Guest spartababe Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Har et problem når det gjelder girkassa på min Sierra Sedan 91mod (altså doch motor med mt75 kasse).Saken er altså at bilen min er ombygd fra automat til manuel.(Ikke jeg som har gjort det,kjøpte den sånn). Her står girstanga i 1. gir,og den står nærmest rett opp, det skal den jo ikke gjøre.Her skulle vel fri vært? På dette bildet er girstanga i fri,dette ligner vel mer 2.gir. Her er girstanga i 2.gir, legg merke til hvor langt ned og bakover stanga ligger. Når bilen står i ro eller kjøres veldig pent er går den greit i gir. Men når man kjører er den nesten umulig å få den i 2. og 4.gir. Da stanga nesten butter mot ramma (eller konsollen der el-vinduenes knapper sitter).Det går med makt men da smeller det GODT i kassa,den må presses i gir lissom. På dette bildet er staget som går fra girspaken til og inn til girkassa. Er det noen justeringsmuligheter på dette staget. Hadde dette staget vært lenger ville vel girspaken kommet mere "rett opp"? Her er det et bilde der "overføringstaget" fra spaken til kassa, tenkte kanskje det gikk å justere lengden på det her, noen som vet? BTW jeg har bytta den store foringa under girkassa,den som sitter på traversen/eller den lille brua under der. Uten at det hjalp noe. Eller er det noen som har bygd om fra automat til manuell, er det noen spes man må gjøre eller noe?Så er det noen som har noen lure forslag så spytt ut, lappen nærmer seg og jeg har ingen bil.
møffe Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 du kan kun justere det med en vinkelsliber og en svejser. men skift skiftekulissen længere fremme på skifte armen. altså den arm der går vandret. og er den stadig ikke som du vil have det så skal du skære den vandrette arm over og forlænge den til gearstangen er hvor du vil have den.
Guest spartababe Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Skiftekulissen hva er det? Er den på bildet littsom..
møffe Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 nej den kan du ikke se på billedet. du skal kun skifte den hvis du syntes der er for meget "slup" i gearstangen når den er i gear. altså sæt den i gear, kan du stadig bevæge den meget fra side til side, som var den i frigear så er det en god ied. men du skal have gearkassen ned for at skifte den. det er en gummiklods der sidder længere fremme på gearforbindelsen.
møffe Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 hov jo. det er en på det nederste billede du har sat en ring om!!! det er skiftekulissen.
Guest spartababe Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Hmm, åkey.. noen flere som har noen innspill? Morten Lerdahl kommer å ser på den denne uka
to far gone Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Hmm, åkey.. noen flere som har noen innspill? Morten Lerdahl kommer å ser på den denne uka hei sann kan være den foringa til traversen som holder girkassa oppe som er dårlig/ødlagt .da vil girkassa synke unormalt langt ned ,dermed ikke plass til 2/4 gir kansje en mulighet HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
xXx Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 sliter med det samme selv eg men kassa mi er gått 300000 og da så den synger nok på siste værset. Men det skal liksom ikkje være så store endringene på og bygge om fra automat til manuel.l bortsett fra og bytte kasse mellomaksling svinghjul og noe mer men det kommer eg ikkje på i farten ....men uansett gjør som møffe sier forleng det staget som går vann rett så flytter du gir stanga frem over funker fint gjort det selv og det var heller ingen stor oprasjon ...gjort på ein time eller to med rett verktøy RS Cosworth 1990 Mvh Raymond
Guest spartababe Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 hei sann kan være den foringa til traversen som holder girkassa oppe som er dårlig/ødlagt .da vil girkassa synke unormalt langt ned ,dermed ikke plass til 2/4 gir kansje en mulighet Den har jeg bytta, det skrev jeg vel også i lenger opp her men..
to far gone Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Den har jeg bytta, det skrev jeg vel også i lenger opp her men.. jepp så det nå da var det ikke det ... har akkurat det samme på en stv vogn jeg kjøpte just men har ikke fått sett noe på det ennå .. var bare en vrakpant bil HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
cossie_storm Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 vent på mr morten du. han fikser det Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jajaSierra med scorpio cosworth motor 90 mod
Guest spartababe Posted December 5, 2005 Posted December 5, 2005 vent på mr morten du. han fikser det Jepp, håper det
Guest Pjuker`n Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 Min doch har jeg bygd om fra automat til manuell selv..Jeg har en annen type midtkonsoll enn det du har, girstanga butter i konsollet når den står i 2. og 4. Gikk greit i begynnelsen, men nå får jeg den nesten ikke i 2. gir, da den bare hopper ut når jeg slepper clutchen. Tokk vekk den firkanta ramma, og nå er det fint. Men selve festet til girstangen din ser ikke lik ut som på min. du har en vanlig gjennomgående bolt, jeg hadde masse gummidritt rundt der.. (ikke at det har noe med saken å gjøre da...)
cossie_storm Posted December 19, 2005 Posted December 19, 2005 hatt besøk av morten enda?, eller for opptatt...? Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jajaSierra med scorpio cosworth motor 90 mod
Recommended Posts