og alt det som er i den forbindelse men nå gjenstår ledningene til innspr.dysene og de som kommer fra en rail under innsuget. Det er jo 4 til dysene og det er jo ikke det samme hvor de står. Har noen en oversikt over fargekoder på disse eller er dte noen som hadde orket å se på sin egen bil hadde det vært supert. Det står også en tomgangsventil(tror jeg) på venstre side av innsuget og den har samme plugge som dysene... Håper noen kan hjelpe meg her blir jeg takknemlig, det er stort sett det eneste som gjenstår og selv med Haynesmanualen er det vanskelig å finne ut dette. De 4 jeg VET hvor skal er det 2 hovedpluggene på høyre side av manifold og en som er tilkoblet bak på venstre side pluss en som ligger i fremkant mellom 1 og 2 syl, den passer kun der.
  15. Jeg er ny på forumet og på mitt første spørsmål gikk det superkort tid før "sierraracing" svarte og løste problemet mitt vedr. merker på kamhjulene. Jeg kaster dermed bare ut et spørsmål til siden jeg finn god hjelp. Det er jo å anbefale å skifte vannpumpe samtidig med registeret og i den forbindelse lurer jeg på om vannpumpa kan skiftes uten at motorfestet løsnes eller hvordan har folket gjort dette ? Siden kamreima skal skiftes er alle 3 deksler demontert men det er jo trangt for det...vel har noen tips blir jeg lykkelig for andre gang i dag
×
×
  • Create New...