alibaba Posted May 4, 2004 Share Posted May 4, 2004 Jeg og. Jeg er mest opptatt av praktiske performance-løsninger enn dill dall. x - RS Turbo S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mfafa Posted May 31, 2004 Share Posted May 31, 2004 Starter nytt liv i denne særdeles fine tråden. Hva er ikke mer relevant enn hvordan vi Ford-eiere skal ta best mulig hånd om våre skjønnheter? Jeg skal starte rustbehandling på Sierran min veldig snart. Under bilen er det litt rust, så jeg har tenkt til å ta dette og ha på understellsmasse etterpå. Også har jeg fått et stort hull i venstre kanal over vinteren! Er ikke lett å få vasket bilen når man mangler garasje og det er minusgrader... Tilgjengelige produkter:Ferrobet rustsyre (pumpeflaske)Mercasol tykk understellsmasse (sprayboks)Mercasol TYNN rustbeskyttelse (sprayboks)Owatrol (malingsspann) Tilgjengelig utstyr:Stor kompressorSandblåseutstyr++ Spørsmål:#1 Må jeg få vekk gammel understellsmasse (på de punktene jeg skal ta rust) før jeg skal sandblåse?#2 Blir det ikke ekstremt mye sand og "søl" med vanlig sanblåseutstyr? (vurderer å kjøpe Biltema punktblåser)#3 BRUNOX er veldig interresant, men Owatrol skal da være veldig bra?# Noen spesielle steder jeg må passe meg for når jeg sandblåser/legger på antirustmidler? Min foreløbige framgangsmåte for understellsbehandlingen:1. Skrape vekk rust med skrutrekker ol.2. Sandblåse3. Spraye på Ferrobet rustyre4. [vente 5min]5. Vaske av rustsyre6. Sørge for at flaten er ren7. Male (evt.blåse) på et par lag Owatrol8. Vente 24t og spraye på understellsmasse9. La tørke. Min foreløbige framgangsmåte for rustsveising i kanal:1. Skjære vekk rust.2. Fjerne rust inni kanal og i skjøt3. Owatrol inni kanalen?4. Sveise inn plate5. Slipe sveiseskjøter...6. Owatrol på det hele (plater og larver)7. Bore hull, spraye tynn Mercasol inn i kanalen8. La Owatrol tørke (24t?)9. Sparkle og pusse9. Lakke Håper på hjelp og forbedringer av framgangsmåte....tips.. alt mulig På forhånd takk for svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Roy Posted May 31, 2004 Share Posted May 31, 2004 Høres ut som en god plan dette her! #1 Er vel en fordel å ta den bort først. (Løses vel av bensin eller lignende) Tror ikke sandblåseren tar noe særlig i slik seig guffe...#2 --------#3 Bruker selv begge deler... Begge fungerer bra! (Skal selv spraye brunox og mercasol i kanalene mine..)#4 Bruk sandblåser minst mulig! Hold deg langt borte fra drivaksler, hjullager og lignende bevegelige deler... Den fine sanden trekker inn OVERALT.. Lykke til! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morgan Posted May 31, 2004 Share Posted May 31, 2004 Jeg skulle sveise rammevangene på en MK2 og da måtte jeg fjerne noe gammel tectyl.Fant ut at det beste er å bruke en blåselampe på gammel tectyl og skrape det vekk med en skrape.Det syns jeg fungerte veldig bra.Etterpå sandblåste jeg det rent og alt var klart til å sveises. 1992 Ford Escort RS 20002003 Ford Mondeo TDCI Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurboX Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 Går det bra med vanlig lakk på kaliperene? eller må man ha noe kraftigere, sånn som emaljelakk? -TurboX- '91 Sierra IS Turbo *prosjekt* '79 Capri 2.8 *prosjekt* '86 BMW E30 320i *kommende prosjekt* '86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil* Link to comment Share on other sites More sharing options...
esFORD Posted June 2, 2004 Share Posted June 2, 2004 vanlig lakk fungerer fint det på calipperene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Troya Posted June 2, 2004 Share Posted June 2, 2004 Har funnet noe som heter kalipper lakk, den tåler juling. Hadde tull med produksjons feil på hjul lager på sierra'n min. Lager banen var for smal, som følge av detta løsne spindlene mine forran, og bremse skiva begynte subbe i kalipper'n. ikke en gang da kokte kalipper lakken.. da bør den jo tåle en del. Brunox er kjempe fint å bruke ved rust jobber, den er overlakk bar, bare puss over en med grovt sandpapir, sparkle og lakk over. Blir helt knall og holder rusta borte. Dette anbefalles av proffe bil lakkerere. Brukte dette når jeg tok rusta på bilen min, har ikke sett det komme igjen noe etter 1 år, og den ble pusset opp i garasjen til nabo'n Ang grenrør har jeg ingen gode tips.. har prøvd det meste selv uten hell Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ykarlsen Posted June 2, 2004 Share Posted June 2, 2004 Kalipper lakk bør i min verden lede varmen bort fra metallet..........Er ikke så sikker på at jeg vil bruke vanlig lakk på de....Men det er nå min mening da.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombra Posted June 2, 2004 Author Share Posted June 2, 2004 Vanlig lakk fungerer fint til vanlig bruk, men kjører du mye på bane slik at bremsene kommer opp i skikkelig temperatur bør du vurdere annen lakk Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mfafa Posted August 6, 2004 Share Posted August 6, 2004 BRUNOX Epoxy vil jeg anbefale. Du "ser" den metter ståler og blir svart. Kjøpte en boks på anbefaling fra Roy her. Nærmeste forhandler var Meyers Fargehandel i Tønsberg. Kostet 130,-kr boksen. Har brukt den ett sted som senere skal overlakkeres, så akkurat det er jeg spent på, siden Roy nevner han ikke _tror_ den egner seg til det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jojoe87 Posted September 13, 2004 Share Posted September 13, 2004 Tombra: Det finnes spesiell lakk som man bruker på caliptere! Sjekk denne linken: http://www.tuning.no/eksterior.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombra Posted September 13, 2004 Author Share Posted September 13, 2004 Ja vet det nå Kjøpte rød kalipper-lakk på Torshov, værste møkka jeg har vært borti. Tynn som vann og tåler ikke noe. Skal lakke de i samme farge som bilen når den går inn til hel-lakkering istedet jeg.Men takk likevell Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now