Jump to content

Recommended Posts

Posted

har noen sett noe slikt før?

DSC02794.jpg

 

har jo kjøpt meg ny bil nå ( 88 2wd sedan), og har følgende problem: som dere ser på bildet så blir jordingstappen "slått" inn mot elektroden, men det er ikke noe tegn til skade på pluggen, og det kan skje på vilkårlige sylindre....har sjedd 3 ganger på syl nr 4 og en gang på syl nr 3...

 

dette kan skje både med 0.5 bar ladetrykk og 1.1 bar ladetrykk, men det skjer nesten med en gang på 1.1 bar

 

det jeg kan huske av oppsett er: grå dyser, mountune "400 chip", ebb-porta 4x4-topp, 205 blokk med 92 borring, 7.2:1 kompresjon, pace rs500 cooler, 3" månegås, t34 KRB steg4 turbo....kjører nå med ca 3.3-3.4 bar uten vakum på bensintrykket.....har litt dårlig oljetrykk (ca 1.2-1.3 bar på tomgang, varm motor) og en ulyd et sted i motoren

 

pluggen er av type Motorcraft Platinum AGPS 092P og jeg har satt pluggåpningen til 0.6 mm...

 

skal jo bygge opp ny motor nå i vinter, så jeg bryr meg ikke noe spesielt om det, men det er bare så utrolig snodig, så skulle likt å fått en forklaring på det, hehe

Cosworth!

Posted

Har aldri sett noe sånn, men det må jo være noe som kommer borti pluggen!

Enten så er det stempelet som slår borti eller så er det noe som ligger inne i forbrenningskammeret ditt??!!

Posted

liggern ingenting oppe i der, da skulle det ha bråket mye mye mer og ventilene skulle vært salat.....

 

og med 7.2:1 i komp så skulle man vel nesten fått plass til en plugg inne i sylinderen nå stempelet er på ØD, hehe.....

 

ikke noe synlig skade på pluggen heller

Cosworth!

Guest EscortGhia
Posted

Tipper dette skyldes litt mager blanding = overopphetet tennplugg = sammensmelting.

 

Spesielt i.o.m. at dette skjer på vilkårlige sylindre..

Guest Hooligan
Posted

det skjedde på min, forrige eier hadde slipt toppen og tennpluggen var for lang merklig nok og tok borti. går ann å kjøpe kortere. men rett meg hvis eg tar feil...

Posted

hva med å prøve å tørne motoren til ØD og måle ned i plugg hullet med skyvelære og se avstanden? så har man i allefall fått avkreftet det!

-Taunus 75mod 2.8 2d sedan

-Taunus 73mod 1.6 Stasjonsvogn

Posted

har vært ute å målt litt nå...

 

når stemplene står i ØD er det ca 42 mm fra stempelene til "anleggsflaten" som pluggen blir skrudd ned til.....

 

og det er ca 23 mm med gjenger og "jordingstapp" som blir skrudd ned i toppen, så jeg tror det kan kalles "fysisk umulig" :(

Cosworth!

Guest Hooligan
Posted

mine var også nedsotet og banka helt inn, og eg fjerna toppen og det ene sylinderen var full i hakk. og var bare å kaste... er ikke helt sikker på den du olek

Posted

ok, har testet litt i dag...

 

satte i ngk bcr8es som jeg hadde fra rst'en, og satt på 2 stk ekstra "plugg-skiver" på hver plugg, satte ned bensintrykket tilo ca 3.1 uten vakum...har kjørt en del i dag uten et fuskeslag, men dog bare på 0.5 bar ladetrykk, og vått føre :(

 

pluggene var litt mindre sotet enn før, men fortsatt for svarte syns jeg...

 

skal prøve på 1 bar i morgen, og se hvordan den oppfører seg da...

 

kan det være noe feil på tenninga? at den tenner før stempelet er på topp, og lager krøll?

Cosworth!

Posted

da har jeg vært ute å fått kjørt litt i dag, kjørt en del på 0.5 bar uten problemer, kan virke som om den nøler/småfusker litt innimellom ved overgangen fra lett motorbrems til litt gass...

 

bensintrykk på ca 3.1-3.2 bar uten vakum...

 

satte opp trykket til ca 1 bar, og tok noen greie drag med det, gikk forsåvidt greit, men begynte å fuske litt etter 7-8 greie drag...men gikk fortsatt "greit"...

 

kom hjem i garasjen, skrudde ut alle pluggene, og det var da tegn på at den hadde gått magert, og plugg nr 4 så slik ut:

 

DSC02806.jpg

 

det er altså tydelig at noe har vært å dunket til pluggen, ser et merke i den, i tillegg så er jordingstappen slått litt sideveis og inn...

 

ventil mon tro???

Cosworth!

  • 1 month later...
Posted

DSC02852.jpg

DSC02854.jpg

DSC02858.jpg

 

jeg fant jeg fant :)

 

ikke de beste bildene, men dere skjønner tegninga :)

 

sylinder nr 4, som jeg har hatt mest problemer på...

 

resten av stemplene var heller ikke pene, men "OK" med tvil, hehe :D

 

i tillegg så var det skjørtebank ut av ville hel****, altså her var det snakk om å flytte stempelet i overkant av 1mm i sylinderveggen, og en tydelig klakk-klakk-lyd når jeg dytta stempelet frem og tilbake....

 

hvordan den lille har kommet inn dit, eller om det er en del av stempelet er uvist, bra er det ikke uansett,hehe :)

Cosworth!

Posted

samme opplegget som var på min det når jeg kjøpte den, fant 2 slike små biter, og etter litt dektektiv arbeid så fant jeg ut att bitene kom fra stempelet.

 

Så sa jeg masse stygge ord :P

 

 

Gratulerer med cossie foresten!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...