Jump to content

Problem med iST

Recommended Posts

Guest AnDtHo
Posted

Har et merkelig problem med min iST og tenkte kanskje noen har vært borti det samme eller vet hva som forårsaker problemet..

Jeg har original iS motor med gruppe A topp-pakning.. Tenning er justert til 12 grader fortenning på tomgang og jeg har tenningsforskyver.. Lader for øyeblikket ca 0.3-0.4 og kjører originale iS dyser og cossie 2wd bensinregulator som er stillt til ca 3 bar på tomgang..

Bilen går kjempe bra når den er kald og etter en del kjøring, men plutselig begynner den å lugge og er røten å kjøre med. Blir ofte sånn etter å ha herja litt og turbo og motor er ordentlig varm, oljen (mineral 10w40) holder mellom 90 og 100 grader.. Er helt umulig å få den til å gå rent.. Eneste løsning er å stoppe og vente til den blir skikkelig kald da går den bra igjen..

Hva kan forårsake dette?

Plugger?

For lite/mye bensin?

Tenning?

Sitter det noe på iS som løser ut når motoren blir varm som gjør at bilen blir sånn?

Takker for den hjelp jeg kan få.. :D

Mvh.

Andtho

Posted

hvis den hoster og ikke drar, så er det jo tegn på for lite bensin.

Kanskje pumpa som ikke klarer og levere av en eller annen grunn?

Det jeg ville gjort var og skrudd ned trykket, start på o i trykk og test da.

hva slags bensin kjører du på?

Går den dårlig på tomgang også?

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Posted

Sjekk vanntempsensoren din, som sitter på midten på innsuget ditt! Den tror sikkert at motoren din er kald hele tiden, og reduserer derfor ikke bensinmengden, slik at den får for mye bensin ettersom tempen stiger! :)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Guest AnDtHo
Posted
hvis den hoster og ikke drar, så er det jo tegn på for lite bensin.

Kanskje pumpa som ikke klarer og levere av en eller annen grunn?

Det jeg ville gjort var og skrudd ned trykket, start på o i trykk og test da.

hva slags bensin kjører du på?

Går den dårlig på tomgang også?

Den hoster og skyter.. Men svartrøykan står ut bak når jeg girer.. Så tror den får nok fuel.. :P

Guest AnDtHo
Posted (edited)
Sjekk vanntempsensoren din, som sitter på midten på innsuget ditt! Den tror sikkert at motoren din er kald hele tiden, og reduserer derfor ikke bensinmengden, slik at den får for mye bensin ettersom tempen stiger! :)

Hørte rykter om noe sånt.. Men hvor sitter den? Bilen har vært lei å starte i det siste og..

Den er stabil pp ca 1000rpm på tomgang, hender den danser litt, men er stort sett stabil..

Edit: Vanntempsensoren er den store som sitter i en frostplugg midt i mellom sylindra under innsuget liksom? Går det en reparere den eller må den byttes?

Edited by AnDtHo
Posted

Henger meg på denne her også..

kameraten min har akkuratt det samme problemet at når vi har kjørt en stund så fjusker å skyter den mye å så må vi stoppe å vente en liten stund før den går igjen, men problemet kommer tilbake etter hvert.. men problemet er ikke der når den er kald.

etter vi har kjørt å lar den stå i noen dager så nekter den å starte så vi måtte kjøpe nye plugger å da startet den , nesten så vi ikke tør å stoppe den, redd for at den ikke starter igjen :P

Er en 2.0 gasser tubo med ødelagt turbo ( holder på å skifte til en annen turbo) har laddet på d meste 1.2 bar noen få ganger hvis noen lurte på det.. ellers ladder den 0.5 til 1.0 bar avhengig av dagsformen :unsure:

Posted

Tror den får for lite...

hvis den stopper opp og så plutselig skyter igang, så er det tegn på det.

Får den for mye, så går den sakte videre, til den får nok luft, så skyter den av gårde...

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Guest AnDtHo
Posted
Tror den får for lite...

hvis den stopper opp og så plutselig skyter igang, så er det tegn på det.

Får den for mye, så går den sakte videre, til den får nok luft, så skyter den av gårde...

I mitt tilfelle virker det nesten som den går på tre når det skjer.. Men er så mye lyder så det er vanskelig å deifinere..

Du har MS på iST ikke sant? Kan du PM meg med et lettfattelig koblingskjema og en beskrivelse av hvordan du koblet opp og justerte? :D