Jump to content

Recommended Posts

Guest rs-auto
Posted

har hatt på grunning på den bilen jeg skal lakkere nå.ble greit det,men har ett spm.

før jeg hadde på grunning så brukte jeg tynner for å rense og fjern smuss fra overflaten der jeg skal lakkere.

men så må man jo også gjøre det samme etter at man har pusset på grunningen,og før man har på lakk. men tynneren ble nok for sterk.vasket av grunningen igjen.delvis værtfall.

hva bruker dere når dere gjør dette?

må vel ha noe som ikke inneholder fett?

takker

;)

Posted

det du skal bruke på løsemiddelbasert lakk og grunning, er å bruke sprit wipe (sillikonvask) å vaske med..

på vannbaserte produkter må du bruke noe annet.. glasurit har noe som heter 700-1

tynner er til å tynne ut, ikke til vask ;) kun til vask av sprøyte osv

Guest rs-auto
Posted

oki..

bruke den sprit wipe (sillikonvask) saken jeg da?

hvor selges det?

takker

Posted
det du skal bruke på løsemiddelbasert lakk og grunning, er å bruke sprit wipe (sillikonvask) å vaske med..

på vannbaserte produkter må du bruke noe annet.. glasurit har noe som heter 700-1

tynner er til å tynne ut, ikke til vask ;) kun til vask av sprøyte osv

riktig dette. men du skal bruke vannbasert silikonfjerner på vannbaserte produkter,denne kan også brukes på løsemiddelbaserte produkter.men fjerner ikke løsemidler. feks asfalt flekker eller klin av feks body sc huts.....

Guest rs-auto
Posted

takker.hvor selges dette? må man på lakkverksted for eksempel? eller vanlige bilrekv. butikker?

Posted

Til vanlig må man på lakkverksted for å kjøpe silikonfjerner.

Forøvrig tar TOP GUN på bilforumet.net 50kr/liter for silikonfjerner.

Guest rs-auto
Posted

fikk kjøpt silikonfjerner.

fikk av møkk og smuss med den.

har også fått lakkert.ble greit nok det,med tanke på at det er første gang jeg lakkerer med sprøyte.

hadde på ett lag. men det begynte jo selvsagt å sige litt..hehe..

må ha på ett tynt lag til,men jeg må vel få pusset ned de sigene først.

hvordan gjør dere det? bruker dere bare 800 papir på sigene og så lakkerer over igjen?

når jeg da skal ha på det siste strøket må jeg da matte fint ned hele bilen igjen? for da er jo lakken blitt tørr. 800 papir da også eller?har brukt bengalakk.

syntes også at overflaten på hele bilen ble også ganske "rufsete" men det tror jeg at kan rubbes/poleres ned.. hva tror dere om det?

takker stort for hjelpen folkens :)

Guest Taunus Basic
Posted

Hvilken farge har du lakkert med ?

Har litt å si for hvor nøye du må fjerne sig..

Følgende kan være greit å ha..:

Skalpell. For å kutte vekk overflødig lakk.. Lakken MÅ være helt tørr før du begynner med det.

Pussepapir, 800-1000-1200-1500-2000-2500 Alt avhengig av hvor pent resultatet skal bli.

Proffgutta bruker å vannslipe med 1500-2000 mellom strøkene hvis de skal få frem en dyp klar farge.

Bruk MASSE VANN når du vannsliper, rennende vann er det beste.

Trenger ikke å være en hel bekk, men litt nytt vann hele tiden..

Til og begynne med kan du evt kutte vekk overflødig lakk med skalpellen.. PASS på kuttedybden.

Forsett med rette bevegelser med slipepapir, til du får ned høyden på siget..

Deretter byttetr du til finere papir hele tiden ettersom hvor mye nærmere FLAT overflate du kommer.

2000 papir tilsvarer omtrent poleringsmiddel... Bare at det ikke finnes voks i slipepapir ;)

Hvis du skal lakke hele bilen på nytt, så kan du jo godt pusse over det hele med 800/1000 papir, da blir det heft mellom lagene og dybde i lakken. Du fjerner støvkorn i lakken og jevner ruhet..

Rruhet kommer som oftest av for lite lakk, dvs lufttrykket tynner ut lakken til støv.. Viktig å holde sprøytepistolen i samme vinkel over det området du sprøyter..

Kan lønne seg å blande 0,5 liter o m gangen.. Masker bilen fra dørsprekken ved førerdører, deretter over toppen eller bunnen av frontruta- det som passer best med karosseriskjøter.. Lakèr panseret over det hele, fortsett deretter nedover skjermene..

Det er også mulig å legge maskering over motorrommet og åpne panseret når du skal lakkere skjermene, da slipper du støv innover panseret.. Men husk også at ganske mye støv bare rubbes vekk etter lakkering.

Guest rs-auto
Posted

takker for så bra svar..

jeg har lakkert med eggehvit.. det skulle vel holde å vannslipe med 800papir både på sig og resten av bilen.

er det jeg har gjort før jeg lakkerte. er ikke så nøye med finish. er bare en offroad bil.. kan jo gå over med 1200 papri på de stedene som er mest synlige kansje.. har att av alt av dører og panser på den.bare rent karosseri..