OleK Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 har noen sett noe slikt før? har jo kjøpt meg ny bil nå ( 88 2wd sedan), og har følgende problem: som dere ser på bildet så blir jordingstappen "slått" inn mot elektroden, men det er ikke noe tegn til skade på pluggen, og det kan skje på vilkårlige sylindre....har sjedd 3 ganger på syl nr 4 og en gang på syl nr 3... dette kan skje både med 0.5 bar ladetrykk og 1.1 bar ladetrykk, men det skjer nesten med en gang på 1.1 bar det jeg kan huske av oppsett er: grå dyser, mountune "400 chip", ebb-porta 4x4-topp, 205 blokk med 92 borring, 7.2:1 kompresjon, pace rs500 cooler, 3" månegås, t34 KRB steg4 turbo....kjører nå med ca 3.3-3.4 bar uten vakum på bensintrykket.....har litt dårlig oljetrykk (ca 1.2-1.3 bar på tomgang, varm motor) og en ulyd et sted i motoren pluggen er av type Motorcraft Platinum AGPS 092P og jeg har satt pluggåpningen til 0.6 mm... skal jo bygge opp ny motor nå i vinter, så jeg bryr meg ikke noe spesielt om det, men det er bare så utrolig snodig, så skulle likt å fått en forklaring på det, hehe Cosworth!
Guest Komfort Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Har aldri sett noe sånn, men det må jo være noe som kommer borti pluggen! Enten så er det stempelet som slår borti eller så er det noe som ligger inne i forbrenningskammeret ditt??!!
OleK Posted September 29, 2005 Author Posted September 29, 2005 liggern ingenting oppe i der, da skulle det ha bråket mye mye mer og ventilene skulle vært salat..... og med 7.2:1 i komp så skulle man vel nesten fått plass til en plugg inne i sylinderen nå stempelet er på ØD, hehe..... ikke noe synlig skade på pluggen heller Cosworth!
Guest EscortGhia Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Tipper dette skyldes litt mager blanding = overopphetet tennplugg = sammensmelting. Spesielt i.o.m. at dette skjer på vilkårlige sylindre..
Guest Hooligan Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 det skjedde på min, forrige eier hadde slipt toppen og tennpluggen var for lang merklig nok og tok borti. går ann å kjøpe kortere. men rett meg hvis eg tar feil...
OleK Posted September 29, 2005 Author Posted September 29, 2005 men pluggene er nedsotet! så da går den jo ikke magert akkurat.... Cosworth!
Eivind U Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 hva med å prøve å tørne motoren til ØD og måle ned i plugg hullet med skyvelære og se avstanden? så har man i allefall fått avkreftet det! -Taunus 75mod 2.8 2d sedan -Taunus 73mod 1.6 Stasjonsvogn
OleK Posted September 29, 2005 Author Posted September 29, 2005 hmmm.....kan prøve det, eivind u....men tliver på det, hehe... Cosworth!
Denes Racing Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 pluggsveis... vanlig "sykdom" på mopeder. har vært borti det men husker ikke hva man måtte gjøre me det
OleK Posted September 29, 2005 Author Posted September 29, 2005 har vært ute å målt litt nå... når stemplene står i ØD er det ca 42 mm fra stempelene til "anleggsflaten" som pluggen blir skrudd ned til..... og det er ca 23 mm med gjenger og "jordingstapp" som blir skrudd ned i toppen, så jeg tror det kan kalles "fysisk umulig" Cosworth!
Guest Hooligan Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 mine var også nedsotet og banka helt inn, og eg fjerna toppen og det ene sylinderen var full i hakk. og var bare å kaste... er ikke helt sikker på den du olek
OleK Posted October 1, 2005 Author Posted October 1, 2005 ok, har testet litt i dag... satte i ngk bcr8es som jeg hadde fra rst'en, og satt på 2 stk ekstra "plugg-skiver" på hver plugg, satte ned bensintrykket tilo ca 3.1 uten vakum...har kjørt en del i dag uten et fuskeslag, men dog bare på 0.5 bar ladetrykk, og vått føre pluggene var litt mindre sotet enn før, men fortsatt for svarte syns jeg... skal prøve på 1 bar i morgen, og se hvordan den oppfører seg da... kan det være noe feil på tenninga? at den tenner før stempelet er på topp, og lager krøll? Cosworth!
OleK Posted October 2, 2005 Author Posted October 2, 2005 da har jeg vært ute å fått kjørt litt i dag, kjørt en del på 0.5 bar uten problemer, kan virke som om den nøler/småfusker litt innimellom ved overgangen fra lett motorbrems til litt gass... bensintrykk på ca 3.1-3.2 bar uten vakum... satte opp trykket til ca 1 bar, og tok noen greie drag med det, gikk forsåvidt greit, men begynte å fuske litt etter 7-8 greie drag...men gikk fortsatt "greit"... kom hjem i garasjen, skrudde ut alle pluggene, og det var da tegn på at den hadde gått magert, og plugg nr 4 så slik ut: det er altså tydelig at noe har vært å dunket til pluggen, ser et merke i den, i tillegg så er jordingstappen slått litt sideveis og inn... ventil mon tro??? Cosworth!
OleK Posted November 14, 2005 Author Posted November 14, 2005 jeg fant jeg fant ikke de beste bildene, men dere skjønner tegninga sylinder nr 4, som jeg har hatt mest problemer på... resten av stemplene var heller ikke pene, men "OK" med tvil, hehe i tillegg så var det skjørtebank ut av ville hel****, altså her var det snakk om å flytte stempelet i overkant av 1mm i sylinderveggen, og en tydelig klakk-klakk-lyd når jeg dytta stempelet frem og tilbake.... hvordan den lille har kommet inn dit, eller om det er en del av stempelet er uvist, bra er det ikke uansett,hehe Cosworth!
Robox Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 haha... funny... så ikke mye bra ut nedi der nei...
Guest xsiv Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 samme opplegget som var på min det når jeg kjøpte den, fant 2 slike små biter, og etter litt dektektiv arbeid så fant jeg ut att bitene kom fra stempelet. Så sa jeg masse stygge ord Gratulerer med cossie foresten!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now