Jump to content

Luftmengdemåler


Guest ja9^

Recommended Posts

Hei

 

Lurer på om luftmengdemåleren min er dårlig..

Har problemer med mindre effekt all over og av og til går motoren veldig ujevnt, akkurat som den hopper.. det varierer veldig.. kan kjøre lenge uten noe problem og så plutselig monger den helt.. det skjer på absolutt alle turtall.. også når den står stille.

 

Det jeg lurte litt på var om luftmengdemåleren kan forårsake noe slikt?

Eller kan det kansje være noe tenningsproblem?

 

Jeg har plugga ut luftmengdemåleren å prøvekjørt litt å det ble ikke noe bedre.. da føler jo jeg at det ikke kan være den.. men vet ikke helt hvor ellers jeg skal lete nå. Når jeg har kjørt en tur å lar bilen stå o svive mensj eg plugger ut luftmengdemåleren så hører jeg forskjell på turtallet osv, så ehh..

 

Har tatt diagnosetest selv og fant bare en feil med en servobryter men det fiksa jeg selv ( var noen ledninger som var slitt av)

Ellers fant jeg feilkode 327 men ifølge helten madmole så er dette normalt. (327= feil på solenoidventil, denne har ford ALDRI byttet på noen bil i løpet av mondeo's levetid så jeg tror på madmole:) )

 

Hadde satt veldig pris på noen god forslag her :)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være LMM ja. Eg bytta LMM på min, før eg bytta den, så drog den ujevn, nesten som om man hadde "turbo" når LMM fant ut at den skulle fungere under pådrag, viss du skjønner, altså den gikk dårligere enn den skulle til vanlig, når LMM fuska. Hos meg gikk den fint på tomgang og alt slikt, men var litt vanskelig å løyse i kryss o.l.

 

At det ikke blei noe bedre å køre utan LMM, er greit nok, siden ECU då ikkje mottar signal frå LMM, og motoren då ikkje vil gå optimalt, er nok derfor du og merkar endring i turtallet på tomgang, nå du drar ut pluggen til LMM

 

Håper det var til litt hjelp.:)

Link to comment
Share on other sites

takk for svar gt rider, men.. når lmm er dratt ut så nykker den og hopper som den gjør når den er plugga i.. det er det jeg ikke helt forstår, hadde vært greit om den bare gikk revva osv, men den fjusker når den er kobla ut og. burde vel bare gått i "nødmodus" å gått relativt dårlig..

 

Hva mener du om det? :)

Link to comment
Share on other sites

kjørte nye test nå og får ikke noe feil på LMM, prøvte å plugge den ut å kjøre test og da kom det feil på den med en gang.

 

Men det trenger vel ikke å bety noe annet at den kan være dårlig å fungerer bare når den selv vil?..

 

Men sånn ellers på testen får jeg 3 feilkoder (disse går igjen 2 ganger i løpet av testen)

Dette er : 327, 538 og 521

 

Som sagt over er 327 ikke noe å bry seg om, men lurer litt på de 2 andre.. 538 er ifølge haynes "funksjonsfeil" og 521 = Servobrytnings tryckbrytare aktiverast inte ved testet..

 

Er det noen som kan hjelpe litt ? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har du et test instrument til å finne disse feilkodene eller? Kunne trengt og sjekka opp litt i bilen min også. Har noen småproblemmer innimellom...nykker litt, av og til så går den ujenvt på tomgang og en skjelden gang iblandt stopper den.

 

I sommer var problemmene ille. Bilen stoppa opp hvis den sto på tomgang i mer enn 1,5 min. Da trakk jeg ut LMM og bilen funka helt fint. Nå kjører jeg med LMM innkoblet og nå har jeg nesten ingen problemmer. Jeg tror min LMM er slitt og treig med å måle luftmengden. Etter at jeg monterte KN filter ble det bare tull. Det har nok noe med at den suger varm luft fra motorrommet. Når jeg kjører og stopper oppstår det veldig store temperatur forandringer. Nå som det er kaldt ute så er det noenlunde samme temp hele tiden i motorrommet. Må plassere kn filteret i fronten eller no.

 

Dette hjalp sikkert ikke deg så mye, men det er det jeg har av erfaringer... :) Har lest endel steder at hvis LMM er gammel (100.000km++) så hjelper det veldig å bytte den. Bilen skal vist gå betrakelig bedre. Jeg skal bytte min snart :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...