Jump to content

Dreie ned org. stempler?


sharpie

Recommended Posts

Driver og overhaler motoren nå, og den hadde de "standard" ventilhakka på stempla.

Dette så ut til å vere gamle hakk, men vurderer likevel å dreie litt av stempla når jeg først har de ute.

 

Skal kjøre med grønndyseoppsett.

* Er det noen hensikt å dreie av dem?

* Hvor mye bør dreies av?

 

Sikkert noen av dere som har litt erfaring med dette...

Link to comment
Share on other sites

Driver og overhaler motoren nå, og den hadde de "standard" ventilhakka på stempla.

Dette så ut til å vere gamle hakk, men vurderer likevel å dreie litt av stempla når jeg først har de ute.

 

Skal kjøre med grønndyseoppsett.

* Er det noen hensikt å dreie av dem?

* Hvor mye bør dreies av?

 

Sikkert noen av dere som har litt erfaring med dette...

 

trur jeg faktisk bare hadde brukt dremelen jeg viss du ikke skal ha noen spes kammer da..

mener at det ikke er noe vits å kaste vekk penger på det....

gjorde det på min egen

Link to comment
Share on other sites

kaste bort penger på det??? snakk om noen hundre lapper! og hvis han først driver med motoren sin så klart!! drei i vei, ville jeg gjort..!!!

 

Hvorfor ikke dreie egentlig?Er jo en grunn for at de hakkene er der..den kompen du mister der er ikke akk så mye og prate om. Bare bra og kan han skru opp trykket litt mer;)

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat dreid ned stemplene selv jeg. Vil anbefale å gjøre det nå som du har motoren i

deler i tilfelle du skulle ønske å trimme mere senere. Kirkebakken i oslo har peiling på dette,

jeg hadde tenkt å dreie ned 2mm men dette var alt for mye ifølge kirkebakken.

Hvor mye du vil dreie isåfall skal ikke jeg si, men kirkebakken sa at han aldri dreide ned

mer enn 1mm hvis det ikke var spesielt ønske om d da. Lavere komp du får jo værre var

det vist å kjøre med mente han da.

Jeg ville ikke dreid mer enn 1 mm isåfall da.

Link to comment
Share on other sites

Guest ST200evil

drei dem 2mm i kantene (ikke i utskålingen) så får du 7,2:1 ca i komp forhold.. dette funker bra med grønndyse oppsett,..

Link to comment
Share on other sites

dette er et 4 wd stempel i min gammle motor. ventillommer. og dreid 1 mm på kanten..

I min motor ble dette målt.( med måle pippett) og regnet ut til 7,5 i komp..

Så 2 mm på kanten tror jeg ikke utgjør sååå mye. tipper rundt 7,8 ca, avhengig av motor til motor , så klart(om topper planet antall ganger som den sikkert er. og blokk planet.)

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

dette er et 4 wd stempel i min gammle motor. ventillommer. og dreid 1 mm på kanten..

I min motor ble dette målt.( med måle pippett) og regnet ut til 7,5 i komp..

Så 2 mm på kanten tror jeg ikke utgjør sååå mye. tipper rundt 7,8 ca, avhengig av motor til motor , så klart(om topper planet antall ganger som den sikkert er. og blokk planet.)

hallo vist dere dreie ned 3mm på kantene på stempelet på ein orginal 4wd motor so kjeme du du i 7,76/1i komp med gruppe A topp pakning...

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort

Vil ikke anbefale å dreie ned stemplene hvis du ikke må! Greit nok at du kan kjøre høyere trykk, men det må du også for å få samme effekten !! Så vinninga går opp i spinninga!. Det blir også merkbart dårligere respons på lave turtall allererede ved 7,5:1 (har prøvd det selv). Antar også at chippen din er laget for 8:1 i komp! Senker du kompen bør du få laget ny chip også. Kjør med org komp så fremt du ikke skal over 400hk!?

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
Det med at "vinninga går opp i spinninga" effektmessig som blir nevnt her er jo forsåvidt greit.

 

Tenkte vel mest på hakka, og for å unngå slike i framtida.

Skal ikke over 400 nei.

 

For å få sånne hakk er enten reg reima satt feil eller register havari. Det skjer hvis man monterer reima etter 16 grader FØD merket på reimskiva på veiva (har gjort den feilen selv). Reima skal monteres etter ØD.

 

JE piston kan lage stempel som gir 8:1 i komp m/utfresinger til ventilene !?

Link to comment
Share on other sites

For å få sånne hakk er enten reg reima satt feil eller register havari. Det skjer hvis man monterer reima etter 16 grader FØD merket på reimskiva på veiva (har gjort den feilen selv). Reima skal monteres etter ØD.

 

JE piston kan lage stempel som gir 8:1 i komp m/utfresinger til ventilene !?

Merker etter ventiler er "standard" på cosworth,har enda ikke sett en motor med org stempel,

der ikke ventilene har hilst på stemplene.

Link to comment
Share on other sites

viss du bare skal ordne det slik at ikke ventilene har klaring ville jeg bare ha brukt dremmelen. men viss du har planer om å ha ein bd 14 kam etter hvert ville jeg ha dreid ned stemplene 1.5 mm og i tilleg ha frest ut lommer til ventilene... har snakka med jenspeed og cosworth.no om dette i dag faktisk. skal gjøre det på min.

Link to comment
Share on other sites

viss du bare skal ordne det slik at ikke ventilene har klaring ville jeg bare ha brukt dremmelen. men viss du har planer om å ha ein bd 14 kam etter hvert ville jeg ha dreid ned stemplene 1.5 mm og i tilleg ha frest ut lommer til ventilene... har snakka med jenspeed og cosworth.no om dette i dag faktisk. skal gjøre det på min.

 

 

dremmel??hehe. får håpe du ikke gjør dette med stempler montert i motor!!!!!

Dremmel på stempler virker grusmekk for meg men.. pass i vertfall på og ta like mye på vært stempel..

Komfort: er ingen her som snakker om 7,5 i komp heller da.. les hva Husnes skrev..

Og merker i stempler er "standar" som sagt tidligere her av mange.....

Sharpie.. drei av stempler etter hvor dype hakk du har f.eks og plus på litt til. da skal du være innen mål.

 

Dreide 2 mm på kanten i min 4 wd motor med grønndyse oppsett og t34++++. Ikke merkbart. at jeg hadde dreid stempler. bilen var veldig kjørbar.!

Sharpie.. er du i tvil på alt som blir sagt her ta en tlf til jens og hør hva han har og si... Lykke til med din motor

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Merker etter ventiler er "standard" på cosworth,har enda ikke sett en motor med org stempel,

der ikke ventilene har hilst på stemplene.

 

 

Eg har... :P

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er mange som faktisk har dreid ned med godt resultat, og da prøver jeg det :)

 

Dremel på stempla høres for meg litt tvilsomt ut, koster ikke så mange kronene å få gjort det skikkelig når alt først er ute.

 

Er det forresten noe forskjell på tykkelsen på Grp A. pakning og original pakning?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...