Guest Mr.Escort Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 har noen merkelige feil på bilen min som jeg lurer på hva kan være.varmeapparatet fungerer ikke lenger(HAR SJEKKA SIKRINGEN) har prøvd å bytte både vifte og bryter og ingenting hjalp.men det merkelige er at når varmeapparatet kutta ut så sluttet viskerne og fungere og. noen som kan si meg noe av grunnen? rele og sikring og slikt er i orden.vifta er i orden siden den funker om jeg tyvkobler den og pussermotoren virker den og. den virka "et visk" i dag men så kutta den ut igjen...ellers er alt ledningsrot ordnet opp men finner ikke ut av dette lille problemet.Hjlp meg noen...det er kaldt når jeg kjører til jobb om morran
Guest sierrano Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 er ikke felles jordings punkt på begge motorene egentlig? det gjør på min 87 sierra, den er rett over servo pumpa til bremsene, se om de er inntakte eventuelt smør de. Ellers kan du se det for deg hver av motorne som lamper der strøm kretsen må være lukket for å lyse=vifta går. Ved posisjon 3 så får motoren full spenning, dvs +12volt og konstant jord på den ene kontakten, ved lavere hastigheter så kobles det et motstand i serie med motoren -såkalt spenning deler- Du trenger eventuelt enten prøve lampe og helst et multimeter, den setter du på Voltage måling -DC- ;-) og så skal du måle som sagt 12volt i kontakten til motoren i samtlige hastigheter, så lenge motoren ikke er tilkoblet, og når du slår av med brytteren så skal det være 0volt. De nevnte motstandene kan eventulet være defekte og som regel betyr det brudd i de. som sagt jeg mistenker mest jordingen da dette er felles for begge motorene. :-) ellers skulle ikke ha noe å si om den ene er defekt men, men har desverre ikke feilsøkt mye på det elektriske i min sierra. lykke til!!
Guest Mr.Escort Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 hvis jeg tar en ledning med strøm fra pluss fra batteriet så fungerer vifta(tar av kontakten og fører strøm direkte på der kontakten skal stå).hvor ligger denne motstanden på varmeapparatet? kan godt være den som har kuttet ut og da må jeg få byttet den
Guest Excaliburzz Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 Motstanden ligger midt mellom begge viftebladene. Det er den du setter ledningene på.
Guest Mr.Escort Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 da trur jeg ikke det er den som er gåen for jeg har prøvd 2 forskjellige vifter. leite videre i morra,men takker for svar...er det noen andre som har noen konstruktive ideer om hva denne feilen kan være så spytt ut..
Guest sierrano Posted February 5, 2006 Posted February 5, 2006 (edited) som nevnt så har jeg aldri demontert i sierrra, men tror ikke den nevnte motstanden sitter der excalibur nevner, så isteden for å prøve bytte ut metoden så gjør det enkelt og feilsøk med et multimeter. 1-mål på selve brytteren der du velger hastigheten og der må du minst ha en ledning med 12volt når vifta er slått av. Får du ingen 12volt hit så lett rundt sikringsboksen, enklere sagt -mellom brytteren og batteriet og alt som er imellom: kabler, kontakter, osv... 2-den "ene" 12volten fra punkt 1 skal gå videre i en eller to kabler ettersom du velger de forkjellige hastigheter. Regner dette er ok siden du har prøvd å bytte ut brytteren fra før. 3-de motstanden som brukes her er av ca 10-20watts effekt og disse er ikke så veldig små -pga effekten- det er et varme tråd som er vikklet rundt et kjerne av keramik som regel. Men er enig med excalibur om at den må finnes rundt vifte motoren pga varme utviklingen. 4- framme i kontakten til vifta skal du kunne måle ca 12volt når vifta er på og lavere nåd selve vifta er tilkoblet og den går rundt, ellers skal du som sagt måle 12 volt på samtlige vifte hastigheter. så, om du målte både inn og ut av brytteren 12 volt men allikevel ikke noe 12volt på kontakten til motoren så må det være brudd mellom begge dise punktene. og da kan du ohme mellom begge "endene" på kablen. Da MÅ du koble ifra battteriet ellers risikerer du å skadde ohmeteren. Når du ohmer her så skal du måle nesten 0ohm -om kablen er hel eller alt over 1-2 ohm kan tydde på dårlig kontakter og alt over 50Kohm om brudd i kablen. ellers, fikk du sett etter jordings punktene til de? har du målt noe som helst? husk at vi kan foreslå forkjellige ting men det krever litt tilbake meldinger fra deg om hva du prøvde/målte, ellers er bare rent gjeting... Edited February 5, 2006 by sierrano
Guest Mr.Escort Posted February 5, 2006 Posted February 5, 2006 jordingspunktene er i orden...skal sjekke etter brudd osv fra vifte til bryter i dag. og måle litt med et multi meter
morty999 Posted February 5, 2006 Posted February 5, 2006 (edited) motstanden stter oppå selve vifta.. det veit jeg.. men har du sjekka sikringen som går til selve vipperen og bryteren? vifta mi kutta også ut.. og da hadde den sikringen ryki.. om går til selve interiøret.. huskr ikke åssen tegn det var men.. Edited February 5, 2006 by morty999
Guest Mr.Escort Posted February 6, 2006 Posted February 6, 2006 blir bare mer og mer forvirra ang dette lille store problemet.. det er ikke brudd i noen av ledningene verkern til varme apparat eller viskere,jording er i orden,brytere og sikringer er i orden og ingenting virker..nære på å bytte ledningsnetet til hele bilen nå i håp om å få vindus viskere og varme apparat
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now