Jump to content

Hva er bra blandt luftfiltre?


Recommended Posts

Guest ruslebiffen
Posted

Tenkte å koste på et luftfilter på escorten men er ikke sikker på hvem jeg skal velge. er jo så mange å velge imellom og ville bare høre om det var noen som hadde noen anbefalninger!!!

Guest Scorpioen84
Posted

Det originale er vel best for motoren......

 

Jeg har Konet K&N, fornøyd med det, har vasket å reoljet det noen ganger nå, å det er solid...

 

Ligger diverse tester på nett som viser at et skittent K&N filtrerer bedre en et nytt originalfilter, og har høyere luftgjennomstrømning...

 

Ellers er jo Greefilter en konkurent til K&N, men har sett et Green som falt sammen i hendene på eieren når han skulle vaske det...

 

(dette er bare EN gang, ikke sikkert det er majoriteten.)

Guest EscortGhia
Posted

Det originale er nok ikke best for motoren, fordi det originale er restriktivt så det holder. Restriktivt blir det fordi bilfabrikantene ønsker å lage ting enkelt (lett å bytte filter) så billig som mulig, og så støysvakt som mulig (innelukket filter med resonatorboks)

 

Her er hva jeg gjorde: http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...&hl=powerstack#

 

Kostet langt mindre enn K&N... :)

Posted

åssen escort er det?

 

anbefaller på det sterkeste et innsats-filter, hvis du ikke har PLENTY med tilgang på kaldluft!!

Cosworth!

Guest ruslebiffen
Posted

er en 1,6. har stor grill i frontfangeren som gir endel kaldt inn på radiator men spørs vel om det er nok. trodde liksom k&n var litt som med bukser at du betaler mer for navnet enn for filteret. koster jo fort en 1000lapp for k&n filter mens du kan gå på thorshov og kjøpe et til 400. men er k&n såpass mye bedre enn de andre på markedet?

Posted

kn er kvalitet...er nok litt her og, at du får det du betaler for..

betalte en 7 - 800,- for mitt kn filter..

Vurderer å selge det å putteinn ett kn innsatsfilter i stedet, viss jeg ikke finner en løsning på kaldluftsproblematikken.

Guest EscortGhia
Posted

Skrev i en annen tråd ang. luftfilter at jeg ser på muligheten for å fjerne spylervæsketanken og bytte den ut med en mindre uoriginal en.. evt. omplassere den. Da er det tilgang til frisk luft i store mengder :) Ellers er det en åpning foran støtdempertårnet (iallefall på min Escort), som også sørger for kald luft. Kommer definitivt ikke til å gå tilbake til innsatsfilter.

Guest ruslebiffen
Posted

åssen er lyd effekten på disse k&n filterne? blir det no bra drag-sug eller?

Guest Scorpioen84
Posted (edited)

Dere må jo kjøpe gedigene kn filter.? Betalte 600kr for mitt, syntes det var stort jeg, var dobbelt så stort som det 57i settet en kamerat kjøpte....

 

Min fikk stor forsjell på lyden med konet kn. Waff, brooOOOMMM... :D Ikke merkbart i krefter da, selv om de føles slik med lyden... ;)

Des større filter dess mere lyd.? han som kjøpte settet fikk ikke det Waffèt når han bottnet gassen, bare litt mere motorlyd...

 

Men som sagt, skal du ha åpent kon.filter så må du ha kald luft, får dårligere effekt om filtret får styggvarm luft fra blokka eller manifold`n...

 

Jeg tengte en videreutvikling av det jalla 57i settet....

kon_kald.jpg

(forklaring) man trer et rør over filteret å bukter det ut til friskluft i fronten........

Noen som er enige i at det kan funke bra.?

Bare at man skjuler filtert, å da mener sikkert mange at det blir like dumt som et innsattsfilter....?

 

Edit: 100 leifer på besøk....

Edited by Scorpioen84
Guest ruslebiffen
Posted

skjønner tegninga di og hva du mener. høres ikke dumt ut. så blir det det å finne noen vei å få lagt på plass et rør som kan føre direkte kald luft til filteret da. er jo trangt nok fra før oppi motor-rommet! :D

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...