Jump to content

Beste antirust-middel, og gode råd!


Recommended Posts

  • 4 weeks later...
Guest mfafa

Starter nytt liv i denne særdeles fine tråden. Hva er ikke mer relevant enn hvordan vi Ford-eiere skal ta best mulig hånd om våre skjønnheter? :D Jeg skal starte rustbehandling på Sierran min veldig snart. Under bilen er det litt rust, så jeg har tenkt til å ta dette og ha på understellsmasse etterpå. Også har jeg fått et stort hull i venstre kanal over vinteren! :o Er ikke lett å få vasket bilen når man mangler garasje og det er minusgrader...

 

Tilgjengelige produkter:

Ferrobet rustsyre (pumpeflaske)

Mercasol tykk understellsmasse (sprayboks)

Mercasol TYNN rustbeskyttelse (sprayboks)

Owatrol (malingsspann)

 

Tilgjengelig utstyr:

Stor kompressor

Sandblåseutstyr++

 

 

 

Spørsmål:

#1 Må jeg få vekk gammel understellsmasse (på de punktene jeg skal ta rust) før jeg skal sandblåse?

#2 Blir det ikke ekstremt mye sand og "søl" med vanlig sanblåseutstyr? (vurderer å kjøpe Biltema punktblåser)

#3 BRUNOX er veldig interresant, men Owatrol skal da være veldig bra?

# Noen spesielle steder jeg må passe meg for når jeg sandblåser/legger på antirustmidler?

 

 

Min foreløbige framgangsmåte for understellsbehandlingen:

1. Skrape vekk rust med skrutrekker ol.

2. Sandblåse

3. Spraye på Ferrobet rustyre

4. [vente 5min]

5. Vaske av rustsyre

6. Sørge for at flaten er ren

7. Male (evt.blåse) på et par lag Owatrol

8. Vente 24t og spraye på understellsmasse

9. La tørke.

 

 

 

 

Min foreløbige framgangsmåte for rustsveising i kanal:

1. Skjære vekk rust.

2. Fjerne rust inni kanal og i skjøt

3. Owatrol inni kanalen?

4. Sveise inn plate

5. Slipe sveiseskjøter...

6. Owatrol på det hele (plater og larver)

7. Bore hull, spraye tynn Mercasol inn i kanalen

8. La Owatrol tørke (24t?)

9. Sparkle og pusse

9. Lakke

 

Håper på hjelp og forbedringer av framgangsmåte....tips.. alt mulig :)

 

På forhånd takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en god plan dette her!

 

#1 Er vel en fordel å ta den bort først. (Løses vel av bensin eller lignende)

Tror ikke sandblåseren tar noe særlig i slik seig guffe...

#2 --------

#3 Bruker selv begge deler... Begge fungerer bra! (Skal selv spraye brunox og mercasol i kanalene mine..)

#4 Bruk sandblåser minst mulig! Hold deg langt borte fra drivaksler, hjullager og lignende bevegelige deler... Den fine sanden trekker inn OVERALT..

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle sveise rammevangene på en MK2 og da måtte jeg fjerne noe gammel tectyl.Fant ut at det beste er å bruke en blåselampe på gammel tectyl og skrape det vekk med en skrape.Det syns jeg fungerte veldig bra.Etterpå sandblåste jeg det rent og alt var klart til å sveises.

1992 Ford Escort RS 2000

2003 Ford Mondeo TDCI

Link to comment
Share on other sites

Går det bra med vanlig lakk på kaliperene? eller må man ha noe kraftigere, sånn som emaljelakk?

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest Troya

Har funnet noe som heter kalipper lakk, den tåler juling. Hadde tull med produksjons feil på hjul lager på sierra'n min. Lager banen var for smal, som følge av detta løsne spindlene mine forran, og bremse skiva begynte subbe i kalipper'n. ikke en gang da kokte kalipper lakken.. da bør den jo tåle en del.

 

 

Brunox er kjempe fint å bruke ved rust jobber, den er overlakk bar, bare puss over en med grovt sandpapir, sparkle og lakk over. Blir helt knall og holder rusta borte. Dette anbefalles av proffe bil lakkerere. Brukte dette når jeg tok rusta på bilen min, har ikke sett det komme igjen noe etter 1 år, og den ble pusset opp i garasjen til nabo'n

 

Ang grenrør har jeg ingen gode tips.. har prøvd det meste selv uten hell

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Kalipper lakk bør i min verden lede varmen bort fra metallet..........

Er ikke så sikker på at jeg vil bruke vanlig lakk på de....

Men det er nå min mening da....

Link to comment
Share on other sites

Vanlig lakk fungerer fint til vanlig bruk, men kjører du mye på bane slik at bremsene kommer opp i skikkelig temperatur bør du vurdere annen lakk

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest mfafa

BRUNOX Epoxy vil jeg anbefale. Du "ser" den metter ståler og blir svart. Kjøpte en boks på anbefaling fra Roy her. Nærmeste forhandler var Meyers Fargehandel i Tønsberg. Kostet 130,-kr boksen. Har brukt den ett sted som senere skal overlakkeres, så akkurat det er jeg spent på, siden Roy nevner han ikke _tror_ den egner seg til det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja vet det nå:P Kjøpte rød kalipper-lakk på Torshov, værste møkka jeg har vært borti. Tynn som vann og tåler ikke noe. Skal lakke de i samme farge som bilen når den går inn til hel-lakkering istedet jeg.

Men takk likevell :)

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...