Jump to content

Restaurering av felger


Recommended Posts

Har noen 7x15" felger som jeg har lyst å friske opp litt.

Tenkte å glassblåse dem, og lakkere dem hvite. (Compomotive want-to-be:P)

 

Så er spørsmålet, vil jeg spare mye penger på å gjøre alt selv, eller burde jeg bare levere dem inn en plass for å få det gjort?

Har tilgang til å få dem glassblåst selv, så det kommer jeg nok til å gjøre selv uansett.

Spørsmålet blir vel egentlig hvor mye cirka det vil koste meg å levere dem inn, i forhold til å kjøpe lakk og gjøre det selv..

 

Hvilke type grunning, lakk og eventuelt klarlakk burde jeg bruke?

Link to comment
Share on other sites

Pulverlakking er vel det beste. Det har eg gjort på mine, og det vart ganske bra. Som andre har sagt kan vel vanlig lakk lettere oppskrapt og lignende.

Med mindre du kjenner noen som kan gjøre det billig så er vel det best å levere de inn. Veit ikkje kor mykje det koster, men regn med noen par tusen tipper eg.

invert-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Vet at det ikke alltid er like billig.. Men et par nye felger gjør seg vel det også da?

Brukbare høstpriser på sommerfelger og dekk mange plasser nå..

 

Ser at felgene i utgangspunktet er blanke.. .

 

Jeg tok for noen år siden en jobb på noen AMG felger jeg hadde. vanlige 15" til en 280 SE.

De var i sølv, med ganske mye fastbrent bremsestøv, og mye småskrap..

 

Jeg sto noen kvelder... (ca 30-40 kvelder) og vannslipte dem.. først med 280, 400, deretter 800 og til slutt 1500..

Gikk deretter på med saktegående vinkelsliper, polerskive og høyglansvoks..

Den får du kjøpt på diverse jernvarehandler og båtutstyrsforretinger, kommer i fast form, en klump med steinhard brun voks.

 

Gnir det på polerskiva og begynner på felgene.. HØYGLANSPOLERT ... B) JA Deilig... tar ikke mer enn 10-15 minutter pr felg heller.

 

(AMG felger er jo litt annerledes, vedlig flate som du sikkert vet.. )

 

MOTIP felglakk er ikke gal til felger, MYYYE billigere enn pulverlakk. Men uansett hva slags lakk du velger som ikke er pulverlakk. BRUK klarlakk.

Eneste behandlingen som var nødvendig etter det var å høytrykksvaske dem, vaske dem forsiktig med svamp. og tørke dem.. Brukte bare vanlig bilpolering på dem (AUTOGLYM)

Klarlakk vil IKKE henge på SÅ blanke felger.. (Ja, jeg prøvde)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

Setter pris på god respons!

 

Jeg får undersøke litt rundt å høre hva de forskjellige lakkeringsshappene rundt her i omegn skal ha for det.

Blir det for dyrt tror jeg bare at jeg dropper det. Pengene mine går med til å få bilen eu-godkjent for øyeblikket! hehe

 

Så på WheelerDealers på Discovery for noen uker tilbake at mekanikeren der polerte noen felger.. Ble meget bra! Men som nevnt så vil jeg helst ha dem hvite :D

Link to comment
Share on other sites

Guest cosworth 90

Det som jeg har tenkt å gjøre med mine felger er følgende:

 

-Først glassblåse

-Sprøyte et tynt lag med Glasurit sin EP-grunning på hele felgen....dette er en syregrunning som kan brukes på stål og aluminium.Har en gul-aktig farge.

-La dette tørke over natta.Helst i rom tempratur.

-Så pusses felgene lett over med et 500papir.Lakken kan sprøytes oppå denne grunninga uten problem.

-Vask GODT med silikonfjerner før lakkering.Helst flere ganger, og med ny fille hver gang.Ligger alltid igjenn masse rester med fett som blir brukt når det blir satt på dekk å sånn....

-Sprøyt så et tynt lag med lakk på.Vent ca 10-15min før du tar det sisste strøket.Tempen i rommet bør vere ca 20grader for å få best resultat.

 

Vet veldi godt ossen dette funker.Jobber som lakkerer ser du.

 

Viss du tar deg en tur til et lakkerverksted,så spør om de kan bestille lastebil-lakk for deg.

Den er mere slitesterk en vanlig bil-lakk.Tåler selfølgeli ikke like mye "juling" som pulver-lakken,men det er et billigere alternativ.Viss man ønsker å ha klarlakk på felgene,kan du kjøpe NANO-klarlakk.Det er en klarlakk som kom på markedet for ca 1 år siden.Den er enormt slitesterk,og er vanskeli å stripe opp.

Blir som regel bare brukt på Mercedeser i 600.000kr klassen og oppover B) Bare synd at den er så frykteli dyr.....

 

Får håpe dette hjalp deg litt på vei da ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...