Jump to content

Frontrute skifting


Guest larsy

Recommended Posts

Guest larsy

Har en 86mod Sierra 2.0IS Som jeg må bytte frontrute i. Har rute som sitter i en annen 86mod. men er dette noe jeg kan fixe selv eller bør jeg få fagfolk til å gjøre det??

Link to comment
Share on other sites

Guest Jaegermeistern

tror denne ruta er limt... og det MÅ fagfolk gjøre.. det klarer du ikke selv.. men hvis den bare sitter i gummilista så er det en annen sak...

limet er forresten farlig ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest ture99
Har en 86mod Sierra 2.0IS Som jeg må bytte frontrute i. Har rute som sitter i en annen 86mod. men er dette noe jeg kan fixe selv eller bør jeg få fagfolk til å gjøre det??

 

 

hei kan gjøre det sjølv vis du har god tid for du må skjere den ut og faren er det at den sprike når du holder på, men klare du det kan du bruke sika for og lime den igjenn.

har gjørt det på en bil sjølv brukte gitar streng for og skjere den ut, men det tar tid

Link to comment
Share on other sites

Har fått ut ei rute selv jeg. gikk til slutt, men det tok ei stønn. Brukte piano tråd. Hva mener du med at limet er farlig..?

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Guest Jaegermeistern

er det ikke det a??

hørt mye om at limet som blir brukt til og lime bilruter er skadelig hvis man får det i seg.. hehe vel vel... samme det... er ikke jeg som skal stuke med dette..:P

Link to comment
Share on other sites

Vi som jobber med dette har selvfølgeli spesialkniver som er beregnet til slikt, men er likevel STOR risiko for at gamleruta sprekker før den løsner! Er spesielt vanskelig om ruta er trykkt helt inntil fallsen når den ble montert!.. Er større sjanse for å klare det om det er litt klaring (tykkt med lim) mellom ruta og falls! Da er det faktisk mulig å skjære løs ruta med tapetkniv og en STOR palle med tålmod! :lol:

 

Men husk å bruke riktig lim og tilhørende primer slik at limet fester godt til ruta! Den er faktisk med å stiver opp karrosseriet!.

Edited by Ronny

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Guest G-Racing

Dette trenger du ikke nødvendigvis fagfolk for å gjøre, har gjort dette selv på en sierra gikk helt fint og du kan ikke se at det ikke er gjort av proffesjonelle. Men du må kjøpe et limkit hos en glassmester (sted hvor de skifter frontruter) og pianotråd er å anbefale når du skal sjære ut ruta, kostet meg 750kr å bytte rute. lang tid tok det heller ikke, MEN du må ta deg tid og være forsiktig når du skjerer ut ruta du skal bruke, skal ikke mye til for å ødelegge den. husk også å rengjør flatene på bilen godt før du limer inn den nye ruta!

Link to comment
Share on other sites

Dette trenger du ikke nødvendigvis fagfolk for å gjøre, har gjort dette selv på en sierra gikk helt fint og du kan ikke se at det ikke er gjort av proffesjonelle. Men du må kjøpe et limkit hos en glassmester (sted hvor de skifter frontruter) og pianotråd er å anbefale når du skal sjære ut ruta, kostet meg 750kr å bytte rute. lang tid tok det heller ikke, MEN du må ta deg tid og være forsiktig når du skjerer ut ruta du skal bruke, skal ikke mye til for å ødelegge den. husk også å rengjør flatene på bilen godt før du limer inn den nye ruta!

 

Hmmm. Med det Würth-limet vi bruker på jobben, så skal det ligge igjen ca 1mm av det gamle limet!

Er jo greit om det blir HELT riktig også da, istadet for bare halvgodt.. -Som du da sikkert ikke vil merke før noe går riktig galt!

 

Er bedre å bruke slik kniv som er beregnet for dette istedet for pianotråd som du må "dra langs kanten" på ruten!!

 

Vi skifter ca 200 frontruter i året... :)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

frontruta har lim i miten inni vinduet så om den knuser henger den fortsatt sammen. blir ikke sprett rund som alle andre rutene

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

det heter ikke lim inni vinduet :P en frontrute er laminert, dvs 2 lag med glass, og ei tykk hinne mellom, som binder dette sammen slik at ruta skal tåle en del, og fremdeles henger sammen om den blir knust..

 

dere som snakker om at limet er farlig.. ja det er det.. når du skjærer i limet, så utvikles det varme, og da frigjøres isocyanatene i limen.. det er dette som er farlig å puste inn..

 

og som ronny her sier, så skal det ligge igjen ca 1mm av den gamle limen.. dette finskjæres med spesialkniv, slik at det blir helskjært, uten hakk som kan føre til vannlekasje/rust.. det må også påføres aktivator på bilen, og den nye ruta der det skal limes, slik at limet henger skikkelig..

 

det går an å få ut ruta hel, om du ikke er redd for karmen rundt på den andre bilen :P men dette tar sin tid, og burde utføres av en som kan dette.. er ikke bare bare å få ut en limt rute uten å ødelegge den :)

Link to comment
Share on other sites

det heter ikke lim inni vinduet :P en frontrute er laminert, dvs 2 lag med glass, og ei tykk hinne mellom, som binder dette sammen slik at ruta skal tåle en del, og fremdeles henger sammen om den blir knust..

 

var egentlig det jeg mente sa det bare litt feil :blush:

sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag):)
sierra sedan 2.0i 1987
sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)

toyota landcruiser lj70 1986mod

Link to comment
Share on other sites

det som phzyco sier er helt riktig, å får å henge meg på det med utskjæring. så er det ofte greit å få ut ruta hel på mange biler. mens på sierran så er ruta som oftest veldig lav i nedre del, og spesiellt i hjørnene. limet er klemt utover slik at det blir lite klaring mellom lim/rute, som gjør det vanskelig å klare å skjære uten at tråden går inn i ruta :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...